Zanimljivosti
TRI ZLATNA PRAVILA ZA PRUŽANJE PODRŠKE AUTISTIČNIM UČENICIMA
Autizam ne mora biti hendikep
objavljeno: 26. lipnja 2019.

Dr. Luke BEARDON siguran je da se radi o potonjem. On je predavač u Centru za autizam pri Sveučilištu Sheffield Hallam i gost TES-ova Podagogy podcasta.  

„Autizam ne mora biti hendikep” – kaže dr. Luke Beardon. 

Beardon u svom govoru objašnjava zašto su autistična djeca suočena s nepotrebnim problemima u školi te kako su učitelji sigurno iznevjerili tu djecu.

✿ ZNAKOVI AUTIZMA KOD DJECE

Djelomično to možemo pripisati pogrešnom mišljenju da postoji određeni način pružanja podrške mladim autističnim ljudima.

Nikad nećete pronaći istu stvar koja djeluje za sve autiste. Sve se svodi na shvaćanje da je neka osoba autistična. To znači da većina standardnih načina na koje poučavate možda neće biti učinkovita, stoga pokušajte prilagoditi te načine poučavanja individualnim potrebama autista.

✿ PREPOZNAVANJE DJECE S AUTIZMOM

Još jedan način na koji smo iznevjerili djecu naš je neuspjeh da prepoznamo njihov problem.

„Neka autistična djeca usvajaju određena ponašanja samo da bi izdržala dan u školi, ali to ne znači da istodobno ne osjećaju tjeskobu u školskom okruženju. Stoga ono što se događa ispod površine može biti potpuno drukčije od onoga što učitelj vidi”, kaže dr. Beardon.

„Poznajem mnogo roditelja kojima je vrlo teško učiteljima prenijeti ono što se događa kod kuće. Međutim, mora im se vjerovati – oni ne izmišljaju te stvari.”

✿ PODRŠKA ZA AUTISTE

Postoje praktični procesi koje škole mogu primijeniti da bi udovoljile potrebama autističnog djeteta, kaže Beardon i navodi tri zlatna pravila.

1. AUTIZAM + OKRUŽENJE = ISHOD. Taj ishod može biti pozitivan ili negativan, ali autistična se osoba ne mijenja, a o ishodu odlučuje okruženje. Stoga, želite li uspješan ishod i prepoznajete da osoba s autizmom ne može promijeniti svoj mozak, tad je jedina stvar koju možete promijeniti zapravo okruženje. A to često, ali ne uvijek, podrazumijeva ljude u tom okruženju.

2. Pokušate li autističnu osobu angažirati na isti način kao i zdrave učenike, dogodit će se vjerojatno sljedeće: što ćete imati više uspjeha sa zdravom osobom, to su manji izgledi da će taj pristup djelovati s autistima. Drugim riječima, tradicionalan način neće funkcionirati.

3. Ono što uložite mora biti u ravnoteži s onime što dobijete. Nema smisla provoditi sate pokušavajući naučiti autistično dijete da razvije vještinu koju neće moći primjenjivati dugoročno. Učitelji mogu provesti sate pokušavajući primorati autistično dijete da piše rukom, ali zašto? Dopustite im da se koriste dodirnim ekranom. Imate li autistično dijete s poteškoćama pri držanju olovke, dajte mu tablet. To će svima olakšati život. Drugim riječima, birajte svoje bitke.

✿ FLEKSIBILNOST JE KLJUČNA

U podcastu dr. Beardon također priča o ponašanju, politikama ponašanja i razumnim prilagodbama.

„U mnogo srednjih škola samo malo razumijevanja može mnogo značiti. To ne mora mnogo koštati niti biti nešto veliko, ali može imati velik utjecaj na autistično dijete. Zalažem se za sve što na bilo koji način može poboljšati život autističnog djeteta u školi. Ako postoje stvari koje možemo napraviti i koje će biti učinkovitije za autističnu djecu, a da pritom ne štete drugoj djeci, tad ne smijemo oklijevati!”

 …………….

NAPOMENA

 Ujedinjeno Kraljevstvo: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta.