Savjeti stručnjaka
KAKO SE NOSITI S UČENICIMA KOJI SE NEDOLIČNO PONAŠAJU
Jedna od najgorih strategija upravljanja učionicom
objavljeno: 24. srpnja 2019.

Neću ovdje imenom spomenuti dotični program, ali u osnovi riječ je o sustavu nagrađivanja u kojem su učenici nagrađeni za „dobro“ (tj. očekivano) ponašanje. 

Ako ste povremeni čitatelj bloga Smart Classroom Management, tada znate što mislimo o sustavu nagrađivanja.

Oni šalju poruku da je očekivano ponašanje – drugim riječima, minimalno traženo ponašanje za uspjeh u školi – vrijedno nekoga posebnog priznanja, pretvarajući time ono što je samo po sebi dovoljna nagrada u rad za koji učenici zaslužuju biti plaćeni.

Takav sustav također ohrabruje neetično ponašanje kao što su varanje i krađa, oslabljuje odnos učitelja i učenika čineći ga hladnokrvnim, transakcijskim te čak i štetnim.

On također otežava stvaranje sretne i plodonosne učionice.

Najgore od svega, sustavi nagrađivanja istrebljuju unutrašnju [intrinzičnu] motivaciju. Više o ovoj temi i o tome što istraživanja kažu o vanjskim nagradama možete pročitati u knjizi Navike sretnog učitelja(The Happy Teacher Habits). 

Međutim, kad sam se našao na spomenutoj radionici, voditelj radionice, koristeći se oblikom pohvale koji se zove „uhvaćen u dobrom djelu“, pokazao je kako se nositi s učenicima koji se nedolično ponašaju.

TA METODA RADI NA SLJEDEĆI NAČIN: Kad primijetite da se učenik nedolično ponaša i ne drži se zadatka, umjesto da ga smatrate odgovornim koristeći se prethodno određenim nizom pravila i posljedica, zapravo ga pohvalite pred drugim učenicima.

Drugim riječima, vi dakle ignorirate učenika koji se nedolično ponaša, ali učenicima u njegovoj blizini dajete do znanja koliko su izvanredni zbog toga što rade ono što bi trebali.

U teoriji, ideja je ta da će dotični učenik također biti željan pohvale, pa će zato biti prisiljen prestati s nedoličnim ponašanjem.

  • Dakle, u čemu je problem?

Osim toga što ste nepošteni, ta metoda učenicima daje do znanja da je najmanji traženi minimum nešto posebno te da je jednak onome što je doista izvanredno – drugim riječima, ovdje se prag izvrsnosti snižava na razinu gležnjeva.

To je također okrutno i ponižavajuće te se, u ovom slučaju, učenici koji se dobro ponašaju koriste kao pijuni da bi se potaknulo dobro ponašanje problematičnih učenika.

Štoviše, ova metoda ne nudi nikakve iskrene povratne informacije koje bi učenici mogli iskoristiti za poboljšanje svog ponašanja u budućnosti.

Činjenica da se ova metoda podupire, poučava te čak i promiče u nekim školama doista je tragična i sramotna. To u plemenito zanimanje nastavnika uvodi varanje i manipulaciju. Poučavanje se ne svodi samo na pitanje kako preživjeti dan. Ono se ne svodi na privremeno ublažavanje nedoličnog ponašanja ili na to da prijevarom potaknete učenike da rade ono što želite. Poučavanje jest nadahnjivanje na stvarne promjene u učenicima koje će potrajati cijeli život.

  • Zbog toga, koja je alternativa?

Budite iskreni prema svojim učenicima. Utemeljite granicu ponašanja koja štiti njihovo pravo na učenje i uživanje u školi i zatim je branite bez obzira na sve. 

Napravite ono što ste rekli da ćete napraviti. Držite ih odgovornima na pošten način i dajte im priliku da uče iz svojih pogrešaka.

Pohvalite samo ono što je vrijedno hvale. Uvijek tražite propisano poboljšanje, novo učenje, ili više truda nego što su prije uložili, i zatim im dajte do znanja da ste to primijetili.

Smiješite se i uspostavljajte očni kontakt. Ostavljajte im poruke na njihovu stolu u kojima ih obavještavate da su nešto napravili dobro.

Istaknite konkretne dokaze njihova napretka.

Ponašajte se prema svakom učeniku dostojanstveno, izbjegnite svaki oblik lažne hvale, podmićivanja i neiskrenosti.

Budite isti onaj postojan učitelj, iz dana u dan, na kojeg se učenici mogu osloniti. Izgradite odnose temeljene na ljubavi i oprostu, ljubaznosti i iskrenosti, humoru i poniznosti.

Pogledajte svoje učenike u oči i recite im istinu u vezi s njihovim uspjehom i njihovim pogreškama, kao i njihovim neuspjehom i trijumfom. Dajte im povratne informacije koje mogu iskoristiti.

Pripremite ih za život izvan učionice tako da budete vođa koji je vrijedan njihova poštovanja i divljenja.

Na taj će način vaše riječi hvale imati svoju težinu i potaknuti njihovu unutrašnju motivaciju!

Oni će znati da ono što vi kažete mora biti istina.

A istina će ih osloboditi.

…………………….

NAPOMENA

  • SAD: Blog Smart Classroom Management projekt je Michaela Linsina, učitelja s 27 godina iskustva i autora nekoliko najbolje prodavanih knjiga. Smart Classroom Management jedan je od najposjećenijih blogova posvećenih temi upravljanja učionicom, s više od 120 000 pretplatnika.

  • Izvor: smartclassroommanagement.com