Školstvo u medijima
NA MNOGO NAČINA MOŽEMO UČENIKE POTAKNUTI DA NASTAVE UČITI ZA LJETNIH PRAZNIKA
Trebamo li zadavati ljetnu lektiru?
objavljeno: 24. srpnja 2019.

… koje pokazuju da djeca koja ne čitaju za vrijeme ljeta znatno zaostaju u pismenosti. Događa se „odlijevanje znanja“, odnosno djeca zaboravljaju naučeno gradivo i vještine koje su stekli u protekloj školskoj godini jednostavno zato što se njima ne koriste.

Isprva sam, u svojoj glavi, sama počela sastavljati popis knjiga za svog sina. Mislila sam: „Trebao bi pročitati ovu i onu knjigu da bi bio spremniji za sljedeću školsku godinu.“ Onda sam to prestala činiti. Znate li što sam propustila uzeti u obzir? Činjenicu da dijete samo odlučuje što želi čitati za vrijeme ljetnih praznika. Dakako, vjerujem da bismo mi, kao roditelji i učitelji, ipak trebali djeci ponuditi smjernice. Međutim, kao učitelj sam naučila i to da dati djeci određenu slobodu raspolaganja vremenom većinom donosi veliku korist.

Čini se da nisam osamljena u svojoj neodlučnosti oko ovog pitanja. Mnogi učitelji preispituju treba li zadavati ljetnu lektiru koja se uvriježila u njihovim školama.

Bismo li trebali umjesto toga sastaviti popis preporuka?

Je li korisnije, umjesto lektire, prednost dati ljetnim iskustvima učenika?

Možda bismo ih trebali ohrabriti da sastave popis svega što su za vrijeme ljeta naučili iz knjige i mimo nje? Ne bi li to u njih potaknulo razvoj kreativnosti?

Nema sumnje da čitanje potiče razvoj pismenosti. Međutim, popis ljetne lektire obeshrabruje čitanje iz zabave. Pitam se, ne bismo li trebali poticati čitanje iz zabave jednako kao i samu pismenost? Ako se dijete zaljubi u određeni žanr knjiga, neće li to imati dugoročni učinak na učenika koji se proteže izvan školskih zidova?

Nakon deset mjeseci obvezne lektire popis one ljetne dat će učenicima osjećaj „produžene domaće zadaće“ u vrijeme „slobodnih mjeseci“.

Jedna je srednja škola, umjesto popisa lektire, zadala učenicima da preko ljeta sudjeluju u trima kulturnim aktivnostima, a događanje su morali dokumentirati fotografijama. Škola je stavila naglasak na iskustvo umjesto samo i isključivo na pismenost.

Dva su učitelja osmislila program u kojem su učenicima omogućila da odaberu nekoliko rabljenih knjiga i zadrže ih tijekom ljeta. To ne samo da promiče pismenost već i povećava vjerojatnost da će učenici doista i pročitati te knjige s obzirom na to da su ih sami odabrali.

Mnogo je načina na koje možemo učenike potaknuti da nastave učiti za vrijeme ljetnih praznika. Tu je ljetni popis aktivnosti, besplatne knjige za čitanje u zamjenu za dodatne bodove iz lektire, besplatni posjeti knjižnici, razne aktivnosti i iskustva za koje nije bilo mjesta tijekom školske godine.

  • Što će vaši učenici čitati ili raditi ovog ljeta?

………………

NAPOMENA

  • SAD: Bored Teachers – mjesto za učitelje svih razina gdje mogu pronaći humor u frustraciji, iscrpljenosti i kompleksnosti koje dolaze s ovim zanimanjem
  • Izvor: boredteachers.com