… kako bi se djeca zagrijala i prisjetila vještina pisanja koje su zakržljale nakon tromjesečnog odmora.
O ČEMU PISATI U SASTAVKU
Čini se očitim, potrebno je pisati o ljetnim praznicima. No nije preporučljivo nabrajati sve redom. Najbolje je usredotočiti se na neke od najživopisnijih uspomena. Djeca bi trebala odabrati jedan ili dva događaja i detaljnije ih opisati.
KAKO NE PISATI:
„Ovog sam ljeta odmarao kod kuće, igrao se, odlazio vikendom na selo, šetao, plivao u rijeci…”
KAKO PISATI:
„Ovog sam ljeta otišao u posjet baki i djedu na selo. Bilo je jako vruće. Otišli smo na rijeku gdje me je djed naučio roniti i plivati prsno.”
Ako ljeto nije bilo bogato događajima, nigdje ne piše da je u školskom sastavku zabranjeno lagati. Samo nemojte pisati o susretu s izvanzemaljcima. Učiteljica to ne razumije.
Školski sastavak treba sastaviti od nekoliko dijelova, poput inženjera. Svaki dio treba početi u novom redu kako biste ih razdvojili, ne samo logički, već i vizualno.
Prvi je dio naslov „Kako sam proveo ljetne praznike”, a može se zamijeniti i nečim zanimljivijim, što će nagovijestiti sadržaj.
Drugi je dio uvod, koji zauzima jedan odlomak, a sastoji se od dvije ili tri općenite rečenice koje će čitatelja pripremiti za glavni sadržaj.
KAKO NE PISATI:
„Ljeto je najbolje vrijeme u životu svakog učenika.”
KAKO PISATI:
„Ovo je bilo najbolje ljeto u mom životu! U tri kratka mjeseca dogodilo se toliko toga da bih o tome mogao napisati roman umjesto sastavka!”
Treći je dio glavni sadržaj. Ovdje trebate ponuditi jedan, dva ili najviše tri primjera događaja i detaljnije ih opisati. Svaki je događaj najbolje opisati iz više kutova, što se dogodilo, tko je u tome sudjelovao, kako se događaj zbio. Svaki primjer treba početi novim odlomkom, kako bi se jedna priča odvojila od druge.
Posljednji je dio zaključak, u kojem treba sumirati rezultate i pouke svih događaja i izvesti jedinstveni zaključak.
KRITERIJ OCJENJIVANJA
Glavni je kriterij usklađenost s temom. Na primjer, esej o djetetovoj omiljenoj seriji nije za najvišu ocjenu, čak i ako je cijelo njegovo ljeto bilo posvećeno gledanju omiljene serije. I naravno – gramatika i pravopis. Pretjerivanje sa zarezima nije ništa bolje od njihova izostavljanja.
Najvažnija je stvar koju treba zapamtiti da sastavak ipak nije kontrolni zadatak ili ispit. Roditelji bi se trebali opustiti i pustiti dijete da samostalno obradi temu. Sastavak „Kako sam proveo ljetne praznike” zapravo je lakmus-papir pomoću kojeg nastavnik provjerava što je ostalo u dječjim glavama nakon dugog ljeta kako bi bolje odredili što ponoviti ili vježbati. A za učenika je to sjajna prilika da tipkovnicu zamijeni olovkom i papirom i podsjeti se kako ispravno izraziti svoje misli u pisanom obliku.
………………
NAPOMENA
- RUSIJA: Kosmoljskaja Pravda – novinski portal široke tematike.
- Izvor: kp.ru