Školstvo u medijima
PET NAČINA NA KOJE UČITELJI MOGU UTJECATI NA ŠKOLSKU KULTURU
Školska kultura skup je vrijednosti, stavova i ponašanja svih školskih zaposlenika
objavljeno: 26. travnja 2019.

Uživam u toj ulozi i shvaćam je ozbiljno. Ponosan sam na kulturu naše škole, ali znam da nijedan ravnatelj ne stvara školsku kulturu u vakuumu. Školska kultura skup je vrijednosti, stavova i ponašanja svih školskih zaposlenika. Iako je najvažnija uloga koju učitelji imaju poučavanje učenika, nikad ne bi trebali podcijeniti svoj potencijal da utječu na kulturu svoje škole.

Učitelji nikad nisu neutralni s obzirom na školsku kulturu. Oni svakog dana rade stvari koje mogu potkopati ili pojačati misiju škole. Učiteljima nudimo pet konkretnih načina na koje mogu pozitivno utjecati na kulturu svoje škole:

1) PROMATRAJTE NASTAVNE SATOVE DRUGIH UČITELJA… i pozovite ih da oni promatraju vaše. Uvjeren sam da je jedna od najboljih strategija za profesionalni razvoj učenje od drugih učitelja. Kad počnete promatrati svoje kolege, njegujete kulturu suradnje u školi. To stvara veću povezanost među školskim osobljem i povećava izglede da se najbolje prakse poučavanja u školi ponavljaju.

2) PREUZMITE ODGOVORNOST ZA AKADEMSKA POSTIGNUĆA SVOJIH UČENIKA…i podijelite svoje podatke s kolegama. Podatcima se koriste najuspješnije škole kako bi donijele odluke o poučavanju i odredile što poboljšati. Nije uvijek ugodno podijeliti rezultate vlastite evaluacije, ali to je ključna komponenta zdravih zajednica za profesionalno učenje. Kad podijelite svoje podatke s kolegama, to potiče druge da vas slijede. Vaša otvorenost šalje poruku da se sa svojim slabostima izravno suočavate. Osoblje koje iskreno ističe postignuća svojih učenika u najboljem je položaju da potakne uvođenje promjena. Nemojte čekati ravnatelja da sazove sastanak osoblja – vi pokrenite raspravu. To će i vaše kolege potaknuti na to da podijele vlastite podatke.

3) RISKIRAJTE…i nemojte se bojati javno podbaciti. Školsko se osoblje vrlo lako može previše opustiti i zadovoljiti trenutačnom situacijom. Iskušajte nešto novo u svojoj učionici i dajte svojim kolegama do znanja kako vam ide. Ako nova aktivnost ili strategija ispadne loša, izbacite je ili promijenite i krenite dalje. Vaša hrabrost i transparentnost inspirirat će druge učitelje da izađu iz vlastitih rutina. Inovacija uspijeva u školama u kojima učitelji imaju slobodu podbaciti. 

4) BUDITE STRPLJIVI S TVRDOGLAVIM UČENICIMA… i nikad nemojte zaboraviti koja je vaša svrha. Većina se učitelja svakodnevno mora nositi s nekoliko izazovnih učenika. Međutim, nemojte podleći iskušenju i požaliti se na takve učenike u zbornici, za vrijeme ručka, na hodnicima itd. Vi među ostalima poučavate i izazovne učenike, stoga im pokušajte dati priliku. Empatija je dio vaše svakodnevice u ovom poslu. Vi razumijete da su neprimjerena ponašanja samo preslika disfunkcionalnih okolnosti izvan škole s kojima se nijedno dijete ne bi trebalo nositi. Vaš stav prema najizazovnijim učenicima primijetit će i ostali učitelji. Obično najizazovniji učenici trebaju i najviše ljubavi i brige. Vaše strpljenje s takvim učenicima podsjeća druge učitelje na ono što je zaista važno – promijeniti dječje živote. 

5) OSTANITE POZITIVNI… čak i kad ste suočeni s nepovoljnim okolnostima. Svi imamo teške dane, a katkad nam se čini da su se neke okolnosti urotile kako bi uništile moral školskog osoblja. Nasmijte se, ostanite optimistični i pronađite način na koji biste mogli podsjetiti svoje kolege da je „čaša napola puna”. Optimizam je zarazan. Pozitivna energija koju unosite u svoj posao svakog će dana svima oko vas podići moral. Vaša predanost održavanju pozitivnog pogleda na stvari stvarat će pozitivnu energiju u školi koja može neutralizirati negativce.

Ako ste učitelj, tad vam je u krvi da mijenjate tuđe živote! Obično ste svjesni razlike i utjecaja koji imate na dječje živote, ali nikad nemojte zaboraviti koliko utječete na odrasle. Svakodnevno govorite i radite stvari koje nadilaze vašu učionicu i, doista, oblikujete kulturu svoje škole. Vrijednosti, stavovi i ponašanja koje unosite u svoj rad mogu inspirirati vaše kolege, pojačati osnovne vrijednosti škole te potaknuti kolektivan trud svih u školi koji rade na tome da školsku viziju pretvore u stvarnost. Zapamtite, vršnjački pritisak ne završava u adolescenciji.

………………..

NAPOMENA

  • SAD: Danny STEELE ravnatelj je koji u svome blogu piše o ljubavi prema učenicima, učiteljima, školskoj kulturi, vodstvu i javnom obrazovanju.
  • Izvor: steelethoughts.com