LIKOVNI MI VOLIMO [38.]

Hrvatska perunika Iris croatica

petak, 17. svibnja 2019.

Mnogi od nas ne znaju da u našim poljima (i kraj jezera, i u primorskom dijelu) uspješno raste naš zaštićeni cvijet perunika/iris. [Izvor: Wikipedia*]

Hrvatska perunika Iris croatica

Godine 2000. proglašena je hrvatskim nacionalnim cvijetom na prijedlog Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Naziv potječe od imena grčke božice duge, glasnice bogova Iride (grč. – duga), a naš naziv perunika dolazi od imena vrhovnoga staroslavenskog boga gromovnika Peruna i njegove žene, boginje Perunike.

Kajkavski naziv za peruniku leluja ili ljeljuja proizašao je iz drugog imena boginje Perunike – Ljelja. Ostali hrvatski narodni nazivi prate božanske poveznice – bogiša, cvit ili kaćun nebeski. Hrvatska perunika Iris croatica jest endemična vrsta u Hrvatskoj.

Tipično razvijeni oblici hrvatske perunike pojavljuju se u svijetlim šumama hrasta medunca i crnoga graba. Za stanište bira dolomitne i vapnenačke obronke brdskih područja kontinentalne Hrvatske.

Zauzima jugozapadni dio panonsko-pontskog areala koji je bitan po reliktnoj flori i vegetaciji. Najpoznatija su nalazišta Medvednica, Strahinčica, Samoborsko gorje i Ogulinsko polje.

NASTAVNA JEDINICA:

Cjelina: 

Likovno područje: oblikovanje na plohi – slikanje

Likovni problemi (ključni pojmovi): tonsko slikanje, komplementarni kontrast

Motiv vizualni: perunika (iris)

Likovno-tehnička sredstva i likovne tehnike: tempere

OBRAZOVNI ZADATCI:

a) stjecanje znanja: usvojiti način rada temperom, ponoviti i objasniti nastajanje komplementarnoga kontrasta, uočavati i izražavati tonove boje na laticama, kao i kontrast koji je vidljiv unutar središta cvijeta, kontraste i različite omjere veličina okolnog prostora u odnosu na dominantan cvijet

 b) stjecanje sposobnosti: vježbati sposobnost divergentnog mišljenja u analizi učeničkih radova, razvijati promatranje, uočavanje detalja, boja, vježbati sposobnost izražavanja kombiniranjem tehnika, opažati ritam, kontraste i različite omjere veličina likova.

ODGOJNI ZADATCI:

  • formiranje stavova, razvijanje estetskih i radnih sposobnosti, procjenjivanje radova, analiza i objašnjavanje vlastitog stava (mišljenja) o određenom radu.

KORELACIJA:

  • priroda i društvo (biljke uz vode stajaćice), zaštićene biljke Hrvatske.

Prezentacija za sat: https://adobe.ly/2LnxEke

* https://hr.wikipedia.org/wiki/Perunika

Vezani članci
Školski portal: Malo edukacije [1. dio]

Malo edukacije [1. dio]

… na kojima možete pronaći sadržaje za samoučenje, a u…

Školski portal: Jedrenjak

Jedrenjak

… da bude najsličniji njegovoj umanjenoj verziji, a i da…

Školski portal: Obilježja i primjena nastavne metode 'Ja imam, tko ima?'

Obilježja i primjena nastavne metode 'Ja imam, tko ima?'

… metodu crtanja, metodu pisanja, metodu čitanja i rada na…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Učinkoviti plan lekcije

Učinkoviti plan lekcije

Zvuči li vam ovo poznato? Joj,…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…