GIMNAZIJA JOSIP SLAVENSKI, ČAKOVEC – MARTIN JOSIP KOCIJAN

Pripremiti učenike za izazove bliske budućnosti

utorak, 9. travnja 2019.

Nakon dobivanja Oskara znanja mnogi su me prepoznali među najboljim učenicima u Hrvatskoj. Ta se nagrada daje samom vrhu najboljih natjecatelja te se kao dobitnik smatram jednako zaslužnim kao i ostali.

Pripremiti učenike za izazove bliske budućnosti

Natjecatelji se razlikuju od generacije do generacije pa mi je drago biti s predstavnicima drugih razreda, navodi , učenik Gimnazije Josip Slavenski iz Čakovca, višestruki dobitnik Oskara znanja za postignute uspjehe iz informatike i matematike, a od prošlog je mjeseca svježi državni prvak u informatici u kategoriji trećih razreda.

STALNI IZAZOVI

Martin Josip o tome kakav je osjećaj biti najbolji u nekom području kaže:

– Mnogi traže savjet i podršku onih za koje smatraju da su u vrhu nekog područja. Imam određenu dužnost njima prenijeti znanje i ideje koje su mi pomogle da dođem do ove razine. Meni to nikad neće smetati, a i pruža mi zadovoljstvo u brojnim trenutcima kad znam da nešto nitko nije napravio bolje od mene.

O tome koliko ga ti uspjesi motiviraju za daljnji rad i koliko naš obrazovni sustav motivira uspješne učenike naš mladi sugovornik navodi:

– Svake se godine iznova pripremam za natjecanja, ali mi prethodni uspjesi daju osjećaj sigurnosti da se mogu ponovno suočiti s time. Smatram se sretnim što natjecanja na kojima sudjelujem postoje za svaki razred osnovne i srednje škole. Tako ne moram sam tražiti izazov, makar mi i to čini ugodu, već je on preda mnom, katkad i s dobrim nagradama.

Kad je u pitanju nastava matematike, odnosno informatike, Martin Josip ističe da je osim na redovitoj nastavi matematiku i informatiku imao i na izbornoj.

– Nekoliko sati rada više svaki tjedan svakako bi mi dobro došlo, a nije mi važno jesu li oni redovita ili izborna nastava – kaže Martin Josip i nastavlja govoriti o tome kako je bilo raditi s nastavnicima:

– Zbog toga što se u matematici, a pogotovo u informatici, zadatci mogu riješiti na više načina, često smislim rješenje koje se znatno razlikuje od onoga koje smisle drugi učenici ili nastavnici. Iza svakog rješenja nekog zadatka krije se ideja i njezin razvoj, što najbolje razumije onaj tko je došao do tog rješenja. Meni su nastavnici vrlo shvatljivo i intuitivno objašnjavali rješenja zadataka. Zahvaljujući njima, mnoge bih zadatke mogao danas riješiti s malo truda. U matematici ima mnogo formalnosti na koje su me svi upućivali, jer je u mnogim bitnim područjima potrebna razrada do najsitnijih pojedinosti. Ovdje su moji nastavnici bili vrlo strpljivi dok mi sve nije bilo razumljivo.

O tome što bi posebno istaknuo o proteklom zajedničkom radu Martin Josip kaže:

– U radu i pripremanju učenika i nastavnika izrazito je dobro raspoloženje za suradnju i razmjenu ideja. Svi smo uključeni u radu i razvoju te je iznimno bitna i dodatna suradnja s udrugama izvan škole.

Martin Josip dakako ima i velike planove za budućnost:

– Planiram upisati računarstvo na Fakultetu elektrotehnike i računarstva. Dalje se nadam ostvarenju nekih prioriteta i unaprjeđenju dosadašnjeg stanja na tržištu softvera i opreme.

PROFESIONALNA AMBICIOZNOST

Ravnateljica Sandra Breka-Ovčar ističe da je iznimno ponosna što u Gimnaziji imaju nastavnike koji njeguju visoku razinu profesionalne ambicioznosti te bez obveze i naknade dodatno rade s učenicima kod kojih otkriju posebnu sposobnost ili motivaciju. U takvom se radu odnos između učenika i mentora pretvara u partnerski, koji zahtijeva više od samog poznavanja sadržaja predmeta. Mentor postaje savjetnik i prijatelj tako da iza vrhunskih rezultata uvijek stoji pozitivni, suradnički odnos između učenika i nastavnika.

Josip Martin imao je dvoje vrlo angažiranih i kreativnih mentora, profesoricu Ljubicu Blažinčić iz matematike i profesora Miljenka Blažeka iz matematike i informatike.

Mentorica Blažinčić ističe kako joj dobitak Oskara znanja znači mnogo, jer je to veliki uspjeh kako za učenika tako i za mentora:

– Znači da je znanje palo na plodno tlo, da samozatajan i golem rad i trud nije uzaludan.

Osim što joj je rad s nadarenim učenicima posebno zadovoljstvo, to joj daje novi zamah i snažnu motivaciju za daljnji rad, jer većina tog rada počiva na velikom entuzijazmu nastavnika i spremnosti da danima rade bez ikakve naknade.

– Naknada je u tome što vide uspjeh i postignuća učenika, nekad i u europskim i svjetskim razmjerima, nove načine razmišljanja, nove ideje, različita promišljanja kao i drukčiji pogled na svijet. Dobitnici Oskara znanja zaslužuju više medijskog prostora, kao i veći interes cijele populacije za njih i njihove uspjehe i mogućnosti za daljnji razvoj i napredak. Oni su svijetli primjer svima nama i nova nada za bolju budućnost i razvoj našeg društva, jer u tome mogu dati veliki doprinos. U stalnoj su potrazi za nečim novim, za novim znanjima, samostalnim i originalnim rješavanjem jako složenih i problemskih zadataka, uvijek spremni za rad. Krase ih kreativnost i pozitivan stav u radu – navodi Blažinčić i dodaje kako smatra da bi veća satnica matematike omogućila učenicima da osim usvajanja velike količine znanja imaju više mogućnosti izraziti sebe kroz predmet, više naučiti razmišljati o sebi i svijetu oko sebe, povezivati razna znanja i shvaćati razne pojave u društvu i prirodi.

KRUNA RADA

Mentor Miljenko Blažeka ističe kako je dobitak Oskara znanja kruna cjelogodišnjeg rada, a najčešće i višegodišnjeg:

– Ima mnogo dobrih natjecatelja i nerijetko nijanse odlučuju o pobjedniku. Ima učenika koji su stalno među prvih pet, a možda su jednom uspjeli osvojiti Oskar znanja. To je najbitnije priznanje u obrazovanju u Republici Hrvatskog i kao takvo se pamti cijeli život.

Na upit koliko ga ti uspjesi motiviraju za daljnji rad i koliko naš obrazovni sustav motivira uspješne nastavnike kaže:

– Naravno da ovakvi uspjesi motiviraju nastavnike na daljnji rad. Ovakvo priznanje znači da idu u dobrom smjeru te im daje dodatni poticaj kako bi još više svojeg vremena i truda uložili u darovitog učenika – navodi Blažeka te na upit bi li u nastavi trebalo više sati matematike odnosno informatike kaže:

– Smatram da u prirodoslovno-matematičkim gimnazijama ima dovoljno sati matematike i informatike, no u općim bi se gimnazijama satnica svakako trebala povećati. Naime, opća gimnazija u trećem i četvrtom razredu ima samo tri sata tjedno, što je definitivno premalo kako bi se kvalitetno postigli svi ishodi učenja. Mislim da bi trebalo barem zadržati četiri sata koliko imaju u prvom i drugom razredu. Što se pak tiče informatike, ona je zasad obvezatna samo u prvom razredu opće i drugom razredu jezične gimnazije, što također nije dovoljno. Trebalo bi uvesti obvezatne barem dvije godine informatike za sve smjerove gimnazije. U tijeku je četvrta industrijska revolucija u kojoj tehnologije i trendovi poput interneta, robotike, virtualne stvarnosti i umjetne inteligencije mijenjaju način na koji živimo i radimo te je na nama da učenike što bolje pripremimo za izazove bliske budućnosti.

Blažeka ističe kako je vrlo je izazovno raditi s nadarenim učenicima.

– Njihov način razmišljanja i percipiranja je drukčiji, poseban i često neshvatljiv. Treba im takoreći ući u glavu kako biste ih razumjeli i koncipirali njihove kreativne ideje u rješavanju problema. Treba konstantno raditi na sebi, stručno se usavršavati i očekivati neočekivana pitanja genijalnih glava. S Martinom Josipom radim još od osnovne škole preko udruge Mladi informatičari Strahoninca u kojoj je zagrizao u programiranje, odnosno primjenu algoritama u rješavanju problemskih zadataka. Bilo je posebno pratiti njegov razvoj i uspjehe u posljednjih nekoliko godina. Svojim je radom i talentom stekao iznimne vještine i često se dogodi da i ja nešto naučim od njega. Čast mi je da mogu raditi s takvim učenikom – navodi Blažeka.

ENTUZIJAZAM

I ravnateljica Sandra Breka-Ovčar ističe da su uspjesi veliki motiv za daljnji rad:

– Svaki je uspjeh izvrsna motivacija za učenika i mentora, daje poticaj za daljnji rad i stvara osjećaj istinskog zadovoljstva i ispunjenja. Učenici sa svojim nastavnicima uvježbavaju preciznost, fokusiranost i upornost, osobine važne za uspjeh općenito. Postignuće u jednom području i dosezanje najviših standarda odlična je motivacija za daljnje usavršavanje u tom području, a istodobno i odlična platforma za rast i u drugim područjima. U sustavu postoji bitan prostor za napredak u smislu praćenja i podrške motiviranim učenicima. Sporadično se javljaju aktivnosti i projekti u kojima se naziru pomaci i istinska zainteresiranost za darovite učenike i njihov osobni razvoj, no sustavna podrška, nažalost, još uvijek ne postoji. Zasluge za uspjeh idu prije svega entuzijastičnim, intrinzično motiviranim nastavnicima, zaljubljenicima u vlastiti predmet, posao i učenike, koji dijele svoje slobodno vrijeme, znanje i energiju s učenikom. Naravno, ključne su zainteresiranost i marljivost samog učenika, jer talent nikad nije dovoljan ako iza njega ne stoje i golem trud, rad i upornost.

Na upit koliko škola prati uspješne učenike i pomaže im u njihovim nastojanjima da postignu kvalitetne rezultate ravnateljica navodi:

– Brojnim raznovrsnim sadržajima u izbornoj i ponajviše fakultativnoj nastavi učenici imaju mogućnost prepoznati područje u kojem se dobro snalaze i razvijati osobne potencijale. Učenicima i nastavnicima dajemo podršku u nabavi potrebne nastavne opreme i literature te imamo razvijen simboličan sustav nagrađivanja i poticanja uspješnih učenika i njihovih mentora. S uspješnim se učenicima radi individualno, korištenjem diferenciranih sadržaja i nastavnih oblika. U toj je predanosti i individualizaciji ključ uspjeha.

Na kraju ravnateljica o tome što bi posebno istaknula o proteklom zajedničkom radu navodi:

– Profesionalni je izazov osjetiti zov znanja i zajednički s učenikom krenuti prema otkrivanju novoga i nepoznatoga. Međusobno uvažavanje i poštovanje, njegovanje kvalitete i afirmacija izvrsnosti, kao i rezultati učenja koji proizađu iz tog procesa, dobitak su za sve – učenike, nastavnike i školu. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisao Ivica BULJAN ]

Vezani članci
Školski portal: Kako je lijepo biti prosvjetar

Kako je lijepo biti prosvjetar

[Piše: Gordana FODER | varazdinski.hr ]  Jednostavno je lijepo podsjetiti…

Školski portal: Književnici u gostima, a srednjoškolci vole „Lošinj čita”…

Književnici u gostima, a srednjoškolci vole „Lošinj čita”…

Akcija „Lošinj čita”, proizišla iz suradnje s riječkim književnim festivalom vRIsak,…

Školski portal: Tri kategorije učitelja

Tri kategorije učitelja

Michael Linsin, učitelj s 27-godišnjim iskustvom, kaže da je i…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Književnici u gostima, a srednjoškolci vole „Lošinj čita”…

Književnici u gostima, a srednjoškolci vole „Lošinj čita”…

Akcija „Lošinj čita”, proizišla iz suradnje s…

Školski portal: Uspjeh u školi – rezultat uloženog truda

Uspjeh u školi – rezultat uloženog truda

Naime, sviđalo se to nama ili…

Školski portal: Tri kategorije učitelja

Tri kategorije učitelja

Michael Linsin, učitelj s 27-godišnjim iskustvom,…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…