Školstvo u medijima
TEKSTOVI KOJI UNOSE NOVI ŽIVOT U MATEMATIKU
Čitanje može proširiti ono što djeca misle o matematici
objavljeno: 16. srpnja 2019.

Matematika je mnogo više od toga! Matematika uključuje ljude, velike i teške ideje, iznenađenja, poraze i složene emocije.

Postoji toliko mnogo zanimljivih matematičkih tekstova kojima se nastavnici mogu koristiti da bi pokrenuli i zainteresirali svoje učenike. U nastavku možete pronaći par odličnih tekstova o matematici kojima smo se moji učenici i ja tijekom godina koristili i koji su nam pomogli da razvijemo novu vrstu odnosa i ljubavi prema matematici.

1. Plošnozemska: Pripovijest o mnogo dimenzija (Flatland: A Romance in Many Dimensions) – Edwin A. ABBOTT

Ta viktorijanska satira donosi priču o kvadratu – dvodimenzionalnom biću koje živi u svijetu zvanome „Plošnozemska“. Djeca kroz tu knjigu razvijaju shvaćanje višedimenzionalnih prostora, ali knjiga ih također potiče na raspravu o ravnopravnosti i konceptu društvene pravde. 

NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.

2. Račun prijateljstva (The Calculus of Friendship) – Steven STROGATZ

Ovo je prekrasna knjiga koju svaki učitelj matematike može iskoristiti u svojoj učionici. Steven Strogatz je svjetski poznati matematičar koji govori o svome srednjoškolskom učitelju, gospodinu Joffrayu. Desetljećima nakon završetka srednje škole Strogatz je sa svojim nekadašnjim učiteljem matematike nastavio razmjenjivati pisma o zadivljujućim matematičkim otkrićima, osobnim uspjesima i neuspjesima.

NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.

3. Kako ne biti u krivu: Moć matematičkog mišljenja (How Not To Be Wrong: The Power of Mathematical Thinking) – Jordan ELLENBERG

Pomoću uvjerljivih primjera iz pravog svijeta, npr. kako Facebook može donositi zaključke o nama na temelju ograničenih podataka ili kako rade igre na sreću, ova knjiga pokazuje moć statistike te iznosi neke zadivljujuće argumente koji će zaintrigirati učenike.

NAMIJENJENO: učenicima koji slušaju Statistiku kao srednjoškolski predmet.

4. Broj vraga: Matematička pustolovina (The Number Devil: A Mathematical Adventure) – Hans MAGNUS Enzensberger

Prekrasna priča koja će učenicima dočarati širi svijet matematike kroz zanimljivu priču i odlične opise. Neke od matematičkih ideja koje knjiga uvodi jesu Fibonaccijevi brojevi, Pascalov trokut, primarni, kvadratni i trokutasti brojevi te beskonačni nizovi.

NAMIJENJENO: učenicima sedmog i osmog razreda osnovne škole.

5. Paradoks dokaza (The Paradox of Proof) – Caroline CHEN

Japanski matematičar predložio je rješenje za nešto što se dugo smatralo nerješivim problemom. Teškoća je bila u tome što svijet matematike jednostavno nije razumio njegov rad. Tekst govori o najnovijim događanjima u svijetu matematike i postavlja važna pitanja o matematici. Kad pročitaju ovo, učenici su uglavnom očarani idejom da je neki nerješivi problem možda već riješen, ali mi to jednostavno ne shvaćamo.

NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.

6. Mjerenje (Measurement) – Paul LOCKHART

Paul Lockhart vodi vas kroz neočekivan, prekrasan i zadivljujući svijet matematičkih zamisli. Sve su to zamisli koje se pojavljuju u standardnome matematičkom kurikulu, ali nakon više od desetljeća poučavanja mnogi od tih pristupa bili su za mene posve novi i uzbudljivi.

NAPOMENA UČENICIMA:  Knjiga je namijenjena svim učenicima koje zanimaju matematički koncepti, a može se koristiti npr. u sklopu sata geometrije ili više aritmetike za razjašnjavanje niza temeljnih ideja. 

7. Čovjek koji je spoznao beskonačnost (The Man Who Knew Infinity) – Robert KANIGEL

Ova prekrasno napisana i pomno istražena biografija matematičkoga genija Srinavase Ramanujana učenicima približava jasno napisane matematičke zamisli koje se bave beskonačnim nizovima i primarnim brojevima. Knjiga također pomno opisuje pojedinosti Ramanujanova života u kulturološkom, političkom i društvenom smislu.

NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.

8. Matematika za procvat čovječanstva (Mathematics for Human Flourishing) – Francis SU

Knjiga koja govori o raznovrsnosti u matematici te razbija stari mit koji kaže da uspjeh u matematici može postići samo netko tko je rođeni „genij“.

NAMIJENJENO: nastavnicima i učenicima srednjih škola koji žele saznati odgovor na pitanje: „Zašto moramo ovo učiti?“

……………..

NAPOMENA:

  • SAD: Sameer Shah je profesor matematike koji vodi blog (www.samjshah.com) gdje piše o svojim idejama u vezi s poučavanjem matematike i osmišljavanjem vlastitih kurikularnih materijala.
  • Izvor: pbs.org
  • Photo by tam wai on Unsplash