Ona nemaju nikakve veze sa silom i imaju sve veze sa suradnjom i povezanošću. To je skup strategija za postizanje smislene povezanosti i dubokog učenja.
Današnji su učenici povezani i informirani. Žele uživati u učenju koje privlači njihovu pozornost i drži ih zainteresiranima i znatiželjnima da nauče više. To je cilj svih metoda poučavanja. Slijedi šest najboljih pravila angažiranosti u suvremenoj učionici koja se mogu primijeniti na svaki predmet i svaku razinu.
■ UČENJE PRIPADA UČENICIMA
Teško ćete naći intelektualnu ili emocionalnu čarobnu pilulu koja će osigurati angažiranost u suvremenoj učionici. Ipak, većina izvora slaže se u jednome – učenici pokazuju zanimanje za učenje kad im se dodijeli nadzor nad njim.
Prebacivanje odgovornosti za učenje na naše učenike prvi je korak u osiguravanju angažiranosti jer učenici su oni kojima učenje pripada. Učenje ne pripada učiteljima i nastavnicima. Samo učenici mogu to učiniti kroz volju i interes. Učitelj predstavlja i otkriva putove prema učenju i olakšava ga. Međutim, učenici su ti koji moraju koračati tim stazama i doživjeti ono što im se nađe na putu.
■ OSIGURAJTE ISKUSTVA KOJA GRADE ODNOSE
Ljudi su društvena bića. Naša najbolja iskustva vezana su za igru, rad i učenje s drugima. Suradnja i timski rad grade razumijevanje i empatiju. Oni ujedinjuju umove u areni gdje mogu podijeliti svakodnevna iskustva i steći nova znanja u postizanju zajedničkog cilja. Odnosi koji su izgrađeni od zajedničkog rješavanja problema organski su i često iskreni, katkad mogu trajati cijeli život i omogućiti nevjerojatna iskustva učenja.
■ KORISTITE UČENJE TEMELJENO NA ISTRAŽIVANJU
Već smo pisali o značajkama učenja temeljenoga na istraživanju i zašto ono ima mnoge prednosti u odnosu prema drugim metodama.
Zašto današnji učenici na njega tako dobro reagiraju? Zato što istraživanje pobuđuje zanimanje. Pitanjima koja će povesti raspravu i potaknuti kontemplaciju i još dublja pitanja, učenici će preuzeti vodstvo, a učenju će uvijek prethoditi zanimanje.
■ RASTITE ZAJEDNO SA SVOJIM UČENICIMA
Prema dr. sc. Maryellen WEIMER, u članku „Načini postizanja uključenosti učenika u nastavu“, važno je da pratimo promjenjive potrebe svojih učenika u smislu održavanja odgovarajuće razine angažiranosti. Ona kaže:
„Institucija nikad ne bi trebala biti zadovoljna načinom na koji promiče angažiranost učenika. Pojavljuju se novi dokazi istraživanja da se učenici mijenjaju, a tome treba prilagođavati institucionalne prakse. Angažiranost se ne treba samo promicati, također se mora održavati.“
Ima smisla držati korak s onima koje poučavamo. Prije nekoliko desetljeća bili smo svjedoci početka onoga što je nekada bilo nezamislivo, svjedočili smo prodiranju tehnologije u svako područje života, uključujući obrazovanje. To je dokaz da su svijet oko nas i naši učenici u stanju stalnoga gibanja. Da bismo im kao odgajatelji mogli pomoći na njima potreban način, moramo učiniti sve da bismo se uskladili s njihovom brzinom.
■ KORISTITE SE S MANJE, ALI VIŠE BITNIH PITANJA
Duboko ispitivanje vodi dubokom razmišljanju kad odgovori vode do još više pitanja i dubljeg istraživanja.
Prostor za učenje moguće je ispuniti jednostavnim potpitanjem nakon pitanja, ali to nije način na koji ćemo navesti učenike da razmišljaju i uče.
Jednostavno pitanje poput „Što mislite?” može značiti potpuni preokret. Kad otvorite vrata, otkrit ćete novi svijet u vašim učenicima koji čeka da izađe na površinu. Svako učenje treba započeti pitanjem koje izaziva razmišljanje i nema jednostavan odgovor. Rasprava o tom pitanju ponudit će toliko koristi u smislu angažiranosti, konteksta i bitnosti.
■ OTKRIJTE ŠTO UČENICI IMAJU OD TOGA
Jedno od najopasnijih pitanja koje bi svaki učenik mogao postaviti jest: „Za što će mi to trebati?” Samo da znate, odgovor da je to dio kurikula nije točan. Umjesto toga, iskoristite priliku povezati se s onime što zanima vaše učenike vezujući sadržaj za njihovu svijest o svijetu izvan škole.
Razmotrite kako će ono što podučavate biti od koristi vašim učenicima. Kako će se time koristiti izvan svojih formativnih godina? Gdje se mogu pronaći slučajevi ili okolnosti u kojima se određeno znanje koristi upravo sada? Što će izazvati njihovu emotivnu reakciju? Kako možemo izazvati uzbuđenje, znatiželju ili ogorčenje.
Ako to uspijete, pogodili ste u živac. Sad imate učenika koji je spreman sudjelovati i, iznad svega, voljan učiti.
………………
NAPOMENA
- SAD: Wabisabi Learning – tvrtka koja se bavi transformacijom učenja uz pomoć inovativnih aplikacija, izvora, profesionalnog usavršavanja, savjetovanja i prikupljanja fondova
- Izvor: wabisabilelearning.com