Školstvo u medijima
KAKO SPOJITI UMJETNOST S GRADIVOM
Točkica do točkice
objavljeno: 10. travnja 2019.

Omogućiti učenicima vrijeme i prostor za analizu, stvaranje i sintezu, to su neki od ključnih obrazovnih zadataka, stoga moramo ne samo pozvati umjetnost u učionicu već je u nju i ugraditi.

Vodila sam dramsku sekciju cijelo desetljeće prije nego što sam počela predavati engleski jezik sedmašima, stoga imam iskustvo u tome kako spojiti umjetnost s gradivom. Nije važno odvija li se takvo povezivanje u nastavi obvezatnih ili izbornih predmeta, učenici će od njega svakako imati koristi.

Kad učitelj svoje lekcije obogaćuje umjetnošću, pomaže učenicima da se više uključuju, a to rezultira boljim zadržavanjem gradiva i manjom potrebom za pojašnjavanjem. Tko to ne bi želio? Svi imamo učenike koji su potpuno isključeni. Što ako je dovoljna samo jedna pjesma grupe Iron Maiden da ih „uvuče” u učenje, makar samo na jedan dan? Ne bi li takav pothvat bio vrijedan truda?

U redu, već nam je poznato koliko je umjetnost korisna za djecu. A sad su vam potrebne ideje. Dakle, kako svrhovito ugraditi umjetnost u učionicu, a da vam istodobno ostane dovoljno vremena za poučavanje zadanoga gradiva?

Prestanite gledati na umjetnost kao na dodatak lekciji. Umjetnost nije šlag na torti. Umjetnost može biti poput mnoštva vijaka koji spajaju različite dijelove i osnažuju lekciju.

Pronađite poveznicu. Perspektiva se predaje na satu likovnog odgoja, materinskog jezika i u društvenim predmetima. Mjere i poredci poučavaju se na dramskoj sekciji i matematici. Dijelovi cjeline poučavaju se na satu glazbenog odgoja i matematike.

Pronađite početnu točku i posvetite joj se. Sve počinje od jedne točke i otuda raste. Ne razmišljajte previše i ne komplicirajte dok planirate lekciju.

Primijetili ste da sam spomenula Iron Maiden, je li tako? Želite li kratak opis primjera ugradnje popularne umjetnosti u lekciju? Može.

✿ Mitovi i Maiden

U Teksasu sedmaši na satu engleskog jezika uče o mitovima. Uživam u pripovijestima iz mita „Dedal i Ikar”. Kad sam ispričala svome mužu, inače strastvenom rokeru koji svira električnu gitaru, o lekciji koju predajem, sjetio se da grupa Iron Maiden ima pjesmu pod nazivom „Ikar”. Zamislite samo koliko sam se iznenadila! Poslušala sam pjesmu i za razliku od drugih vrsta adaptacija pjesma je sačuvala bit originalnog mita. Pomogla je i činjenica što je naslovnica albuma osmišljena upravo s temom pjesme „Ikar”. Tako je rođena lekcija u kojoj učenici proučavaju naslovnicu albuma pokušavajući predvidjeti sadržaj teksta. Slušaju pjesmu i određuju raspoloženje koje pobuđuje. Na kraju, kad konačno pročitaju tekst, već su ugradili sebe u krajnji rezultat.

✿ Ilustracije

Tko god je zadavao teme za pismene sastavke zna da se neki učenici jednostavno zatvore. Zamrznu se. Ima li, u tom slučaju, boljeg načina početi sastav negoli zamrznutom slikom? Radila sam u međunarodnoj školi koja je poticala interdisciplinarno učenje te pripremala nastavni sat o pisanju predstave. Iako engleski jezik i kazalište idu ruku pod ruku kao i Shakespeare i drama, željela sam ići dublje te poučavanje u svojoj učionici povezati ne samo s drugim predmetima, već i s različitim oblicima učenika. Odabrala sam raznovrsne ilustracije iz različitih vremenskih razdoblja i kultura. Slike su služile za poticanje rasprava koje su učenicima dale ideju kojom se mogu koristiti u pisanju svoga kazališnoga komada. Odabrala sam različite prikaze poput slika Miguela CABRERE,Pabla PICASSA i Jacoba LAWRENCEA. Učenici su anonimno odabrali jednu od slika, a ja sam ih zatim podijelila u skupine prema slici koju su odabrali. Skupina je raspravljala o trenutku koji je zabilježen na slici, a zatim su razmatrali različite mogućnosti o tome što se moglo dogoditi prije ili poslije zabilježenog trenutka. Potom su bili spremni za pisanje.

✿ Počnite jednom točkicom

Jednom kad počnete uviđati mogućnosti i isplativost primjene umjetnosti u svojoj učionici, lekcije će se početi same pojavljivati, kad to najmanje očekujete. Čitala sam knjigu Točkica (The Dot) Petera H. REYNOLDSA o nemotiviranoj učenici umjetnosti koja je mogla nacrtati samo točku. Nakon što je učiteljica pohvalila njezinu točku kao najbolju, učenica je počela usavršavati svoje crteže s točkicama sve dok nisu postali umjetnička djela sačinjena od obilja točaka. To je vaš zadatak. Počnite s jednom točkicom i uskoro ćete plesati od točkice do točkice.

………………

NAPOMENA 

  • SAD: Amle.org – službena internetska stranica Udruge za srednjoškolsko obrazovanje (eng. The Association for Middle Level Education – AMLE).
  • Izvor: amle.org