Savjeti stručnjaka
MOŽDANE STANKE: OBVEZA ILI TROŠENJE VREMENA?
Jesu li „stanke za mozak” važan dio učenja ili nepotrebno odvlačenje pozornosti?
objavljeno: 7. svibnja 2019.

…„Pogledajte gore i potražite nešto crveno”, kaže učiteljica. „Sad pronađite nešto plavo.”

Oba primjera spadaju pod „stanke za mozak” – brze, najviše petominutne, neakademske stanke čija je svrha pomoći učenicima da se pripreme za učenje ili se iznova usmjere na određeni zadatak. Istraživanja kažu da besposleni mozak nije neaktivan.  

Zapravo, kad učenici nisu usredotočeni na zadatak, njihovi su mozgovi zaposleni procesuiranjem informacija i uspostavljanjem poveznica. S druge strane, katkad imamo i slučajeve gdje se poziva na više vremena za akademske aktivnosti, pogotovo u školama koje postižu lošije rezultate.

Je li odvajanje od tri do pet minuta nekoliko puta na dan za ples, istezanje i kretanje važan dio učenja ili nepotrebno odvlačenje pozornosti?

♦♦ NA KRAJU KRAJEVA, MOŽDANE STANKE DJELUJU!

Postoje istraživanja koja podržavaju provođenje moždanih stanki. Stanke za mozak tijekom sata rezultiraju boljim ponašanjem i boljem posvećivanju određenom zadatku. 

Stanke za mozak također potiču razumijevanje čitanja i kreativno razmišljanje kod djece. A katkad i sam učitelj treba stanku te može primijetiti razliku kod učenika.

♦♦ STOGA BISTE TREBALI ISKUŠATI MOŽDANE STANKE.

Evo kako.

Uzmite u obzir dob svojih učenika

Isplanirajte stanke za mozak ovisno o dobi svojih učenika. Mlađa djeca mogu se kraće koncentrirati od starije djece. Vrtićka djeca možda mogu izdržati 10 minuta bez stanke, dok se stariji učenici mogu usredotočiti na 15-30 minuta.

Ubacite stanke za mozak kad učenici samostalno rade na nekom zadatku.

Tijekom takvoga samostalnog rada njihov se fokus i angažiranost smanjuju nakon otprilike 10-30 minuta od početka rada. Stoga, ovisno o zadatku i skupini, možete ubaciti stanke za mozak kad god je prikladno. 

♦♦ POUČAVAJTE O MOŽDANIM STANKAMA

Poučavajte o moždanim stankama kao što poučavate o bilo čemu drugome. Oblikujte ih, objasnite kako se one djeluju, zašto ih radimo, vježbajte ih, dajte učenicima povratne informacije i ponavljajte ih sve dok ne postanu poput bilo koje druge rutine u vašoj učionici.

♦♦ STANKE ZA MOZAK MOGU BITI AKADEMSKE

U moždane stanke možete ugraditi i akademske aktivnosti. Primjerice, nakon minilekcije o brojenju, neka učenici izbroje koliko je koraka potrebno da dođu od zida do svojih stolova. Ili, tijekom čitanja, neka učenici pjevaju pjesme o abecedi prije nego što krenu na novu aktivnost.

♦♦ „ČITAJTE” PROSTORIJU

Iskoristite zakazane aktivnosti. Ako primijetite da su učenici letargični ili da nisu usredotočeni, provedite nepripremljenu stanku za mozak, poput trominutne plesne sesije uz omiljenu razrednu pjesmu ili odigrajte neku kratku igru.

♦♦ BUDITE FLEKSIBILNI

Ako postavite štopericu na pet minuta, a vaši su učenici spremni za rad već nakon jedne minute, tad prekinite stanku i bacite se na posao. Vaš je zadatak ponovno usmjeriti učenike na rad, a ne završiti ples ili privesti igru kraju.

♦♦ DOBRE STANKE ZA MOZAK S KOJIMA MOŽETE POČETI

Najbolja će moždana stanka za vašu učionicu biti ona u kojoj svi uživate. Evo nekoliko naših omiljenih stanki za mozak koje djeluju za sve razrede.

♦♦ DRUŽENJE PRED PLOČOM

Napišite nekoliko pitanja na ploču i postavite štopericu na jednu minutu. Svaki put kad istekne vrijeme, učenici biraju drugog partnera i novo pitanje. Igra traje od tri do pet minuta.

♦♦ IGRAJTE IGRU SLIJEDITE VOĐU ILI „SIMON KAŽE”

Znate igru, neka se vaši učenici izmjenjuju u ulozi vođe. Go Noodle i YouTube (ja volim The Learning Station) nude pjesme i aktivnosti za kretanje. 

  • Koristite li i vi moždane stanke u svojoj učionici?

 ……………..

NAPOMENA

  • SAD: We Are Teachers mrežna je zajednica edukatora čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com