U tekstu sam naveo neke stvari koje bi mi mnogo značile da sam ih znao na početku svoje karijere. Sve počinje od uspješnog upravljanja učionicom, a ono se ne svodi na dobra pravila već na dobre odnose.
♦ ♦ Djeca znaju jesu li vam draga ili ne.
♦ ♦ Učenici će obično završiti zadatak brže nego što ste očekivali.
♦ ♦ Nemojte očekivati od djece da mare za neku lekciju ako je vi ne poučavate sa strašću.
♦ ♦ Učenici će se dulje sjećati načina na koji ste prema njima odnosili nego vaše lekcije.
♦ ♦ Važno je stajati na vratima svoje učionice između satova… zbog toliko mnogo razloga.
♦ ♦ Djeca će uvijek primijetiti vaš entuzijazam.
♦ ♦ Moraju vam se sviđati svi vaši učenici. A najviše morate voljeti one koji vas zaista nerviraju.
♦ ♦ Djeca vas neće poštovati ako ih osramotite. Stoga to nemojte raditi.
♦ ♦ Kad se učenik neprimjereno ponaša, to je najčešće zbog toga što nije podmirio neke potrebe. „Maslowljeva teorija hijerarhija potreba” objašnjava mnogo toga o disciplinskim problemima u učionici.
♦ ♦ Ne znate s kakvom je situacijom dijete suočeno kod kuće. Uvijek budite obazrivi, strpljivi i ljubazni.
♦ ♦ Učenici znaju kad ste im dali da nešto rade samo da biste ih zaokupili. Međutim, ako nemate pomno osmišljenu aktivnost, konstruktivnije bi bilo dopustiti im da odspavaju.
♦ ♦ Uvijek imajte dobar plan.
♦ ♦ Učenici će katkad postaviti odlična pitanja koja možda nisu vezana uz temu lekcije. Nemojte odbaciti „poučne trenutke” zbog isplanirane lekcije.
♦ ♦ Ako imate problema s ponašanjem nekog učenika, pokušajte nazvati njegove roditelje. To mu daje do znanja koliko ste ozbiljni u vezi s time, pokazuje da ga niste odmah uvalili u nevolje te stvara temelje za dobar odnos između vas i učenika.
♦ ♦ Učenici su sposobni za mnogo više od onoga što ste mislili. Imajte visoka očekivanja.
♦ ♦ Domaća zadaća obično nije vrijedna truda.
♦ ♦ Grupni rad nije učinkovit ako grupu ostavite bez nadzora. Važno je da se krećete među klupama kako biste se pobrinuli da djeca ostanu angažirana i da aktivnost bude produktivna.
♦ ♦ Kad vam učenik ne pokazuje poštovanje, nemojte to shvaćati osobno. To će samo pogoršati situaciju.
♦ ♦ Jedan od najboljih načina da pridobijete djecu jest da ih ne tretirate kao djecu.
♦ ♦ Kad pitate razred ima li kakvih pitanja i nitko ne podigne ruku, to NE znači da svi razumiju.
♦ ♦ Vaši će učenici zaboraviti većinu sadržaja koji ste prenijeli. Prihvatite to. Usmjerite se na vještine poučavanja koje nadilaze kurikulum.
♦ ♦ Djeca se potajno okomljuju na drugu djecu. Učinite svoju učionicu sigurnim mjestom za svakog učenika.
♦ ♦ Ako kažete nešto što niste smjeli, ispričajte se učeniku ili cijelom razredu, ako je potrebno.
♦ ♦ Ako pogriješite, preuzmite odgovornost za svoje postupke. Učenici cijene autentičnost i dive se vašoj ranjivosti.
♦ ♦ Katkad budite smiješni. To lekciju svima čini zabavnijom.
♦ ♦ Onih dana kad iz osobnih razloga zaista ne želite biti u učionici, jamčim vam da ni vaši učenici ne žele biti ondje.
♦ ♦ Nule su glupe i nemaju nikakvu svrhu. Nemojte ih unositi u imenik. Ostanite uz djecu dok ne završe zadatak.
♦ ♦ Rješavajte neprihvatljivo ponašanje odmah i odlučno. Zapamtite da sve što kažete i radite potkopava ili pojačava vaš autoritet.
♦ ♦ Ne određuje vas vaš nastavni plan već vaša strast.
♦ ♦ Autentičan pozdrav na ulasku u učionicu može unijeti optimističan i pozitivan ton u vaš radni dan.
♦ ♦ Naučite svako ime što brže. To je važno iz više razloga.
♦ ♦ Nemojte kažnjavati cijeli razred za nešto što je napravilo jedno dijete.
♦ ♦ Svako dijete mari za nešto. Nemojte dopustiti da vas zavara ravnodušna „fasada”.
♦ ♦ Otkrijte male načine na koje bi učenici mogli biti uspješni. Uspjeh stvara ponos, a ponos je najbolji motivator.
♦ ♦ Riskirajte u učionici. Nikad nećete postati odličan učitelj ako „igrate na sigurno”.
♦ ♦ Družite se s drugim učiteljima. U razgovoru s njima možete otkriti odlične ideje.
Da sam barem znao ove stvari kad sam bio mladi učitelj…
A svima onima koji upravo počinju svoju nastavničku karijeru, kao i onima s višegodišnjim iskustvom – samo tako nastavite! Divim se onome što radite i nikad nemojte zaboraviti na utjecaj koji imate na svoje učenike.
…………………..
NAPOMENA
- Kanada: Danny Steele je ravnatelj koji na svom blogu piše o ljubavi prema učenicima, učiteljima, školskoj kulturi, vodstvu i javnom obrazovanju.
- Izvor: steelethoughts.com