Školstvo u medijima
NEOČEKIVANO I NENAJAVLJENO
Kako promatranjem nastavnog sata unaprijediti poučavanje?
objavljeno: 26. ožujka 2019.

Opće je prihvaćeno da je neočekivano i nenajavljeno promatranje nastavnoga sata korisnije od službenih promatranja koja se obavljaju jednom u polugodištu. No, to ne bismo smjeli činiti u svrhu hvatanja učitelja „na djelu”. Pretvorite stoga te prilike u pozitivna iskustva te nastavne sate promatrajte s otvorenim entuzijazmom. S učiteljem kojeg promatrate uvijek prethodno dogovorite na što ćete se oboje usredotočiti u lekciji kao i vrijeme za povratne informacije.

  •  Na što trebate obratiti pozornost kod promatranja?

To je vrlo jednostavno: uče li djeca? Posjeduje li učitelj sadržajno znanje i vještine potrebne za napredak djece u učenju? (Važno je pritom dobro poznavati sadržaj predmeta kako biste uopće mogli pouzdano procjenjivati). Jesu li odnosi između učenika i učitelja u učionici pozitivni te rezultiraju li učenjem? Važno je da zanemarite vlastite predrasude u vezi s poučavanjem tijekom promatranja lekcije. Vi možda imate vlastiti stil ili metodu poučavanja koja vama najviše odgovara, ali budite otvorenog uma dok god djeca uče i dok je god utjecaj tog učenja očit.

  •  Uče li učenici?

U prvih nekoliko godina svoje karijere obično sam promatranja temeljio na popisu koji sam dobio te na kriterijima kojima su drugi mene ocjenjivali, a uključivao je stvari poput: „prezentacije u PowerPoint su važne, one privlače učeničku pozornost i interaktivne su; učenike treba poticati na suradnju; dobra lekcija mora završiti raspravom”.

Dok neke od ovih stvari vrijedi imati na umu, predložio bih vam da izbjegnete ovaj pristup. Shvatio sam to promatrajući nastavni sat povijesti za učenike šestog razreda. To je bila lekcija o uzrocima Drugoga svjetskog rata. Tijekom sata učenici su u tišini slušali dok je učitelj govorio i upijali svaku njegovu riječ, a zatim su postavljali zanimljiva pitanja i raspravljali o idejama sa svojim partnerom. Ozračje je bilo tiho i do kraja nastavnoga sata cijeli je razred mogao objasniti uzroke Drugoga svjetskog rata. Ocijenio sam lekciju s „izvanredno” (u vrijeme dok smo još ocjenjivali lekcije).

  •  Budite precizni!

Kad promatrate nastavni sat, ključno je precizno odrediti na što ste usmjereni. Poučavanje čega? Učenje čega? Precizno odredite što ćete promatrati – na taj čete način poboljšati dugoročni uspjeh. Odustanite od raznih popisa i procijenite eksplicitno učenje te pritom zapamtite da je jednokratno promatranje nastavnoga sata poput fotografije snimljene na određenome mjestu u određeno vrijeme. Osim ako ne promatrate redovito, ništa se bitno ne može odrediti. Istraživanja su vrlo jasna u vezi s time.

 

  • Nemojte samo stajati – uključite se

 Ništa nije gore od nastavnika ili administratora koji sjedi u kutu učionice i cijeli nastavni sat piše natuknice bez ikakve komunikacije, kontakta očima ili unaprijed dogovorenoga sadržaja promatranja. To je najgora vrsta profesionalne podrške koju nekome možete dati.

Pričajte s djecom, pitajte ih za početak o čemu uče. Ne žurite i slušajte dječje razgovore – to će vam pružiti uvid u njihovo razumijevanje. Pogledajte u njihove vježbenice – je li ova lekcija novo gradivo koje se naslanja na prethodnu lekciju ili utvrđivanje gradiva? U posljednje smo vrijeme postali opsjednuti „novim učenjem”, ali lekcije koje utvrđuju gradivo ključne su za izgradnju dubinskog razumijevanja i svladavanje neke vještine.

 PRIJE, TIJEKOM I POSLIJE…

1. Prije lekcije – precizno odredite i dogovorite se s učiteljem na što ste usmjereni kod promatranja.

 

2. Tijekom lekcije – pričajte s djecom, krećite se po učionici i budite u interakciji s učiteljem kad je to moguće bez prekidanja lekcije. Naučite krenuti i zaustaviti se u skladu s tijekom lekcije.

3. Nakon lekcije – potaknite razgovor s učiteljem, ali bez osuđivanja. Dogovorite vrijeme za povratne informacije i pobrinite se da promatrani učitelj više priča od promatrača.

…………

NAPOMENA

  • Ujedinjeno Kraljevstvo: Portal Teacher Toolkit učiteljima nudi profesionalnu platformu za objavljivanje svojih ideja i resursa kako bi učiteljima diljem svijeta ponudio podršku za razvoj i uspješnost u ovako izazovnoj profesiji.
  • Izvor: teachertoolkit.co.uk