Savjeti stručnjaka
MOTIVACIJSKI SUSTAVI
Treba znati razviti dublju motiviranost kod učenika
objavljeno: 26. ožujka 2019.

Često iskustva iz djetinjstva na nekim učenicima mogu ostaviti trag, zbog čega se teže motiviraju, kaže nova interdisciplinarna studija o razvoju djeteta provedena na Sveučilištu Harvard. Studija je usmjerena na procese u pozadini motivacije: što se događa u dječjem mozgu kad su motivirana i što priječi njihovu motiviranost?  

Istraživači su prepoznali dva tipa motivacije: motivacija pristupa, koja nas usmjerava prema nagradi, te motivacija izbjegavanja, koja nas navodi da izbjegnemo štetu. U idealnom slučaju, ova su dva pristupa u ravnoteži. Motivacija pristupa temeljna je za razne oblike učenja, dok motivacija izbjegavanja može spriječiti učenje tako da nas prisili da se usmjerimo na neposrednu reakciju na zadatak, umjesto na dugoročan cilj. Naposljetku, da bismo preživjeli, trebamo oboje, ali kad ovo dvoje nisu u ravnoteži tad to među ostalim može uzrokovati problema kontrole impulsa, tjeskobe ili depresije.

 Naši motivacijski sustavi djelomično su određeni našom genetikom, ali su također oblikovani našim iskustvima. Visoke razine stresa i manjak pozitivnih odnosa s odraslima mogu utjecati na to kako dječji mozak reagira na različite zadatke. Brižne odrasle osobe mogu pomoći djeci razviti motivacijske sustave koji će ih dobro služiti cijelog života.  

KAKO IZGRADITI ZDRAVU MOTIVACIJU

Potičite znatiželju i istraživanje kod djece. Osim njihovih osnovnih potreba, djecu intrinzično motiviraju istraživanje, igra, svladavanje neke vještine i uspjeh – a sve je to temelj učenja. Odrasli mogu pojačati ove vrste motivacije pozitivnim povratnim informacijama na prirodne dječje sklonosti, umjesto da ih ograničavaju odbacivanjem prilika za istraživanje ili strahom od ozljede, a takav strah može ostaviti trajan trag na djetetu.

Brižne odrasle osobe kojima djeca vjeruju mogu im pomoći da otkriju čega se zapravo trebaju bojati i što moraju izbjegavati. Djeca iz nestabilnih okruženja ili okruženja u kojima im nedostaje brižnog utjecaja odrasle osobe mogu postati sklonija izbjegavanju i gubitku interesa za zdravo istraživanje.

 Nemojte se oslanjati na poticaje. Vanjske povratne informacije same po sebi nisu dovoljne da pokrenu motivaciju – zadatak je pomoći djeci razviti želju za učenjem. Istraživanja pokazuju da djeca prestaju biti angažirana u aktivnostima nakon što su postigla određenu nagradu za tu aktivnost.

 „Malo je vjerojatno da će sustavi koji su usmjereni isključivo na vanjske nagrade postići dugoročnu, produktivnu motiviranost”, upozorava se u izvještaju: „Oni koji pokušavaju pronaći ravnotežu između intrinzično motivirajućih aktivnosti – poput kreativnog rješavanja problema i zaigranog učenja – i pozitivnih povratnih informacija vjerojatnije će dugoročno poticati zdravu motivaciju.”

 Podsjetite djecu da je uspjeh moguć. Mala je vjerojatnost da ćemo biti motivirani napraviti nešto ako mislimo da je to nemoguće. Način razmišljanja koji potiče razvoj – uvjerenje da se praksom možemo promijeniti i poboljšati te da naši talenti i vještine nisu ograničeni – omogućuje djeci da budu motivirana.

 Neka društvena interakcija bude prioritet. Od rođenja pa do adolescencije društvena interakcija ključ je naše motivacije. Ona omogućava otpuštanje prirodnih opioida – dopamina i serotonina – koji aktiviraju centar za nagradu u mozgu. Jedna je studija pokazala da bebe brže uče jezik izravnim kontaktom s roditeljem nego gledanjem roditelja na ekranu. U digitalnom svijetu aplikacije i ekrani mogu biti dodatci za učenje, ali osobne interakcije i dalje su ključne.

 Zapamtite da svi imamo različite unutarnje motivatore. Dijete intrinzično motivirano za sport može dobro reagirati na konstruktivnu kritiku trenera, željno unutarnjeg osjećaja zadovoljstva koji osjećamo kad smo dobri u nečemu. Ali drugi učenik može bolje reagirati na ohrabrujući poticaj ili se zbog kritike obeshrabriti. Imajte na umu da izvor ovih različitih motivacijskih sustava može biti u dječjim genima i njihovim životnim iskustvima te da oni mogu rezultirati različitim pristupima za motiviranje djece.

…………………

NAPOMENA

  • SAD: Portal MindShift istražuje budućnost učenja u svim njegovim dimenzijama – obuhvaća kulturne i tehnološke trendove, inovativna istraživanja i inovacije u obrazovanju.
  • Izvor: ww2.kqed.org

 

https://www.kqed.org/mindshift/53256/how-to-develop-a-greater-sense-of-motivation-in-students