UČENIČKA ZADRUGA „GRANA” OKUPLJA DJECU CENTRA ZA AUTIZAM IZ ZAGREBA

Kreativna djeca s poteškoćama osvajaju nagrade

ponedjeljak, 13. svibnja 2019.

Već punih jedanaest godina u Centru za autizam u Zagrebu vrlo uspješno djeluje Učenička zadruga „Grana”, nazvana po istoimenom naselju na istoku naše metropole. Nije to obična zadruga poput mnogih drugih u našim osnovnim i srednjim školama.

Kreativna djeca s poteškoćama osvajaju nagrade

Naime, u njezinu radu sudjeluju učenici koji su uključeni u Program za školovanje učenika s teškoćama u intelektualnom razvoju te u Program za osnovno školovanje učenika s autizmom. Sve se aktivnosti u školi pa tako i u učeničkoj zadruzi odvijaju u manjim odgojno-obrazovnim skupinama, a kako nam je rekla Katarina CRNOJA, jedna od učiteljica koje su angažirane u zadruzi, svaki je učenik poseban:

– Svaki u svom ponašanju ima mnogo stereotipa i rutine na koju je naviknut, a mi u svakodnevnom radu maksimalno iskorištavamo i potičemo njihov potencijal i svaku aktivnost koju radimo prilagođavamo svakom učeniku ponaosob. I ne prihvaćamo odgovor da se nešto ne može. Svatko može nešto napraviti pa makar to značilo nanositi boju prstima na papir.

Voditeljica zadruge, učiteljica Darinka PINJUH, objašnjava da je zadruga osnovana prije jedanaest godina ne samo zato što je to postalo moderno u hrvatskim školama nego i zato da se i kroz takvu izvannastavnu aktivnost spoje spoznaja i učenje s jedne strane te određen proizvodni i koristan rad s druge.

– Svrha je Zadruge okupiti što više učenika i primjerenim metodičkim postupcima kod njih razvijati i poticati radno-proizvodne navike, poticati ideje i inicijative u kreativnom radu, razvijati osjećaj za estetske vrijednosti, razvijati stvaralačke sposobnosti i interese, kao i ekološku i kulturnu svijest, čuvati kulturnu baštinu, poticati učenike na komunikaciju i uspostavljanje suradničkih odnosa. U grupnom radu uvijek se potiče i komunikacija i uspostavljanje socijalnih odnosa, a na neki način kod učenika potičemo i poduzetničke sklonosti, jer, konačno, gotovo sve što napravimo pokazujemo široj javnosti na brojnim manifestacijama u školi i izvan škole – na božićnim sajmovima, Markovu sajmu i drugdje. Svake godine sudjelujemo na gradskoj smotri učeničkih zadruga, a četiri smo puta bili i na državnoj smotri i to je velik poticaj i za naše učenike, ali i za nas učitelje. I moramo se pohvaliti da je rad naše učenice – magnet s motivom plinske lanterne zagrebačkoga Gornjega grada – 2016. godine na državnoj smotri učeničkih zadruga u Zadru nagrađen kao najbolji proizvod – s ponosom ističe učiteljica Pinjuh i nastavlja:

– Radili smo takozvane zadrugarske aktivnosti s našim učenicima i prije, a onda smo sve to objedinili u zadruzi i moram reći da je sjajna suradnja svih, i djelatnika i učenika iz oba školska programa. Jedino nam je žao kad i kroz aktivnosti u učeničkoj zadruzi osposobimo neke učenike oni odu iz Centra, ali to je neminovnost. U školi imamo učenike u dobi od 7 do 21 godinu, a u zadrugu uključujemo samo učenike starije od 15 godina. Pokazalo se to jako dobro i učinkovito, jer u sklopu programa imamo i radno osposobljavanje za učenike pa sve što nauče u tom području možemo primijeniti u radu učeničke zadruge, ali i obrnuto. Puno vještina i znanja koja usvoje radeći u zadruzi i njezinim sekcijama učenici mogu primijeniti i u redovitoj nastavi te i tako razvijati kreativnost koliko god je to moguće.

U zadruzi je aktivno sedamdesetak učenika, a mnogi su uključeni u više sekcija. Imamo keramičku, zatim sekciju fuzije stakla, likovno-kreativnu, tkalačku i ekosekciju. U keramičkoj sekciji radimo s glinom koju pečemo u keramičkoj peći. Učenici mijese glinu, valjaju, izrađuju sitne ukrasne ili uporabne predmete. Sve su te aktivnosti korisne za razvoj motorike kod učenika, a i nastojimo kod njih poticati kreativnost. I oni doista vole raditi s glinom i u glini. Fuzija stakla također je pokušaj istraživačkog rada sa staklom, spajanja komadića, termičke obrade stakla i tu se mnogi učenici rado angažiraju pa boje staklo, čiste ga, spajaju, skupljaju staro staklo koje upotrebljavamo na različite načine u stvaranju malih umjetničkih djela.

■  SAMOFINANCIRANJE

Učenička zadruga financijski je samoodrživa, a njezina vrijednost iz godine u godinu sve više raste, jer je zahvaljujući projektima, suradnjama i donacijama nabavljena oprema potrebna za rad i razvoj sekcija. Tijekom godina potpuno je opremljena keramičarska radionica pa zadruga ima svoju keramičku peć, police, pritiskivač za glinu, kalupe. Kupljeno je prijenosno računalo, nož za staklo, bušilica za staklo te se svake godine kupuje sav potrošni materijal potreban za rad svake pojedine sekcije. Posebno naše sugovornice ističu Sizzix – stroj za rezanje i otiskivanje, koji je svojevrsna preša na kojoj učenici rade i prema šabloni izrezuju različite oblike na papiru ili naljepnicama. Stroj je nabavljen upravo zato da učenici mogu raditi neke stvari, jer škarama se ne mogu služiti. A nakon svega nastanu lijepi upotrebni predmeti poput naljepnica, čestitki, privjesaka koje s veseljem pokazuju gdje god se pojave. I može se reći da je oprema potrebna za različite sekcije koja je nabavljena i kupljena tijekom deset godina postojanja postala uistinu impozantna.

Samoodrživost zadruge ne ovisi samo o kvalitetnim projektima već i o već spomenutom poduzetničkom duhu koji se kod učenika želi potaknuti. Puno toga što oni naprave u različitim sekcijama završi na prodajnim štandovima na različitim prigodnim manifestacijama i akcijama u gradu Zagrebu pa se i tako, prodajom autentičnih i vrlo često originalnih sitnica, prikupi određen novac koji je u zadruzi uvijek potreban za nabavu repromaterijala.

– Nitko nam ne daje dodatni novac osim ako ga prikupimo putem humanitarnih aktivnosti ili suradnji s nekim institucijama te na prodajnim izložbama. Puno materijala i recikliramo i iskorištavamo po nekoliko puta. Inicijalni novac u početku rada zadruge dobili smo od Ministarstva gospodarstva, čime smo kupili keramičku peć i još neke uređaje, prijenosno računalo, kistove, glinu, boje i mnogo drugog materijala koji se upotrebljava ne samo za potrebe zadruge nego i za cijelu školu. Surađujemo s upravom DM-a i za njih već desetak godina učenici rade božićne čestitke, a zauzvrat Centar dobije određen novčani iznos. Suradnja je uspješna i s Akademijom likovnih umjetnosti s čijim studentima i profesorima već godinama organiziramo radionice i prodajne izložbe radova naših učenika i studenata u prostorima Akademije. A Centar posjećuju i studenti i profesori s Akademije pa imamo zajedničke likovne radionice. Surađujemo i s Knjižnicama grada Zagreba i Rotary klubom Zagreb, a naši su veliki prijatelji supruge vojnih izaslanika u Republici Hrvatskoj, Knjižnica Tin Ujević, Muzej policije, Osnovna škola Matije Gupca. Surađujemo i s Hrvatskim školskim muzejom, nedavno smo imali kreativne radionice. Odnedavno smo se poduhvatili i uređenja školskog vrta. Za sada je to minimalna površina na kojoj uzgajamo povrće i ukrasno bilje koje smo dobili od tvrtke Kaufland. Jednom tjedno doniraju nam voće, ali i potrebne biljke koje smo posadili na naših šest četvornih metara i kojima dodajemo biljke koje smo sami nabavili. Kad se kretalo s vrtom došli su i djelatnici Kauflanda pa su s našim učenicima kopali, plijevili vrt i sadili biljke – kaže edukacijska rehabilitatorica Katarina CRNOJA, koja vodi likovno-kreativnu sekciju, ističući kako je u većini aktivnosti učenicima potrebna fizička podrška učitelja koji se uvijek prilagođavaju njihovim potrebama i raspoloženju te da im rad olakšava i prisna svakodnevna komunikacija i suradnja s roditeljima njihovih učenika.

■ KREATIVNOST

Defektologinja Ksenija SAMBOL s Katarinom Crnoja vodi likovno-kreativnu sekciju i ističe nužnost prilagođavanja učenicima doista u svim aktivnostima koje s njima provode.

– Kolegica Katarina i ja trudimo se s učenicima raditi što više različitih stvari. Ponudimo im dekupaž koji su jako dobro prihvatili i to je najdugovječnija tehnika, zatim radimo oslikavanje predmeta, slike od tkanine, izrađujemo razni nakit, poput naušnica i broševa, magnetiće, slagalice, a najpopularnija je slagalica odnosno puzzle, koji je i međunarodni znak autizma.

Ne treba ni pitati što to sve to znači za učenike. Za njih je poseban osjećaj kad nešto naprave, kad stvaraju, kad su kreativni. Stječu radno-proizvodne navike, potičemo ih na ideje i inicijative, uvodimo ih u svijet rada i poduzetništva, a usput se radno osposobljavaju. Važno je da im stalno nudimo nove aktivnosti koje su im zanimljive, jer ponavljanje istih radnji postane im dosadno i nisu toliko motivirani za rad. Kad krenemo od ideje i dođemo do krajnjeg proizvoda ispunjeni posebnim osjećajima, veseljem. I učenici i mi voditeljice, a naravno i njihovi roditelji. Recimo, jedne nam je godine motiv bila kula Lotrščak, koju je nacrtala jedna učenica, a njezin smo rad dalje razvijali i koristili se njime na magnetima, na bocama koje smo oslikavali, na stolnoj lampi, naušnicama i mnogim drugim uporabnim predmetima. Osim što radom u zadruzi na najljepši način predstavljamo rad našeg Centra, zgodno je kad Centar posjete gosti i kao znak pažnje im poklonimo neku sitnicu koju su izradili naši učenici, nešto što je izvorno i autentično. I na to smo jako ponosni.

Osim radnih aktivnosti, razvijamo kod učenika kulturnu i ekološku svijest jer jako puno materijala recikliramo, pokušavamo iskoristiti materijal koji je već bio u upotrebi. Ne samo da je odgojno za naše učenike nego tako i štedimo, jer uvijek nam nedostaje novca za boje, glinu, papir, toner. I uvijek izaberemo neki zagrebački motiv kao poticaj za stvaralaštvo. Jedne je godine to bio šestinski kišobran, pa zatim gornjogradska plinska lanterna i važno je da u svemu sudjeluju učenici koji će bilo koji predmet koji naprave i pobojati, ukrasiti, upakirati, jer važna nam je kreativnost u svakom području rada. Nema zadanog postupka i nema jedinstvenog recepta, uvijek se traži kreativnost, a osim toga, u zadruzi moramo svaku aktivnost prilagoditi svakom pojedinom učeniku.

■ NAGRADE NAJBOLJIMA

A ono što naši učenici rade i postižu kroz učeničku zadrugu najbolji je dokaz svim skepticima koji misle da naša djeca ne znaju i ne mogu ništa napraviti. U sve aktivnosti ulažemo puno truda i rada i iznimno mnogo vremena, jer za obično bojanje drvene slagalice katkad nekom učeniku trebaju i tri mjeseca, ali i to je postignuće nešto nevjerojatno, ostvareno velikim trudom i naporom. A nama kao učiteljima jako puno znači kad vidimo da je neki od naših učenika postigao određeni napredak. I zato koristimo svaku priliku pričati o našim učenicima i informirati i širu javnost o njihovim teškoćama kako bi se razbili stereotipi i bilo kakve stigmatizacije i kako bismo pokazali da su sve to naša djeca koju moramo razumjeti, kojima moramo i trebamo pomoći da odrastaju u pozitivnom okružju, da osjete našu ljubav i toplinu. Kroz sve te aktivnosti vidi se da su djeca zadovoljna, da im pružamo najviše što možemo, da osjećaju da su uspješni i da su svladali i najjednostavnije vještine i obavili neki zadatak koji je nama uvjetno rečeno zdravima prelagan i prejednostavan. Ali za njih je velik do neba.

Radove učenika prijavljujemo na brojne natječaje. Tako smo osvojili nagradu Državne uprave za zaštitu i spašavanje na njihovu natječaju za likovne radove vezane za prirodne katastrofe. Kolaž naših učenika bio je prvonagrađen dvaput u posljednjih pet godina. A u konkurenciji je bilo oko 3000 učeničkih radova – ponosno nam govori Ksenija Sambol.

– Učenička zadruga iznimno je važna za našu ustanovu, jer u njezinim sekcijama učenici mogu kvalitetno i korisno provesti svoje vrijeme u školi. Koristi su višestruke – da se osjećaju dobro, da se osjećaju korisnima, da se razvija njihovo samopoštovanje, ali i za razvoj fine motorike i percepcije, koordinacije oka i ruke. Osim toga, uvodimo ih u svijet rada, tu stječu radne navike. Uz kvalitetno vođenje svojih učiteljica, naši učenici koji imaju veću teškoću u razvoju mogu postići lijepe uspjehe, što je zapaženo i na smotrama učeničkih zadruga na kojima smo do sada sudjelovali. I doista smo svi ponosni na učeničku zadrugu te rad učenika i njihovih učiteljica – zaključila je Žarka KLOPOTAN, ravnateljica Centra za autizam. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine ]

Vezani članci
Školski portal:  Matematika u školskom vrtu

Matematika u školskom vrtu

… kao što su učenje i rad u školskome vrtu,…

Školski portal: U ponedjeljak štrajk u cijeloj Hrvatskoj

U ponedjeljak štrajk u cijeloj Hrvatskoj

Sindikalni čelnici Branimir MIHALINEC i Sanja ŠPREM istaknuli su da…

Školski portal: Neka nas Vlada ne zove ako su njihovi prijedlozi manji od naših, nismo se došli cjenkati

Neka nas Vlada ne zove ako su njihovi prijedlozi manji od naših, nismo se došli cjenkati

… u zagrebačkim školama bilježi odličan odaziv, a nastavak štrajka najavljuju…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: U ponedjeljak štrajk u cijeloj Hrvatskoj

U ponedjeljak štrajk u cijeloj Hrvatskoj

Sindikalni čelnici Branimir MIHALINEC i Sanja…

Školski portal: U dva dana više od 10 000 posjetitelja

U dva dana više od 10 000 posjetitelja

…u organizaciji udruge FabLab te partnera…

Školski portal: U gostima Hrvatskom nacionalnom vijeću u Crnoj Gori

U gostima Hrvatskom nacionalnom vijeću u Crnoj Gori

… u Boki kotorskoj te davanje…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…