Školstvo u medijima
RANI I PREDŠKOLSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE > DJECA I USKRS
Igrom do razumijevanja uskrsnih običaja
objavljeno: 18. travnja 2019.

…  sudjeluje u obiteljskim pripremama, kao i u obilježavanju uskrsnih blagdana u vrtiću. Dužnost je nas starijih, roditelja i odgojitelja da to šarenilo ne zakloni pravi smisao tog blagdana, odnosno da na djeci prihvatljiv način objasnimo poruku Uskrsa i simbole koji ga prate.

Stručnjaci se slažu s time da je taj blagdan djeci teže objasniti nego Božić s kojim se djeca lakše poistovjećuju, jer slavi rođenje i život. Uskrs je pak povezan s mukom, smrću i uskrsnućem, što su teme same po sebi teške za dječje shvaćanje te mogu izazvati strah i ostale negativne osjećaje. I zato valja biti oprezan u pojašnjavanju.

 ✿ OD ČISTE SRIJEDE DO VELIKOG PETKA

U tom smislu rade i u DV Vrapče, gdje su preduskrsno vrijeme i uskrsni blagdani trenutci koje djeca, odgojitelji i roditelji ispunjavaju različitim aktivnostima, tradicijskim vrijednostima i vjerskim običajima.

Kako nam govore pedagoginje Gordana ĐOGIĆ, profesorica pedagogije i pedagoginja savjetnica, te Ljiljana PETROVSKI, diplomirana pedagoginja, proljeće i Uskrs zauvijek će ostati neraskidivo vezani i u njihovu dolasku svi osjećamo novu snagu, novu nadu, vjeru i početak novog proljeća vlastita života. Svako proljeće podsjeća nas da uvijek iznova imamo priliku ostvariti svoje snove kad hladna zima prođe.

– U Dječjem vrtiću Vrapče žive i svakodnevicu provode djeca i djelatnici u 46 odgojnih skupina, na pet različitih lokacija. U tri su objekta vjerske skupine koje rade prema verificiranom programu katoličkoga vjerskog odgoja. U tim se skupinama provodi posebni metodički pristup i dugotrajne intenzivne pripreme za Uskrs, od Čiste srijede do Velikog petka, kroz igru, primjereno dobi djece i polazeći od iskustva djeteta i onoga što mu je poznato – navode pedagoginje, dodajući da je Uskrs najveći kršćanski blagdan, ali su simboli Uskrsa također simboli buđenja proljeća te se u tom smislu provodi niz aktivnosti:

– Tako objašnjavamo djeci buđenje prirode, biljnog i životinjskog svijeta, čitamo im poučne slikovnice, priče, pjesmice. Istodobno ih u praktičnom dijelu vodimo da promatraju okolinu koja mijenja svoje obličje, cvjeta, postaje zelenija i svježe proljetne boja postaju dominantne. Također provodimo i istraživačke i životno praktične aktivnosti kao što su sadnja lukovica i sadnica, sijanje sjemenki, briga o njima. Upozoravamo ih na to koliko su za život biljke i svakoga živog bića važni elementi sunce, voda i zrak.

Đogić i Petrovski ističu da su u proljetnom, uskrsnom razdoblju usmjereni na ekološke aktivnosti poput čišćenja i razvrstavanja otpada, čišćenja igračaka i prostora vrtića te skupljanja i sadnje sjemenki i lukovica, brige o biljkama.

– Polazeći od razgovora o dobrim i lošim djelima, prijateljstvu, razvijamo prosocijalno ponašanje te odgovorno ponašanje prema sebi, drugima i okolini. Upoznajemo seosko domaćinstvo s domaćim životinjama i mladunčadi putem slikovnica, priča, scenskih igara s lutkama, glazbenih aktivnosti. Izrađuju se gnijezda za ptičice, kokoš i jaja, uskrsni vjenčići i košarice… Važno nam je suglasje između utjecaja i zbivanja u obitelji i vrtiću. Roditelji se uključuju u prikupljanje potrebnih materijala za provedbu aktivnosti, sudjeluju u zajedničkim kreativnim radionicama s djecom i radnim aktivnostima na uređenju unutarnjih i vanjskih prostora vrtića. Posebna su radost za djecu zajedničke radionice s roditeljima i uzajamno darivanje, kao što su čestitke, pisanice i ostali dječji radovi. Djeca osjećaju emocije i razumiju ozračje Uskrsa, ali nedovoljno shvaćaju vjersku poruku – navode pedagoginje iz DV Vrapče.

 ✿ NESEBIČNO DIJELJENJE

– Aktivnosti čišćenja, pospremanja, uspostavljanja reda u dječjim vrtićima počinje, kao što smo i već rekli, nakon Fašnika odnosno maskenbala. Odgojitelji s djecom pospremaju igračke, kocke, lutke, ladice s priborom za slikanje, flomastere… Radom, dogovorom i sastavljanjem takozvanoga kućnog reda može se uspostaviti poredak ne samo između dječjih stvari, nego i u odnosima među djecom i njihovim djelima. Takav kućni red u dogovoru s djecom može propisivati zabrane, dopuštenja, pravila… – govore nam u DV Vrapče.

Odgojiteljice se trude da cjelokupnom estetskom izgledu vrtića pridonose raznovrsni dječji radovi, kao što su kaširane ptičice i zec, pletena gnijezda, pilići od vune, proljetno cvijeće od recikliranog papira, mali viseći vrtovi na ogradama dvorišta, posađeno cvijeće na terasama…

– U ovom razdoblju, kao i u božićnom, provodimo razgovore i čitamo priče koje imaju poruku o važnosti činjenja dobrih djela i širenju prijateljstva. Posebno mjesto zauzima dirljiva priča Drvo ima srce o nesebičnom dijeljenju i davanju drugima. Oba su blagdana ispunjena uzvišenim osjećajima, u obiteljskom druženju, veselju i zahvalnosti, jačajući vjeru i nadu, slaveći rođenje i muku – kažu nam sugovornice iz DV Vrapče.

One ističu kako su u vjerskim odgojnim skupinama u Korizmi sadržaji i aktivnosti orijentirani na ekoaktivnosti kao što su čišćenje, skupljanje sjemenki i nicanje novog života, povratak ptica selica, svijanje gnijezda za jaja, uči se koje životinje nose jaja te da jaja služe za jelo, ali i da označavaju novi život:

– U vrijeme Cvjetnice provode se proljetne aktivnosti koje su povezane sa svim područjima – pokret, glazba, scenske igre, sjemenka – nova biljka te ukrašavanje jaja slikanjem, kaširanjem, bojanjem… Sve se budi, pupoljci, listići, cvjetići, ptice… Odgojitelji tih odgojnih skupina potiču djecu na promišljanje o svome najtužnijem i najsretnijem danu, povezano iz iskustva i obiteljskog odgoja, vodeći se Uskrsom kao ujedno tužnim i sretnim danom.

 ✿ DUBINA SPOZNAJE

Brankica BLAŽEVIĆ, pedagoginja katoličkih vrtića, o programu pripremama za uskrsne blagdane, govori kako prateći program, prve aktivnosti dolaze s početkom korizmenog vremena, a ona je glavna priprema neposredno u tjednu pred Uskrs.

– Obilježja Uskrsa određena su povijesnim biblijskim događajima, simbolima Uskrsa te bogatom i raznolikom nacionalnom tradicijom slavljenja samog blagdana. Namjera nije da djeca shvate misterij Uskrsa već da dožive Isusa, čije uskrsnuće slavimo, kao prijatelja koji ih štiti, brine se za njih i koji ih bezuvjetno voli. Kako rastu, u ozračju vjere, tako s njima raste i dubina spoznaje značenja Uskrsa. Djeca se raduju izradi pisanica i čestitki kojima razveseljavaju svoje najbliže. Vole različite načine interpretacije biblijskih tekstova – stolno kazalište lutaka, slikovnice, slikopriče, pjesme… Posebno vole pripovijedanje prispodobi o Dobrom pastiru i izgubljenoj ovci, jer poruka ovih tekstova odgovara njihovim osnovnim potrebama u ovoj dobi, a to je povjerenje, sigurnost i zaštita.

Roditelji se uključuju na više načina: u radionice u kojima s djecom izrađuju ukrasne dekoracije i simbole, u prodajne izložbe koje uvijek imaju konkretni humanitarni karakter ili u duhovne obnove koje im se nude radi osobne duhovne pripreme za Uskrs. Roditelji rado prihvaćaju takve oblike suradnje i na taj se način zajednički oblikuje uskrsno ozračje u vrtiću – navodi Blažević.

Sve naše sugovornice ističu kako je vrlo važno na pravi način i uz pravi pristup djeci objasniti muku i uskrsnuće. Bitno je da se ovisno o dobi djeteta, na pravilan i dobro doziran način predoči smisao Uskrsa. Uskrsno otajstvo počinje Isusovom mukom, nastavlja se smrću pa vodi do uskrsnuća. Te su teme vrlo osjetljive i djeci, pogotovo mlađoj, stoga i zastrašujuće. Zbog toga je važno ne pretjerivati s opisima Isusove patnje. Preporučljivo je reći da je Isus patio i svoj život dao za sve nas na križu, ali mu je onda život „vraćen”, odnosno uskrsnuo je. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisao Ivica Buljan ]

……………………

Aktivnosti primjerene dobi

Brankica Blažević govori kako postoje razlike u obilježavanju blagdana Uskrsa između vrtića u kojima se provodi Program katoličkoga vjerskog odgoja djece rane i predškolske dobi i onih u kojima se ne provodi.

 

– Oni vrtići u kojima se ne provodi Program obilježavaju Uskrs na razini vanjskih simbola i tradicijskih običaja u obliku bojanja jaja i izrade pisanica. Oni vrtići koji provode Program, dakle katolički vrtići i gradski koji imaju verificirani Program, uz tu vanjsku pripremu uvode djecu u blagdan Uskrsa slijedeći liturgijsku godinu i biblijske događaje koje prate Isusov život od rođenja u Betlehemu, preko njegova djetinjstva i javnog djelovanja do smrti i uskrsnuća. Tu tajnu i nadu vječnoga života koju donosi Uskrs djeci približavamo otkrivajući s njima proljetno buđenje prirode koja ih okružuje, prožetu ljubavlju Dobroga pastira, koji toliko voli svoje ovce da je spreman za njih dati i svoj život. Djeca na temelju svog iskustva, promatrajući i istražujući elemente prirode – zemlju, vodu, svjetlo, cvjetnu lukovicu te rađanje novoga života u životinjskom svijetu – doživljavaju nastanak novoga života. Simbolom svijeće i svjetla djeca na znakovit način povezuju Isusov rođendan i njegovo uskrsnuće i u onim trenutcima kad se susreće križ i bol. Dobivaju važnu poruku da svjetlo pobjeđuje tamu. Bitno je napomenuti da su sve te aktivnosti primjerene dobi i ponuđene na način na koji dijete uči i spoznaje putem igre – naglašava Blažević.

……………………