Školstvo u medijima
ZAJEDNIČKO ČITANJE KNJIGA MOŽE SE ODVIJATI U BILO KOJE DOBA DANA
Čitanje s djecom pomaže njihovu obrazovanju
objavljeno: 13. ožujka 2019.

… može imati i druge koristi za odrasle i djecu – pogotovo kad se radi o obrazovanju.

Postoje razna istraživanja o učincima koje aktivnosti povezne s pismenošću imaju na djecu kod kuće. Velik se dio tih istraživanja usmjerava na rane godine te na pitanje kako okruženje u kojem se njeguje pismenost pomaže razviti vještine čitanja. Primjerice, zajedničko čitanje knjiga u ranoj dobi potiče razvoj jezika i pismenosti.  

Međutim, važnost njegovanja pismenosti kod kuće ne prestaje nakon što djeca nauče čitati. Prilike koje dijete ima za čitanje kod kuće te roditeljska uvjerenja i ponašanje nastavljaju utjecati na čitanje kod djece tijekom nastavne godine. U tekstu možete pronaći pet načina na koje čitanje s djetetom može pomoći njihovu općem obrazovanju.

1) TO OTVARA NOVE SVJETOVE.

Zajedničko čitanje s djecom može usaditi ljubav prema knjigama od rane dobi. Okrećete li zajednički stranice ili djetetu dajete vrijeme da obradi informacije o upravo pročitanome pomažete mu da čitanje smatraju nečime u čemu mogu uživati, a ne obvezom. Neka školska djeca čitaju zbog toga što vole čitati, ali neka zato što će biti nagrađena u školi. Djeca koja čitaju iz užitka čitaju više knjiga i širi spektar naslova. Stoga, ljubav prema knjigama pomaže djeci da prošire svoje obzore.

2) TO MOŽE IZGRADITI SAMOPOUZDANJE.

Djeca procjenjuju vlastitu sposobnost čitanja promatranjem vršnjaka u razredu te razgovorom s roditeljima i učiteljima. Kad roditelji čitaju sa svojom djecom, oni im daju pozitivne povratne informacije. Roditelji mogu pomoći djeci da razviju ono što je poznato kao samoučinkovitost – sposobnost da do kraja dovrše posebnu aktivnost. Samoučinkovitost se pokazala važnom za čitanje riječi. 

Djeca koja misle da ne mogu čitati bit će manje sklona uopće pokušati, ali ciljanim pohvalama tijekom zajedničkog čitanja roditelji mogu pomoći djeci da razviju vjeru u vlastite vještine.

3) TO MOŽE IZGRADITI POZITIVNO STAJALIŠTE PREMA ČITANJU.

Studije su pokazale da će djeca imati pozitivnije stajalište o čitanju ako će imati više prilika za uključivanje u aktivnosti povezane s pismenošću kod kuće. Vjerojatnije je da će djeca čitati u svoje slobodno vrijeme ako još barem jedan član obitelji čita, a time nastaje čitalačka zajednica kojoj dijete pripada. Roditeljska uvjerenja i djela povezana su s dječjom motivacijom za čitanjem te iako je ovaj odnos dvosmjeran – roditelji će vjerojatnije predložiti aktivnosti povezane s čitanjem ako znaju da je njihovo dijete već uživalo u njima.

4) TO PROŠIRUJE NJIHOV RJEČNIK.

Kod zajedničkog čitanja knjige djeca su izložena opsežnom rječniku. U ranim fazama razvoja pismenosti to je iznimno važno. Dobar rječnik temelj je razvoja pismenosti, a povećana izloženost jeziku jedan je od temeljnih dugoročnih koristi zajedničkog čitanja knjiga.

Ako se djeca susretnu s nekom riječi koju ne razumiju, imaju na raspolaganju odraslu osobu koja će im objasniti tu riječ na način na koji je mogu razumjeti. Učenje čitanja na ovaj način može poboljšati poznavanje abecede, vještine dešifriranja, sricanja te drugo unaprijediti ostalo znanje povezano s knjigama (poput toga kako zapravo čitati knjigu). Čak i jednostavna stvar poput naglašavanja slova u nekoj riječi može uvelike poboljšati dječje vještine čitanja.

5) TO MOŽE POMOĆI NJIHOVOJ GOVORNOJ I JEZIČNOJ SVJESNOSTI.

Čitanjem uz različitu uporabu intonacije, ritma i stanki dijete možete poučiti prozodiji. To nije vještina koju djeca izravno uče, ali jednostavno pauziranje ili mijenjanje boje glasa djeci može pomoći da razviju bolju tečnost kod čitanja naglas. To je jedan od razloga zbog kojih zajedničko čitanje nije samo za predškolsku djecu.

Ne trebate mnogo novca ni slobodnog vremena da biste čitali sa svojom djecom. Čak i kratko čitanje može imati veliku korist. I to ne mora biti prije spavanja. Knjige, časopise ili stripove zajedničko možete čitati u bilo koje doba dana.

Najvažnija stvar koju morate zapamtiti jest da se pritom zabavite. Zanimanje za čitanje dolazi iz uživanja u čitanju s roditeljem. Ako ste zainteresirani i uložite trud, to može imati veliki utjecaj na djetetovu ljubav prema čitanju.

………………

NAPOMENA

  •  SAD: portal The Conversation neovisni je izvor vijesti i stavova iz akademske i istraživačke zajednice. Njihov tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
  • Izvor: theconversation.com
  • Photo by Picsea on Unsplash