Školstvo u medijima
PET UČINKOVITIH SAVJETA
Može se učiti manje, ali uspješnije
objavljeno: 12. lipnja 2019.

✿ UČITE MANJE, ALI INTENZIVNIJE

Nastavnici mogu pomoći svim učenicima da nauče učinkovitije koristiti vrijeme primjenjujući metode ispitane istraživanjima. U doba društvenih medija i digitalnih naprava mnogi tinejdžeri, ali i odrasli rade nekoliko stvari odjednom. Ali višezadaćnost ne postoji.

Razmotrimo formulu „obavljeni posao = koncentracija x proteklo vrijeme”. Osoba koja pokušava svladati gradivo iz biologije, ali u isto vrijeme provjerava poruke i pregledava Instagram, ima vrlo nisku razinu koncentracije, recimo tri. Da bi njezino učenje dosegnulo razinu kvalitete devet, ona će u takvom „učenju” provesti tri sata.

S druge strane, za one koji se pokušavaju usredotočiti samo na biologiju razina koncentracije može biti čak deset. U sat vremena učenja takva osoba uspijeva naučiti više nego njegov kolega za tri sata, postižući čak jednu razinu više obavljenog posla.

Najuspješniji se učenici ne oslanjaju na višezadaćnost. Umjesto da troše mnogo vremena na rad niskim intenzitetom, oni se oslobađaju svega što ih ometa i stoga postižu mnogo više za kraće vrijeme.

✿ KOJI NAČINI UČENJA NISU UČINKOVITI

Mnogi učenici primjenjuju metode učenja koje oduzimaju mnogo vremena i daju samo iluziju znanja. Prikladne su za pripremu ispita, ali sve naučeno zaboravlja se nakon tjedan dana. Među najneučinkovitijim tehnikama jesu:

  • učiti mnogo sati zaredom
  • učiti jedan predmet u duljem razdoblju i mnogo puta zaredom ponavljati informacije radi zapamćivanja
  • pregledati isti materijal nekoliko puta prije prelaska na sljedeću temu
  • iščitavati isti tekst
  • istaknuti važne dijelove teksta i ponovno ih čitati.

✿ PET NAČINA INTENZIVNOG UČENJA

Istraživači su otkrili da navedene tehnike produljuju vrijeme koncentriranja, zahtijevaju veći napor i usporavaju proces učenja. Donosimo tehnike koje pomažu bolje upamtiti i razumjeti gradivo.

✿ PRIPREMNA ISPITIVANJA

Navedete li učenike da odgovaraju na pitanja prije nego što prođete određeno gradivo, njihovo će učenje biti uspješnije. Istraživanja su pokazala da pripremna ispitivanja poboljšavaju izvedbu završnih ispita.

✿ UČITI SA STANKAMA

Radite li stanku kad učite o jednoj temi i ponavljate je kratko svakog dana, rezultati će biti bolji. Pomoći vam mogu i kartice s temama. Možete ih podijeliti u nekoliko blokova i ponoviti gradivo prema njima. Njima se može lako upravljati, možete odvojiti određene teme i ponavljati tri dana nakon što ste prošli gradivo. Možete odvojiti teme na koje su učenici pogrešno odgovarali i ponoviti ih sljedeći dan.

✿ SAMOSTALNO OSMIŠLJAVANJE PITANJA

Omogućite aktivno traženje odgovora na određena pitanja. Nakon obrađenoga gradiva, ponudite učenicima da samostalno sastave ispit. Neka razmisle o pitanjima koja bi učitelj mogao postaviti na ispitu ili kvizu.

✿ SPAJANJE TEMA

U školi se predmeti uče u blokovima, na primjer, jedna se jedinica odnosi samo na množenje. Učinkovitija je metoda rad na zadatcima koji su međusobno povezani, ali se odnose na različite teme. Primjerice, u matematici možete istodobno vježbati zbrajanje, oduzimanje i množenje. Ova je strategija učinkovitija od opetovanog vježbanja množenja.

✿ PARAFRAZIRATI I RAZMIŠLJATI

Mnogi su od nas pročitali nekoliko odlomaka u udžbeniku kako bi na kraju shvatili da im ništa od pročitanoga nije ostalo u glavi. Kako biste pokazali učenicima kako se nositi s time zamolite ih da povežu novo gradivo s prošlim i razmisle o tome kako bi novo gradivo izložili petogodišnjem djetetu ili odgovorili na njegova pitanja.

………………

NAPOMENA

  • RUSIJA: Mel.fm – portal posvećen obrazovanju i odgoju.
  • Izvor: mel.fm