Školstvo u medijima
PRILAGODLJIV PLAN SJEDENJA U UČIONICI
Kako stvoriti jedinstveno, ugodno i prijateljsko mjesto za učenje
objavljeno: 25. travnja 2019.

Počeo sam tako što sam učenike zamolio da mi pomognu osmisliti  ideje za raspored stolova i stolaca u učionici i pronađu načine na koje bismo mogli preobraziti našu učionicu uz pomoć namještaja koji smo u to vrijeme imali.

Znao sam da ću s vremenom početi dodavati nove komade namještaja ako prvi korak prođe dobro.

Svake bih godine uveo novi plan sjedenja. Počeo sam s velikim loptama za sjedenje umjesto stolaca, zatim sam dodao stolove na kotačima i stolce za ljuljanje. Posljednjih sam godina dodao i uredske stolce.

Ostvario sam i nekoliko subvencija u to vrijeme, a pomogle su mi da osmislim netradicionalne planove sjedenja, koji sad uključuju: 14 stolova s kotačima, osam stolaca za njihanje, šest prijenosnih stolova za krilo, četiri velike lopte za sjedenje, četiri uredske stolca i četiri stajaće stanice. Još imam i deset „redovitih” stolaca.

✿  KAKO TO FUNKCIONIRA

U jesen obično rasporedim učionicu onako kako želim. Moji učenici i ja prvih nekoliko tjedana škole prolazimo kroz pravila i očekivanja. Nakon što učenici usvoje nužne temelje i očekivanja, ja odradim po jednu lekciju u svakom od rasporeda za sjedenje.

Nakon što su učenici istražili prostoriju i isprobali sve mogućnosti za sjedenje, tražim ih da mi pomognu osmisliti raspored učionice za ostatak godine. Njihovo mi je mišljenje zaista važno i često im govorim da je to naša učionica, a ne samo moja. Želim da dođu u školu i uče u prostoru koji ih potiče na rad.

Zatim im kažem da mi pomognu osmisliti pravila za promjenjiv raspored sjedenja pa potom objesimo plakate na koje se moji učenici po potrebi mogu osvrnuti kroz godinu. Npr., kad se koristimo loptama za sjedenje od učenika tražim da imaju noge na podu cijelo vrijeme i da izbjegavaju pretjerano skakutanje. Ako učenici ne slijede pravila, ponavljamo ih tako dugo dok ih svi ne usvoje.

Savjetovao bih svakom učitelju koji je zainteresiran za eksperimentiranje s prilagodljivim rasporedom sjedenja da ide polako, izabere jednu stvar koju će dodati svojoj učionici i zatim polako nastavi dodavati nove predmete.

Uvijek preporučujem kvalitetu pred kvantitetom. Obično kupujem plastične stvari, jer se mogu lako obrisati i izbjegavam tkanine zbog toga što ih teško održavati.

A kad se učitelji odluče na ovaj potez moraju misliti i na to gdje će učenici držati svoje stvari. Svaki od mojih učenika ima plastičnu kutiju u koju pohranjuje svoje bilježnice i mape. Te kutije držimo na istome mjestu da bi učenici uvijek znali gdje su im stvari, bez obzira na to gdje odaberu sjediti.

Svaka mogućnost za sjedenje ima pozitivne i negativne strane. Učitelji moraju razmisliti o tome kako će pohraniti svaki komad prilagodljivog namještaja i koristiti se njime, zbog toga ohrabrujem učitelje da na početku ne kupuju cijele setove namještaja. Djeca su drukčija i vole drukčije stvari. Različite vrste sjedala učenicima nude i različite mogućnosti.

Svakog mi mjeseca učenici pomažu odabrati svoja nova radna mjesta. Osim njih, učenici imaju i mjesto za grupno učenje, za jutarnje sastanke, matematiku, čitanje, suradnju i ispitivanje. Obično ondje provodimo najviše vremena.

✿  UPRAVLJANJE UČIONICOM

Učenici su jedinstveni – baš kao i skupine učenika. Katkad moji učenici trebaju mnogo strukture i tek malo slobode ili uopće ne, a katkad im je potrebna potpuna sloboda. Da bi prilagodljivo sjedenje djelovalo, učitelji moraju poznavati svoje učenike i znati s čime se mogu i ne mogu nositi. Stoga na početku godine upoznajem svoje učenike i imam više utjecaja na to gdje će tko sjediti. S vremenom, dok učenici počinju shvaćati različite mogućnosti sjedenja, dopuštam im više slobode.

Također se svake godine volim usredotočiti na nešto novo kakio bih svoju učionicu učinio usmjerenijom na učenika. Katkad to podrazumijeva više usmjerenosti na primjenu tehnologije ili mjesta za suradnju. Ove sam se godine usredotočio na mjesta za učenike koji više vole raditi sami kad imaju tu mogućnost.

Često se pitam bih li želio biti učenik u svojoj učionici. Nakon osam godina pokušaja i pogrešaka, osjećam da mogu reći – da.

Zaista uživam u svojoj učionici – ona je jedinstveno, ugodno i prijateljsko mjesto za učenje. No i dalje se veselim surađivati sa svojim učenicima, tražeći način kako da našu učionicu učinimo još boljom sljedeće godine.

…..…………..

NAPOMENA

  • SAD: Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, primjenu tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org