Školstvo u medijima
SUVREMENA NASTAVA: KAKO DJECI OLAKŠATI UČENJE
Minuta vježbanja za bolje pamćenje
objavljeno: 11. lipnja 2019.

Za većinu je mlađe djece vježbanje zabavno, vole vježbati, u tome i uživaju. Živimo u vremenu kad svatko neprekidno nekamo žuri. Ne znamo si više uzeti vremena za sebe, za vlastitu dobrobit. U članku navodim neke od aktivnosti kojima učitelj u učionici može pomoći djeci da se više fokusiraju na školske obveze i da se usredotoče na nastavu.

OPET TAJ ENGLESKI!

Promatrajući mlađu djecu, ubrzo uvidimo da ne mogu biti dugo mirna, odnosno usredotočena na predavanje prilikom objašnjavanja određenih tema. Njihova pozornost ponajprije ovisi o zanimanju za određenu temu – bilo da je riječ o lutkarskoj predstavi, crtanom filmu, promatranju klauna u izvođeniju grimasa i trikova ili sjedenju u školskoj učionici.

Predajem u drugom razredu. Prema novom slovenskom nastavnom planu i programu učenici drugoga razreda imaju tri puta tjedno po pet sati nastave. Iskreno mogu reći da mi je djece žao, jer su, uz to, prisiljena sjediti još dva sata na nastavi engleskoga jezika. Njima to, u toj dobi, doista nije lako. To se jednostavno vidi na njihovim licima, kada u razred uđe učiteljica iz engleskog jezika uvijek se čuje jednoglasno: „Oh, opet taj engleski!ˮ Moramo ih razumjeti i učiteljica čini sve što je u njezinoj moći, kako bi im olakšala ta dva dodatna sata nastave.

Za vrijeme nastave nekoliko puta sama uključim različite tipove vježbâ. Učenje je najučinkovitije ako pored vida, sluha i govora uključuje i tjelesno vježbanje. Izražavanje i kreativnost s vježbanjem povećava motivaciju, olakšava razumijevanje i poboljšava pamćenje. Već ujutro, dok ulazim u razred, učenici ustaju i međusobno se pozdravimo. To mi se čini vrlo korisnim, jer se tako nauče da čim zazvoni za početak sata, svi već moraju biti na svojim mjestima.

PET MINUTA SVAKO JUTRO

Dalje nastavljamo s vježbanjem mozga (Brain Gym). Dogovorili smo se da svatko prije nastave popije gutljaj vode. Pri tim vježbama za mozak aktiviraju obje polovice mozga. „Gibanje je put do učenja. Živjeti, znači gibati se!ˮ − uvjereni su autori Brain Gyma Paul i Gail Dennison. Riječ je o vježbama PACE:

– P (positive) pozitivno: uspostavljanje ravnoteže nakon stresa;

– A (active) aktivno: križno kretanje aktivira lijevu i desnu polovicu mozga te cijelo tijelo;

– C (clear) jasno: pokretom nazvanim moždane tipke (pri čemu palcem i kažiprstom jedne ruke trljamo mekane udubine ispod ključne kosti, a drugu ruku stavimo na pupak, dok očima mičemo lijevo-desno, a nakon pola minute zamijenimo ruke i ponovimo vježbu) opuštaju se napeti leđni mišići, čime se omogućuje veći protok krvi u mozak.

– E (energetic) energetsko: voda povećava električni potencijal u staničnim membranama te je važna za funkcioniranje živčanih veza i hidrataciju tijela.

Za vježbanje mozga uzmemo svako jutro dobrih pet minuta vremena. Učenici su nakon toga smireni i spremni za praćenje nastave.

Ponekad se tijekom nastave dogodi da se učenici nisu skoncentrirali, mislima su odsutni, ukratko – nisu prisutni. Tada ih treba malo „razbuditiˮ. Za tu vježbu trebaju ustati i neka svatko stane iza svoje stolice. Počnimo trčati na mjestu. Najprije polako za zagrijavanje, zatim postupno ubrzavamo tempo, na kraju trčimo svom brzinom, kao da se približavamo cilju  i na  na moj usklik: „Hop!ˮ stanemo na mjestu. Tu vježbu ponovimo nekoliko puta – odlična je za podizanje koncentracije jer se povećava broj otkucaja srca, što utječe na pažnju te spremnost za aktivnije sudjelovanje u nastavi.

Navodim, još nekoliko sličnih vježbi: iz čučnja skočimo visoko u zrak, deset takvih skokova na mjestu, napravimo zvijezdu (skočite i ispružite ruke i noge) – ponovite tri puta. Broj vježbi prilagodimo potrebama i dobi učenika.

Često se, međutim, događa da učenike treba umiriti tijekom nastave, jer postaju nemirni iz više razloga. U takvim slučajevima prvo bismo trebali privući njihovu pozornost. To obično izvodim pljeskanjem dlanovima u određenom ritmu. Plješćem sve dok svi učenici ne počnu pljeskati. Tada možemo u miru nastaviti s nastavom.

UČINCI VJEŽBA VIDLJIVI ODMAH

Kada primijetim da učenici ponovno izgube zanimanje za nastavu, opet ustanemo, stupimo iza stolice te krenemo s razgibavanjem. Počinjemo s izvođenjem raznih vježbi joge, koje se izvode stojeći. Poznato je da vježbe joge dobro djeluju na sav organizam te su primjerene za djecu svih dobi. Te vježbe povećavaju sposobnost koncentracije i fokusiranja na temu o kojoj je riječ na satu.

Vježbe su jednostavne i svatko ih može jednostavno naučiti. Vježbajući, učenici se osredotoče na položaj tijela, na disanje i na osjećaje u tijelu. Tako se brže opuste, skoncentriraju i smire. Za izvođenje tih vježba ne moramo biti treneri joge.

Drugi način za smirivanje učenika jesu vježbe disanja. Duboko i polagano disanje kroz nos i snažan izdah kroz pritvorena usta (kao da puše bura) – to ponovimo tri puta. Naravno, postoji više vježba povezanih s disanjem. Najčešće pribjegavam vježbama opisanima u ovom tekstu.

Iz iskustva mogu reći da učenici sve vježbe – kako za podizanje koncentracije, tako i za smirenje – vrlo rado izvode. Učinci vježba vidljivi su odmah nakon izvođenja, što je još jedan dokaz koliko je djeci potrebno vježbanje. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisala Mojca GRAD, učiteljica razredne nastave, OŠ Dragomelj, Slovenija ]

…………..

ZA ONE KOJI ŽELE ZNATI VIŠE

  • Černe, T. Brain Gym® u vašoj školi, OŠ Dragomelj. (2013). Interno gradivo za nastavu. 
  • Schmidt, G. Početni program joge za djecu. Zbirka primjera za ciljane igre i vježbe (2008). Sveučilište u Ljubljani. Dostupno na: http://www2.arnes.si/~gschmi/studenti/zacetniprogramjoge.pdf