Školstvo u medijima
ZADATAK UČITELJA NIJE SAMO ISPRIČATI PRIČU, NEGO I UTJECATI NA SLUŠATELJE
Kako zanimljivom pričom pomoći učenicima naučiti kemiju, geometriju, fiziku
objavljeno: 27. lipnja 2019.

Naša suradnica Ina PRIBOR govori o tome kao igranje uloga, igre riječi i detektivske priče i znanstvenu temu mogu učiniti uzbudljivom.

Mnogi stručnjaci tvrde da živimo u zlatnom dobu pripovijedanja. U televizijskim emisijama svijet se prikazuje preciznim scenarijima, reklame „napadaju” potrošače srčanim pričama, razni mediji sadržaj prikazuju u stilu stripova itd. Samo se još u školi pripovijedanje svodi na poučnu priču učitelja.

Danas se više ne možemo zadovoljiti pripovijedanjem uz vatru, već moramo privući mlade istraživače. Neuroznanstvenici potvrđuju: pripovijest aktivira više područja u mozgu od pukog prikupljanja informacija. Ona emotivno djeluje na slušatelja, bolje se pamti.

Danas se pripovijedanje ne primjenjuje samo u humanističkim znanostima. Ljudska je karakteristika da bolje upijamo informacije u obliku složene naracije, što pripovijedanje čini  idealnom metodom poučavanja bilo kojeg predmeta.

Pritom zadatak učitelja nije samo ispričati priču, nego i utjecati na slušatelje. Tako rade i u marketingu: nije dovoljno reći da je određeni brend dobar, nego treba navesti publiku da zagrize mamac, poduzme određenu akciju ili barem plati pretplatu za mjesec dana.

Važno je strukturirati informacije, čineći ih ne samo privlačnima, već i razumljivima. Neće se svi odmah prisjetiti definicije valencije, ali svi se sjećaju činjenice da je Mendeljejev votku izmislio u snu, filtrirajući je kroz sustav kemijskih elemenata.

Planirajući lekciju, važno je uzeti u obzir sastavne dijelove pripovijesti bez kojih ona ne uspijeva:

  • uvod – zašto je tema važna za vaše slušatelje
  • problemi ili zagonetke – čime „razbijaju glavu”
  • rješavanje problema – ishod koji nam donosi zadovoljstvo.

Priče se, međutim, ne moraju nužno pripovijedati iz početka i ne mora ih nužno pripovijedati učitelj. Pripovijedanje s elementima igre u kojem djeca postaju sudionici smjer je koji promiče progresivna pedagogija. Pronašli smo nekoliko alternativa prepričavanju gradiva iz udžbenika.

✿ IGRA ULOGA

Neka učenici postanu likovi u priči, potaknite i svoju i njihovu maštu. Postavite pred njih problem i recite im da ga pokušaju riješiti na temelju određenih činjenica.

„Vaš se zrakoplov srušio usred amazonske šume. Imate sjekiru, lampu i konopac… ”

Možete im dodijeliti i određene osobine. Jedan neka bude liječnik, drugi posjeduje nevjerojatnu snagu, treći je iznimno spretan, a četvrti umije pregovarati i rješavati sukobe. Ovisno o zadatku, u priču možete unijeti prepreke, prednosti, neobične susrete.

Na primjeru amazonskih šuma možete govoriti o geografiji, klimi, životinjskim vrstama, etnografiji, misionarskom radu ili samo o tome kako izaći iz duboke jame koristeći se vodom, a jaguar vas čeka na vrhu.

Ne možete ni sa čime povezati temu? Slobodno uvucite djecu u svijet knjige! Pođite u pećinu s Tomom Sawyerom, pobjegnite iz Gulaga uz pomoć inteligentnog znanstvenika trčeći tajgom, izumite cjepivo protiv tajanstvene srednjovjekovne bolesti u ulozi došljaka iz budućnosti. Rasprava učenika o mogućim rješenjima može donijeti samo korist.

✿ DETEKTIVSKA ISTRAGA

Na prvi pogled ovo je igra koja je primjenjiva samo u povijesti, društvenim predmetima ili književnosti. Ona zapravo poučava metapredmet vještine koja zahtijeva vrhunsku logiku: sposobnost oblikovanja pitanja, uočavanja nedosljednosti i povezivanje različitih činjenica.

Potaknite učenike da sudjeluju u rješavanju slučaja u ulozi detektiva tako što ćete ih podijeliti u grupe. Osigurajte dokaze i mogućnost razgovora sa svjedocima. U svjedočenju koje iznosi učitelj i njegovi pomagači trebaju se pojaviti određene nedosljednosti. Kako bi djeca postavljanjem pitanja mogla razmišljati o rješenju, broj pitanja mora biti ograničen, na primjer po tri svakome svjedoku ili osumnjičeniku. Vrijeme razmišljanja također treba ograničiti, a nakon isteka vremena detektivi bi trebali imati spremnu verziju događaja za koju vjeruju da je istinita.

U školi u kojoj radim osmislili smo lik detektiva posvećenog prijevarama s relikvijama svetca u srednjovjekovnoj Češkoj Republici. Kako bismo riješili slučaj, morali smo prodrijeti u tajne anatomije šake.

✿ IGRA „QUESTBOOK”

„Questbook” je igra s tekstom u kojoj sudionici u određenom trenutku imaju izbor, pri čemu svaka odluka dovodi do različitih posljedica. Što su djeca mlađa, razvoj događaja je uzbudljiviji. Nakon što su Ivica i Marica čuli noćni razgovor roditelja, mogu skupiti bijele oblutke ili krušne mrvice, povesti psa sa sobom ili pak ponovno zaspati, praveći se da je ono što su čuli samo ružan san.

Zajedničko sastavljanje priče otkriva kako iz istih okolnosti nastaju potpuno različiti događaji. Ovo je vrlo uzbudljiv način rada s tekstom u kojem se uči vizija logičkih zakona te kreativno sustavno razmišljanje.

………………

NAPOMENA

  • RUSIJA: Mel.fm – portal posvećen obrazovanju i odgoju.
  • Izvor: mel.fm