Zanimljivosti
POSEBAN USPJEH RIJEČKE OSNOVNE ŠKOLE SRDOČI
Dječji gradovi iz mašte najkreativniji u državi
objavljeno: 16. svibnja 2019.

Odgovore su djeca iskazala u kratkim sastavcima, a potom i svojim šarenim crtežima. Oduševljena učiteljica podijelila je dobiveno s kolegicama iz škole, zajedno su osmislili projekt tzv. audiovizualne slikovnice te se četvrti puta zaredom prijavili na državni natječaj „Stvarajmo e-kreativno”. U jakoj je konkurenciji škola iz cijele zemlje slikovnica „Razigrani maštogradi” – zapravo pravi mali videofilm – osvojila prvo mjesto. I to jednoglasno, odlukom publike iz cijele zemlje te tročlanoga stručnog žirija.

A nije ovo prvo zlato za srdočke male kreativce i njihove učiteljice. „Stvarajmo e-kreativno” državni je natječaj za školske knjižnice osmišljen s osnovnim zadatkom populariziranja i upotrebe različitih mrežnih alata kod oblikovanja prezentacija projekata, izrade stripa, audiovizualnih slikovnica ili interaktivnih priča, govori nam školska knjižničarka Nensi ČARGONJA KOŠUTA. Idejni su začetnici i glavni organizatori knjižničari iz Hrvatske udruge školskih knjižničara Osječko-baranjske i Vukovarsko-srijemske županije.

✿  „OBIČAN” ŠKOLSKI SAT

Natječaj se raspisuje četiri godine zaredom i OŠ Srdoči radove prijavljuje svaki puta. Tako su dosad sudjelovali s autorskim digitalnim stripom, a prije dvije godine poslali su digitalnu čakavsku slikovnicu „Božićna Čarolija”, koja je u kategoriji kreativne prezentacije projekta također osvojila prvo mjesto u državi.

– Prošle smo godine izradili interaktivnu višejezičnu slikovnicu Peto godišnje doba, s temom očuvanja karnevalske tradicije u Rijeci i sjevernom Primorju. Valja istaknuti da su kod Razigranih maštograda svi tekstovi i likovni radovi originalni autorski radovi učenika 2. b razreda, a da se ideja za slikovnicu pojavila potpuno spontano, tijekom izrazito dobro odrađenog zadatka na satu Hrvatskog jezika – objašnjava knjižničarka.

Razrednica 2. b razreda Ana Baretić slaže se s time da su slikovnica, pa naposljetku i državna nagrada rezultat posve neočekivanog učeničkog oduševljenja i iznad svih očekivanja kreativno odrađenog „običnog” školskog zadatka. Govori nam da je zaista mnogo saznala o svojoj djeci u ovom projektu. Naime, iako posljednjih godina primjećuje da nove generacije djece imaju manje mašte od one prije dvadeset, trideset godina, u ovom je projektu ugodno iznenađena razinom kreativnosti, dosjetljivosti i mašte koju su djeca iskazala:

– Nisu samo pokazali maštovitost, nego i likovnu nadarenost, ali i pismenost, jer su njihove pričice o maštogradima nastale zaista uz minimalnu intervenciju odraslih. Već u početku znali su u kakvim bi gradovima iz mašte željeli živjeti, držali se te svoje ideje i vjerno je prenijeli na papir.

Krenuli su na satu hrvatskoga od pjesme ‘Trčigrad’ Stanislava FEMENIĆA i to se pretvorilo u sedam, osam sati rada, od redovite interpretacije pjesme do smišljanja kako bi gradovi mašte izgledali. Potom su radili u skupinama, zajedno dorađivali vlastite i tuđe ideje, smišljali crteže i zvukove kojima bi nadopunili i oplemenili te priče.

– Raduje me posebno što smo projekt proširili i međupredmetno, izvan hrvatskog jezika, na ostale predmete, likovni, glazbeni, pa čak i tjelesni. Išli smo raditi crtačkom tehnikom, jer je to njima najjednostavnije. Malo-pomalo od prvotnoga literarnog rada i ideje imali smo cjelokupnu sliku, pravi audiovizualni doživljaj tih naših gradova. Od obične slikovnice, uz pomoć kolegica, napravili smo e-slikovnicu od 14 najboljih radova. Knjižničarka Nensi obavijestila me da postoji natječaj i mislim da je ova nagrada zaslužena te da je došla u prave dječje ruke. Djeca su ponosna, roditelji oduševljeni, škola je pak dobila potvrdu da kvalitetno radimo, već od najranije učeničke dobi – smatra razrednica 2. b.

✿ ŠUMOVI VJETRA I BOMBONA

Vrlo su se brzo ideji o stvaranju audiovizualne slikovnice pridružile vjeroučiteljica Margareta JAGATIĆ GAVRAN te informatička Leona LEMPL, koja je pomogla da se snime dječja čitanja naglas, ubace zvukovi, skeniraju radovi. Postoji ideja da se svi nastali radovi okupe, da se naposljetku tiska slikovnica, s radovima i učenika čiji crteži nisu završilu u finalnoj verziji „Razigranih maštograda”, otkriva nam Lempl:

– Moja je uloga bila literarnu slikovnicu pretvoriti u digitalnu. Iako to zvuči vrlo suhoparno i šturo, moram reći da smo se zaista dobro zabavljali kad smo snimali zvukove, posebno kad su djeca čitala svoje radove u mikrofon. Nevjerojatno je koliko su oni pritom bili koncentrirani, pedantni, koliko im je bilo stalo da svoje čitanje snime savršeno.

Nakon snimanja čitanja, zabava je tek počinjala. Dodavali su se zvukovi vjetra, skakanja loptica, šuštanja s omotima od bombona. Glazbena pozadina uzeta je iz širokog spektra Disneyjevih crtića i završni je proizvod videoslikovnica kojom bi se ponosila i mnogo starija djeca od drugaša i drugašica iz Srdočija.

– Ovo je najbolji način da se djeca upoznaju s računalima i informatikom, jer su ionako okruženi tehnologijom, gdje god se okrenu. Međutim, smatram da nije korisno previše ih opterećivati neposrednim radom na tabletima i računalima već je ovakav razigrani projekt savršena platforma za djecu da izraze kreativnost, igru, maštu, a usput nauče i nešto od informatike, sudjelovanjem u snimanju, montiranju – smatra učiteljica Lempl.

Djeca su zapravo tek nakon gledanja završne verzije ove videoslikovnice shvatila da su se koristili i informatikom, osim crtanja, glazbe i pisanja.

✿ SAMOZATAJNA DJECA

Vjeroučiteljica Margareta JAGATIĆ GAVRAN s knjižničarkom je već sudjelovala u sličnoj priči, pa se rado uključila i u izradu Maštograda. Prije tri su godine napravili nagrađenu „Božićnu ČAroliju”. Stoga se, kaže, dala kolegicama na raspolaganje, pomagala djeci da oblikuju svoje ideje i maštu pretvore u crteže:

– Osobno su me najviše oduševila inače samozatajna djeca, koja su briljirala u ovome projektu. Nekako, po dinamici u razredu, imate možda drukčija očekivanja od neke djece, pa nas svako ovakvo kreativno iznenađenje zaista oduševi. Primjerice, moja Mia Macan, tiha, povučena i nježna djevojčica, pokazala je u ovom projektu svoje drugo, literarno i kreativno lice. I sada znamo da s njom možemo računati u svim budućim kreativnim događanjima.

U izradu slikovnice bila su uključena i djeca s teškoćama te su i ona pokazala neke svoje skrivene talente.

To je, zaključuju učiteljice s kojima smo pričali, najvrjedniji dio ovakvog rada – da upoznaju sve strane i osobine svojih učenika.

Autori izvrsnih i brojnih crteža, kao tekstova o raznovrsnim gradovima iz mašte koje su crteži pratili, jesu učenici Gabriel ČAJKOVAC, Sunčica DIVJAK, Šime ISKRA, Helena KNEŽEVIĆ, Leona KRUŽIĆ, Andrej JELAČA, Mia MACAN, Mia OMAR, Emanuela PAŠIĆ, Paola RUŽIĆ, Mauro SAKIĆ, Petar SARDELIĆ i Ida TOMMASINI. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisao Branko NAĐ ]