MOŽE SE PREDAVANJE UČINITI ZANIMLJIVIM, OČARATI UČENIKE I UŽIVATI U SVOM POSLU

Kako bilo koje predavanje učiniti posebnim

ponedjeljak, 22. srpnja 2019.

Neki učitelji imaju „ljubimce“, ali kako postati „ljubimac“ svojih učenika? Nije lako, ali nije ni nemoguće. Bloger i učitelj godine 2018. u Rusiji, Alihan LINAEV, podijelio je s nama...

Kako bilo koje predavanje učiniti posebnim

... svoje tajne kako predavanje učiniti zanimljivim, očarati učenike i uživati u svom poslu.

PREDAVANJE ZAPOČNITE IZNENAĐENJEM.

Djeca su željna nečega neobičnoga. Započnite svoje predavanje nečime zadivljujućime, događajem, aktivnošću, predstavljanjem neobičnog predmeta koji izaziva znatiželju. Tijekom predavanja na temu „društveni napredak“ na natječaju „Učitelj godine u Rusiji – 2018.“ pokazao sam djeci audiovrpcu i upitao ih na koji je način ona povezana s olovkom. Zatim sam im pokazao i rijetki Sony Walkman.

Zanimljivo je to što je većina suvremene djece teško mogla dokučiti povezanost tih predmeta. Takav početak iznenadio je i zainteresirao ne samo djecu nego i članove žirija u kojih su ti predmeti očito izazvali određenu nostalgiju. Pokušajte napraviti ili reći nešto što će iznenaditi, primjerice neobičnu činjenicu, zapanjujuću usporedbu, izvanrednu vezu između naizgled potpuno nepovezanih ljudi, događaja ili stvari. Oprostite na banalnom citatu, ali „učenje počinje s iznenađenjem."

 

POVEŽITE SVOJ PREDMET S DRUGIM POLJIMA I ZNANOSTIMA.

Interdisciplinarnost nije samo popularni izraz. To je način da se pokaže da je sve na svijetu međusobno povezano, da su uzročno-posljedični odnosi svagdje oko nas. Pokažite učenicima da je vaša uska tema (inflacija, početak Drugoga svjetskog rata, kraljevstvo gljiva, Puškinova ljubavna pjesma) povezana ne samo s drugim temama iz vašeg predmeta već i s kemijom, filozofijom, suvremenim filmom, politikom, s bilo čime!

To uvijek djeluje lijepo i spektakularno, privlači pozornost, zanimanje, zadivljuje. Na primjer, u razredu tjelesnog odgoja pokazujete novu vježbu, izvodi li ju možda Bill Gates svakog dana?

Predstavili ste novu skladbu na satu glazbenog odgoja? Možda ju je volio Tolstoj ili je na njoj odrasla neka od suvremenih tinejdžerskih zvijezda?

U istom predavanju, s audiokasetom, autor ovih redaka povezuje društveni napredak s književnošću, politikom, lokalnom poviješću, nuklearnom fizikom, botanikom, umjetnošću.

STVORITE IZAZOV I POZITIVNO OZRAČJE.

Osmislite problem, ponudite nešto što će dovesti do spornog pitanja koje će vas potaknuti da potražite odgovore. Je li naše društvo naprednije nego prije 30 godina? Što će se dogoditi ako sutra država svima da milijun rubalja? Je li bilo moguće spasiti SSSR? Jeste li sigurni da je Nataša Rostova pozitivan lik ili junakinja? Trebaju li kemičari stvoriti nove radioaktivne elemente?

Istodobno, na nastavi treba postojati pozitivno ozračje. Kako ga postići? Postoji japanska izreka: „Sreća ulazi u kuću u kojoj se ljudi smiju." Dakle, osmijeh, okretanje na pozitivno, prijateljski odnos, otvorenost, ne bojte se šaliti (pogotovo ako ste dobri u tome). Znate li da 66 % ruskih srednjoškolaca smatra da je smisao za humor glavna kvaliteta idealnog učitelja? Simbol nastave, prema mome mišljenju, nije kreda ili ploča (čak iako je interaktivna), nego osmijeh.

 

NASTAVITE ODUŠEVLJAVATI.

Iznenađenja nisu potrebna samo na početku predavanja. Neočekivani i neobični trenutci trebali bi uvijek biti prisutni u učionici. Nije tajna da u školi često prevladava monotonija. Dosada u učionici umara djecu.

Na natjecanju sam šokirao učenike slikom Cya TWOMBILA koja je prodana za 70 milijuna dolara. Predstavlja li ona napredak u umjetnosti? Zašto slika vrijedi toliko?

PROMIJENITE SMJER.

Svako predavanje ima svoj cilj. Kao što znamo, u Euklidovoj geometriji najkraći put je ravna crta. Ali najkraći put nije uvijek i najučinkovitiji. Katkad je bolje ići okolnim putom, cik-cak ili „kroz dvorišta“. Promijenite aktivnost, prijeđite s jedne vrste zadataka na drugu vrstu. To će vam omogućiti da održite učenike u formi, ne dopuštajući im da gube koncentraciju.

U posljednjih 15 godina sposobnost ljudi da se koncentriraju upola se smanjila. Naša djeca pate više nego mi, zbog čega je važno uzeti u obzir dob i njezine psihološke osobine.

 

NE BUDITE MIHAJLOV!

Uza sve dužno poštovanje prema njegovoj nadarenosti, kad je u filmu jedna osoba i redatelj i glavni lik i producent, to je previše. Ne treba preuzimati sve uloge, ne budite čovjek-orkestar. Glavni likovi u učionici su djeca. Dajte im slobodu i priliku da se izraze. Ali nemojte se povući u sjenu i biti pretjerano skromni. To nije samo štetno već može biti i opasno.

PRILAGODITE SE.

Budite spremni za neočekivane okolnosti, imajte „plan B". Natjecanje u kojem sam sudjelovao dobar je primjer. Kao što je i zadano, cijelo predavanje za deseti razred bilo je o ideji da je glavni kriterij društvenog napretka razvoj humanizma u društvu. U sedmoj minuti jedan je vrlo inteligentan učenik sam uobličio tu ideju. U meni je bjesnila vatra, što činiti? Izmiješao mi je karte. Nekoliko tjedana pripremao sam to nesretno predavanje. Uspio sam se izvući, prilagoditi se, promijeniti smjer, postaviti pitanje: „Što misliš pod humanizmom?" Nitko nije primijetio da je moj plan pošao po zlu.

Neki kažu da je predavanje kao film ili predstava. Da, možeš mnogo vježbati, ali predavanje nikad neće proteći točno onako kako si planirao. Nešto će poći po zlu, djeca kaktusa će se umiješati, provocirati i neće vam vjerovati ili će vas iznenaditi djeca cvijeća koja će se svemu diviti. Nemoguće je sve predvidjeti. Stoga, pokušajte na sve gledati s novogodišnjim raspoloženjem.

 

PREDAVANJE DOVRŠITE LIJEPO.

Iznad svega se pamte početak i kraj predavanja. Neka djeca napuste učionicu s osmijehom, radosna, svjesna da je sat prošao odlično. Jedan od najboljih načina za dovršavanje predavanja jest da ga zaokružite, vratite se na početak. Na taj način predavanje dobiva integritet i zaključak. Završetak predavanja može biti i otvoren. Možda je još bolje kada djeca iskreno žele nastaviti raspravu, kad izlaze svađajući se međusobno, kad okružuju učitelja postavljajući mu pitanja i iznoseći nove argumente.

 

UŽIVAJTE U PREDAVANJU.

Neprestano govorimo da djeca trebaju voljeti predavanje, uživati u nastavi, osjećati radosne emocije i tako dalje. Dakako, sve je to tako. Ali nemojte zaboraviti da učitelj također treba uživati u svakom predavanju i komunikaciji s djecom!

..................

NAPOMENA

  • RUSIJA: Mel.fm – portal posvećen obrazovanju i odgoju
  • Izvor: mel.fm
Vezani članci
Školski portal: Predavanje Školske knjige i Đele Hadžiselimovića “Tajna dobrog odabira”!

Predavanje Školske knjige i Đele Hadžiselimovića “Tajna dobrog odabira”!

“U  razdoblju koje je pred Vama birat ćete udžbenike za…

Školski portal: Predavanje o zlouporabi droga

Predavanje o zlouporabi droga

Korisno i zanimljivo predavanje pod nazivom „Droga, loš životni izbor”…

Školski portal: Hiperaktivni sanjari u školi

Hiperaktivni sanjari u školi

Ferek je pojasnio kako nepažnja, hiperaktivnost i impulzivnost karakteriziraju ADHD…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: „Odrastajući u digitalno doba”

„Odrastajući u digitalno doba”

… i ostvario pravo na financijsku…

Školski portal: Učinkoviti plan lekcije

Učinkoviti plan lekcije

Zvuči li vam ovo poznato? Joj,…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…