Školstvo u medijima
ŠKOLA, UČIONICA, TEHNOLOGIJA …
Razmišljate li o tome da potaknete učitelje da se više koriste tehnologijom? Razmislite opet
objavljeno: 18. travnja 2019.

Ali kad me netko pita za upotrebu tehnologije u školi, kažem mu da najvažnija stvar koju učitelj može naučiti vezano za tehnologiju jest kad je – ne treba upotrijebiti.

Rasprava o primjeni tehnologije u učionici proteže se od virtualne do fizičke zbornice, a u njoj dominiraju „tehnološki evangelisti” ili protivnici tehnologije u učionici.

Školi je svakako potrebna ozbiljna i argumentirana rasprava o toj temi, ali prvo trebamo prepoznati prepreke koje stoje na putu takvoj raspravi.

Mit o strahu. U raspravi s protivnicima tehnologije najlakše je ustvrditi kako se radi o nastavnicima koji se boje tehnologije. Ali, prema mom iskustvu, većina se učitelja ne boji tehnologije. Čak i oni koji nisu najvještiji u korištenju najnovijom tehnologijom rado iskušavaju nove mogućnosti, posebno ako imaju pomoć i podršku.

Osvrnite se oko sebe i vidjet ćete više učitelja koji se koriste tehnologijom za planiranje lekcija, istraživanje tema, sastavljanje interaktivnih tablica ili radnih listića nego onih koji „samo” mašu olovkom.

Što se učenika tiče, oni tehnologiju ionako smatraju privlačnom i učinkovitim alatom za učenje.

Dakle, nitko se u školi ne boji tehnologije.

Nedostatak potpore. Od učitelja se zahtijeva učinkovitost pa su na oprezu, jer tehnologija rijetko donosi transformacijske promjene koje obećavaju njezini gorljivi zagovornici. Ako učitelji nemaju podršku, manje je vjerojatno da će se koristiti tehnologijom.

Sjena neuspjeha. Čak i kad uložimo napor, tehnologija katkad ne djeluje. Tijekom godina bilo je mnogo iznimno loših primjera uključivanja tehnologije u nastavni program. Čak i kad primjena tehnologije djeluje, rezultati su mnogo slabiji od očekivanih.

ANALIZIRANJE PROBLEMA

Usporedimo li tehnologiju s tradicionalnim poučavanjem, ona je nešto poput preplaćenog i nesposobnog pomoćnika direktora s kojim ima aferu.

Mnogi problemi proizlaze iz nedostatka informacija. Istraživanje dvaju zaklada, Education Endowment Foundation i Sutton Trust, među ostalim pokazuje da se tehnologija dosad pokazala najuspješnijom kad se upotrebljava za učinkovito planiranje i predavanje lekcija, za promicanje metakognicije i samoregulacije te za davanje povratnih informacija.

Primjena tehnologije u obrazovanju nije dovoljno ispitana. Učitelji bi trebali biti bolje informirani i postavljati bolja pitanja. Škole koje su počele eksperimentirati s upotrebom mobilnih uređaja na nastavi očekuju da će se dogoditi čudo kad učenicima podijele „sjajne pločice od aluminija i stakla”. Ali to se još nije dogodilo. Moramo se zapitati: „Što će učenik učiniti kada dobije mobilni uređaj?” Kad, na primjer, govorimo o tabletima, pretpostavljamo da će izbor aplikacija učitelja i učenike potaknuti na iznimnu kreativnost. U stvarnosti, pogledamo li bolje izbor aplikacije vidjet ćemo da je većina njih zapravo užasna ili, u najmanju ruku, neprilagođena primjeni u učionici. Ne postoji aplikacija za kvalitetno poučavanje.

Pronalaženje rješenja

Želimo li prijeći s problema na rješenja, prvo moramo promijeniti način razmišljanja. Uz prave se uvjete tehnologija i poučavanje mogu međusobno nadopunjavati. Evo kako to može izgledati…

Dajte učiteljima slobodu istraživanja

Nastavnicima treba dopustiti da upotrijebe svoju profesionalnu prosudbu kako bi uveli onoliko tehnologije koliko smatraju da je prikladno. Ne bismo trebali narušavati kvalitetu nečijeg poučavanja prisiljavajući ih da se koriste tehnologijom. Tek kad se nastavnicima omogući kombinacija slobode i podrške počet će istraživati ​​profinjenije načine primjene tehnologije od PowerPointa.  

Osposobite učitelje da bolje prosuđuju

Ako ste osposobljeni za rad u učionici i mislite da će nešto donijeti dodanu vrijednost vašem specifičnom kontekstu, vjerojatno i hoće. Ako ste još uvijek učitelj pripravnik, konzultirajte se s nekim iskusnijim čijoj prosudbi vjerujete. Prosuđivati možete samo o onome što znate i razumijete.

Pronađite vlastitu istinu

Jasno je da ne postoji jedinstveni pristup kad je riječ o tehnologiji. Svaka je škola dužna pažljivo provoditi strategije za koje smatra da će pridonijeti boljem poučavanju i učenju. U ovom širem kontekstu treba razmotriti posebne izazove i mogućnosti koje mogu proizaći iz veće primjene tehnologije.

Priznajte koliko smo daleko stigli

Sjetimo se da u većini škola učitelji već prenose znanje i gradivo na djelotvoran, kreativan i angažiran način, uz podršku tehnologije. Interaktivne ploče s grafikonima, prezentacije u PowerPointu i višemedijski izvori već su godinama obilježja naših učionica.

Međutim, uspješnost lekcija gotovo je uvijek ovisna o kvaliteti nastave, pri čemu je tehnologija tek podrška. Nastavnici mogu prenijeti iste lekcije bez primjene tehnologije. Tehnologija služi kao pomoć pri uključivanju učenika u proces učenja te kao motivacija.

………………

NAPOMENA

  • SAD: Medium – stranica široke tematike, mjesto gdje svatko može podijeliti svoju priču.
  • Izvor: medium.com
  • Photo by Brooke Cagle on Unsplash