Savjeti stručnjaka
PET NAČINA ZA POTICANJE ČITANJA S RODITELJIMA, A VALJA IZBJEĆI I ZAMKE
Čitanje s roditeljima može imati velik utjecaj na dječju pismenost
objavljeno: 6. svibnja 2019.

Također sam voditeljica nacionalne ustanove za čitanje Coram Beanstalk, u kojoj smo u posljednje vrijeme primijetili sve više zahtjeva od škola koje žele pomoći roditeljima da razviju svoje vještine čitanja s djecom.

Stoga smo sastavili popis pet ključnih mitova koje mnogi odrasli nesvjesno slijede, a koji mogu uvelike utjecati na djecu.

♦♦ Mit br. 1.

Najbolji način da pomognete djetetu da zavoli čitanje jest da se usmjerite na čitanje.

Djeci zapravo treba pokazati da je svijet čitanja prekrasan pa da u njega požele ući. Pomagači pri čitanju koji razumiju kako primijeniti na knjigama temeljene aktivnosti u kojima dijete može uživati (i koje su više nalik na igru) u boljem su položaju da djetetu širom otvore vrata tog svijeta.

Možemo učinkovito razviti narativne vještine i vokabular primjerice promatrajući sliku i potičući dijete da opiše što bi se iduće moglo dogoditi, jer će na taj način razvijati svoju maštu.

♦♦ Mit br. 2.

Kada dijete samostalno čita, više ne treba nas da mu čitamo.

Čitajući djetetu bilo koje dobi proširujemo njegovo iskustvo čitanja, izlažemo ga novim riječima i frazama, ističemo stvari koje bi možda ostale neprimijećene te potičemo njegov apetit za čitanjem.

Svaki oblik zajedničkog čitanja prilika je za zabavu, povezivanje, prosvjećivanje ili informiranje, za buđenje znatiželje i motiviranje.

♦♦ Mit br. 3.

Djeci koja čitaju treba pomoći s riječima koje ne mogu svladati sami.

Vrlo je važno djeci dati priliku da se uhvate u koštac s onime što uče, a to je u ovom slučaju sam proces čitanja, a ne samo razumijevanje pročitanoga.

Pomagači pri čitanju trebali bi poticati, motivirati i podržati dijete da čita na način koji mu pomaže da se osjeća pozitivno i priprema ga da bude uspješno, ne samo s riječima, već i u razumijevanju i povezivanju pročitanoga.

Možete im pomoći tako da im date određene tragove; ako ste upravo čitali priču u kojoj se spominje krokodil ili ste pogledali sliku krokodila, pitajte ih: koja bi riječ mogla početi sa slovom „k”?

♦♦ Mit br. 4.

Slikovnice su zabranjene za stariju djecu

Knjige koje nisu dobno prikladne vjerojatno neće potaknuti djecu na čitanje, ali misliti da su slikovnice primjerene samo za mlađu djecu velika je pogreška. Ilustracije, slike i grafički elementi nude koristan vizualni okvir za čitatelje s poteškoćama te pridodaju bogatstvu i raznolikosti iskustva čitanja za one koji to nerado čine.

♦♦ Mit br. 5.

„Čitam s entuzijazmom – to je dovoljno da budem dobar pomagač za čitanje”

Vještine i samopouzdanje koje odrasli trebaju da bi zaista učinkovito čitali s djecom, da bi se uključili u taj proces i potaknuli ih na čitanje, provjerili i produbili njihovo razumijevanje, potaknuli i podržali djecu nisu one koje stječemo pukim čitanjem.

Razmislite o tome da redovito organizirate osposobljavanje za roditelje koji djeci pomažu čitati. To će im pomoći da izgrade samopouzdanje, a možda će potaknuti volontere da ostanu u programu i nakon što njihova djeca odu iz škole.

…………

NAPOMENA

  • Velika Britanija: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta.
  • Izvor: tes.com