Zanimljivosti
NAJMOĆNIJA RIJEČ U OBRAZOVANJU
Koja je najmoćnija riječ koju možete upotrijebiti u učionici?
objavljeno: 24. travnja 2019.

Međutim, iz učenikova gledišta, jesu li ovo zaista moćne riječi? Mogli bismo ponuditi neke nove, poput „kako možemo zajedno raditi na tome?” ako usvajamo način razmišljanja koji promiče suradnju ili „što TI možeš napraviti da pomogneš sam sebi?” ako želimo samodovoljne i samostalne učenike.

Sve je ovo vrlo važno, ali smatram da postoji riječ koja ima veliku moć, a to je najjača riječ u obrazovanju. Možete li pogoditi o kojoj se riječi radi?

Strast, otpornost, uspjeh, neuspjeh, kreativnost, metakognicija, izvanrednost, trud?

Ne.

A to nije ni riječ „ne”, iako bi vjerojatno ušla u uži krug.

Što je s riječima uključenost, prepreka, poteškoće, izazov, suradnja, znatiželja, snalažljivost, mašta, znanje, sloboda?

Ne.

Neslon Mandela jednom je rekao: „Obrazovanje je najmoćnije oružje kojim možete promijeniti svijet.”

Dakle, mora da se radi o riječi „obrazovanje”, je li tako?

Ne.

Treba li vam mig? U redu, ta riječ ima tri slova.

Još jedan mig? Povezana je s načinom razmišljanja koji potiče razvoj.

RADI SE O RIJEČI – JOŠ.

Ja to ne znam… JOŠ.

Ja to ne razumijem… JOŠ.

Ja to ne shvaćam… JOŠ.

Ja to ne mogu… JOŠ.

Ja nisam milijarder… JOŠ.

Reći „Ne znam” znak je samopouzdanja u učionici koja promiče griješenje, ali reći „Ne znam… još” govori o tome da ćete to jednog dana usvojiti. Takav način oblikovanja rečenice prenosi pozitivnost i želje te prepoznaje da učenje nije trenutačno već zahtijeva vrijeme. Trebamo razred pun ovakvih „JOŠ” da bismo se nastavili truditi i pokušavati.  

Reći „još” potvrđuje da putujemo i da nismo sigurni kad ćemo stići do cilja, ali ćemo to učiniti prije ili kasnije. „Još” govori o tome da nema odustajanja i da ćemo se nastaviti truditi. Možda do cilja stignemo sutra, možda sljedećeg tjedna ili sljedeće godine, ali ćemo sigurno stići. To je riječ koja ima ugrađenu vjeru, ambiciju i pretpostavlja otpornost. 

Niste vidjeli ništa… još. 

„Još” je znak priznanja da je učenje teško i frustrirajuće. „Još” također podrazumijeva da je učenje stresno, a stres dio svakodnevice, ali to ne znači da mu moramo dopustiti da postane dio naših života. „Još” nam govori da nema ništa sramotno u traženju pomoći kad nam je potrebna i ako nešto ne razumijemo. 

Time što kažemo „još” učimo prihvatiti izazove umjesto da ih izbjegavamo, a prepreke shvaćamo kao prilike za učenje. Čak i ako ne možemo prevladati izazove, i dalje rastemo kao osobe, a to je bit svega. 

U ovakvoj učionici učenici znaju da ne smiju ići prečacem ili kriviti druge ako stvari ne idu prema planu, već preuzimaju odgovornost za vlastiti napredak. Dobri učitelji govore „još” cijelo vrijeme.  

Video koji je osmislila Carol Dweck isplati se pogledati. U njemu istražuje tiraniju riječi „sada” i moć riječi „još”. 

Učenici koji su prigrlili moć riječi „još” obazrivi su prema sebi i imaju samopoštovanja. Znaju da je suosjećanje prema samome sebi ključna sastavnica uspjeha.

Riječi koje upotrebljavamo imaju veliku moć. Neki učitelj zabranjuju riječi „samo” odnosno „tek” u svojim učionicama kad se govori o pridavanju vrijednosti učeničkom uspjehu. Reći „riješio sam samo 43 posto ispita”, „bio sam samo peti”, „ja sam tek u B ekipi” zvuči kao da ste manje vrijedni, kao da niste dostojni itd. To je kao da netko kaže „ja sam samo učitelj” ili „ja sam samo čistač”. Riječi poput „samo” ili „tek” ograničavaju naš osjećaj samovrijednosti i ne smiju se izgovarati želi li se sačuvati dostojanstvo.

Moramo promicati riječ „još” u jeziku učenja, ali i biti svjesni pogrešnih pretpostavki povezanih s načinom razmišljanja koji potiče razvoj.

 

……………

NAPOMENA

  • Ujedinjeno Kraljevstvo: Portal Teacher Toolkit učiteljima nudi profesionalnu platformu za objavljivanje svojih ideja i izvora kako bi učiteljima diljem svijeta ponudio podršku za razvoj i uspješnost u ovako izazovnom zanimanju.
  • Izvor: teachertoolkit.co.uk  

* https://www.forbes.com/sites/petergreene/2018/11/01/the-seven-most-powerful-words-in-education/#1b017f434cde