Matematika je mnogo više od toga! Matematika uključuje ljude, velike i teške ideje, iznenađenja, poraze i složene emocije.
Postoji toliko mnogo zanimljivih matematičkih tekstova kojima se nastavnici mogu koristiti da bi pokrenuli i zainteresirali svoje učenike. U nastavku možete pronaći par odličnih tekstova o matematici kojima smo se moji učenici i ja tijekom godina koristili i koji su nam pomogli da razvijemo novu vrstu odnosa i ljubavi prema matematici.
1. Plošnozemska: Pripovijest o mnogo dimenzija (Flatland: A Romance in Many Dimensions) – Edwin A. ABBOTT
Ta viktorijanska satira donosi priču o kvadratu – dvodimenzionalnom biću koje živi u svijetu zvanome „Plošnozemska“. Djeca kroz tu knjigu razvijaju shvaćanje višedimenzionalnih prostora, ali knjiga ih također potiče na raspravu o ravnopravnosti i konceptu društvene pravde.
NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.
2. Račun prijateljstva (The Calculus of Friendship) – Steven STROGATZ
Ovo je prekrasna knjiga koju svaki učitelj matematike može iskoristiti u svojoj učionici. Steven Strogatz je svjetski poznati matematičar koji govori o svome srednjoškolskom učitelju, gospodinu Joffrayu. Desetljećima nakon završetka srednje škole Strogatz je sa svojim nekadašnjim učiteljem matematike nastavio razmjenjivati pisma o zadivljujućim matematičkim otkrićima, osobnim uspjesima i neuspjesima.
NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.
3. Kako ne biti u krivu: Moć matematičkog mišljenja (How Not To Be Wrong: The Power of Mathematical Thinking) – Jordan ELLENBERG
Pomoću uvjerljivih primjera iz pravog svijeta, npr. kako Facebook može donositi zaključke o nama na temelju ograničenih podataka ili kako rade igre na sreću, ova knjiga pokazuje moć statistike te iznosi neke zadivljujuće argumente koji će zaintrigirati učenike.
NAMIJENJENO: učenicima koji slušaju Statistiku kao srednjoškolski predmet.
4. Broj vraga: Matematička pustolovina (The Number Devil: A Mathematical Adventure) – Hans MAGNUS Enzensberger
Prekrasna priča koja će učenicima dočarati širi svijet matematike kroz zanimljivu priču i odlične opise. Neke od matematičkih ideja koje knjiga uvodi jesu Fibonaccijevi brojevi, Pascalov trokut, primarni, kvadratni i trokutasti brojevi te beskonačni nizovi.
NAMIJENJENO: učenicima sedmog i osmog razreda osnovne škole.
5. Paradoks dokaza (The Paradox of Proof) – Caroline CHEN
Japanski matematičar predložio je rješenje za nešto što se dugo smatralo nerješivim problemom. Teškoća je bila u tome što svijet matematike jednostavno nije razumio njegov rad. Tekst govori o najnovijim događanjima u svijetu matematike i postavlja važna pitanja o matematici. Kad pročitaju ovo, učenici su uglavnom očarani idejom da je neki nerješivi problem možda već riješen, ali mi to jednostavno ne shvaćamo.
NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.
6. Mjerenje (Measurement) – Paul LOCKHART
Paul Lockhart vodi vas kroz neočekivan, prekrasan i zadivljujući svijet matematičkih zamisli. Sve su to zamisli koje se pojavljuju u standardnome matematičkom kurikulu, ali nakon više od desetljeća poučavanja mnogi od tih pristupa bili su za mene posve novi i uzbudljivi.
NAPOMENA UČENICIMA: Knjiga je namijenjena svim učenicima koje zanimaju matematički koncepti, a može se koristiti npr. u sklopu sata geometrije ili više aritmetike za razjašnjavanje niza temeljnih ideja.
7. Čovjek koji je spoznao beskonačnost (The Man Who Knew Infinity) – Robert KANIGEL
Ova prekrasno napisana i pomno istražena biografija matematičkoga genija Srinavase Ramanujana učenicima približava jasno napisane matematičke zamisli koje se bave beskonačnim nizovima i primarnim brojevima. Knjiga također pomno opisuje pojedinosti Ramanujanova života u kulturološkom, političkom i društvenom smislu.
NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.
8. Matematika za procvat čovječanstva (Mathematics for Human Flourishing) – Francis SU
Knjiga koja govori o raznovrsnosti u matematici te razbija stari mit koji kaže da uspjeh u matematici može postići samo netko tko je rođeni „genij“.
NAMIJENJENO: nastavnicima i učenicima srednjih škola koji žele saznati odgovor na pitanje: „Zašto moramo ovo učiti?“
……………..
NAPOMENA:
- SAD: Sameer Shah je profesor matematike koji vodi blog (www.samjshah.com) gdje piše o svojim idejama u vezi s poučavanjem matematike i osmišljavanjem vlastitih kurikularnih materijala.
- Izvor: pbs.org
- Photo by tam wai on Unsplash