OŠ JURJA DOBRILE, ROVINJ

Od povišenog tona do razrednog bontona

ponedjeljak, 19. kolovoza 2019.

Živimo u doba u kojem se način na koji svakodnevno komuniciramo uvelike izmijenio. Nekad je pojam komunikacija uglavnom podrazumijevao prijenos informacije od jedne do druge osobe radi prenošenja informacija putem dogovorenih znakova…

… te se smatralo kako je komuniciranje nešto što svi dobro znaju i umiju. Danas znamo da komunicirati možemo verbalno i neverbalno, putem medija, na daljinu i slično, no isto se tako slažemo da su nam potrebna nova znanja i vještine kako bismo uspješno komunicirali, jer to svakodnevno činimo u svakom području našeg djelovanja.

Komunikacija se danas smatra jednom od osam ključnih kompetencija važnih za uspješnost svakog pojedinca u današnjem društvu te je kao ključnu kompetenciju poučavamo i kod učenika od najranije dobi.

Znanje o tome kako mi kao učitelji možemo iskoristiti svoju sposobnost stvaranja, kritičkog razmišljanja, učinkovite komunikacije i nužnosti suradnje s drugima stečenih na stručnom usavršavanju u Firenci prenijela sam svojim učenicima te smo zajedno u razrednom projektu osmislili RAZREDNI BONTON koji nam sada služi kao podsjetnik za usvajanja vještina kvalitetne komunikacije.

Svi mi učitelji koji radimo s djecom mlađe školske dobi svjedoci smo promjena u komunikaciji koji nosi suvremeni način života. Ulazak u prvi razred za učenike svojevrsna je prekretnica u načinu komuniciranja, jer se on uvelike mijenja – učenici moraju naučiti da ne mogu uvijek i u svakom trenutku pitati i očekivati odgovor već da zajedno moraju slijediti neka pravila ponašanja kako bi komunikacija u razredu u kojem ima više od dvadeset učenika bila uspješna. Upravo je kvalitetna komunikacija u razredu jedan od nužnih preduvjeta za kvalitetan zajednički rad uopće i jedan od bitnih preduvjeta uspješnog odgoja i obrazovanja.

Ona ne smije biti jednosmjerna, neverbalna često puta biva vidljivijom od verbalne, jer nas učenici nesvjesno cijelo vrijeme promatraju, iako katkad nisu usredotočeni na ono što govorimo. Kvalitetna komunikacija nužan je preduvjet za stvaranje kvalitetnog odnosa ne samo među učenicima u razredu, već i u svakodnevnom životu, stoga sam cijeli prvi razred sa svojim učenicima radila na usvajanju vještina kvalitetne komunikacije u razredu.

Međutim, za neka je pravila, poput puštanja sugovornika da dovrši misao, upadanja u riječ i neshvaćanja razlike između argumentiranoga svog stava i svađe, naprosto trebalo utrošiti više vremena.

PROJEKTNE AKTIVNOSTI

Nakon sedmodnevnog tečaja o kvalitetnoj komunikaciji The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schoolskoji sam pohađala u Firenci u sklopu školskog projekta Erasmus+ Dare and share!, odlučila sam sa svojim učenicima u nastavnim godinama raditi na osvješćivanju i poučavanju tih vještina koje još nazivaju i ključnim kompetencijama 21. stoljeća. Nakon uvodnih sati i razgovora s učenicima došli smo na ideju da zajedno osmislimo razredni bonton za govornika i slušatelja.

Teodor Tiani i neverbalna komunikacija

.........

Kako to ne bi bilo samo klasično zapisivanje pravila lijepog ponašanja koje svake godine odrađujemo sa svojim učenicima u međupredmetnim temama, poželjela sam da razredni bonton bude u stihu i na zabavan način osvijestimo kako komuniciramo. Stoga sam na Valentinovo u goste pozvala našeg sugrađanina ‒ rovinjskoga glumca, glazbenika i popularnog voditelja Teodora TIANIJA koji je s učenicima osmislio zanimljivu radionicu upravo o temi kvalitetne komunikacije. U opuštenoj atmosferi učenici su učili kako treba govoriti da bude jasno što je sugovornik rekao i kako slušati da čujemo što je izrečeno.

Važno je, naravno, i kakav nam je pri tome glas, trebamo paziti na ton, gledati sugovornika u oči i još mnogo toga kako bismo u komunikaciji bili uspješni. U ovoj interaktivnoj radionici učenici su mogli uvidjeti koliko je i neverbalna komunikacija važna te su i sami bili glumci i igrali uloge radi osvješćivanja svega izrečenoga.

S pjesnikinjom Tatjanom Papucci na stihoradionici

.........

Nakon što smo usvojili pravila kvalitetne komunikacije, u goste smo pozvali rovinjsku spisateljicu Tatjanu POKRAJAC PAPUCCI, koja je učenicima stečeno znanje pomogla prenijeti u stihove. Ona je učenike najprije počastila stihovima iz svojih zbirki pjesama, a kad su se dobro zagrijali, učenici su u grupama pokušali svoja pravila dobre komunikacije oblikovati u rimi.

Uz pomoć naše pjesnikinje, brzo je nastao naš mali razredni bonton. Svaki su stih na satu likovne kulture učenici oslikali, uz pomoć knjižničarke malo smo ga grafički oblikovali i s veseljem predstavili našim prijateljima i roditeljima. I priznajemo, nakon što smo ga sami napravili, lakše se držimo dogovorenih pravila. Razredni nas bonton svakodnevno podsjeća koliko je važno usvojiti vještine kvalitetne komunikacije ne samo u razredu, već i u našoj svakodnevici. Na taj smo način uz razredni bonton o lijepom i pristojnom ponašanju, koji svake godine osmišljavamo na početku nastavne godine, dodali i ovaj bonton o kvalitetnoj komunikaciji.

DINAMIČAN PROCES UČENJA

Oslikani stih i Razredni bonton

.........

Ovakav način rada učenicima se jako sviđao, jer je proces učenja bio dinamičan, potaknuo ih je na suradničko učenje i timski rad te je sadržaj koji predviđa Nastavni plan i program usvojen na djeci blizak način kroz radionice i gostovanja vanjskih stručnjaka.

Najviše od svega veseli ih rezultat njihova rada koji su s ponosom ponijeli svojim kućama, a zbog učestalosti provođenja već ga znaju napamet.

Ne treba napominjati da je evaluacija pokazala kako se učenicima sviđa ovakav način rada koji se pokazao kao izvrsna motivacija za učenje te ćemo i ubuduće nastojati provoditi razredne projekte na sličan način.

…………….. 

Sandra BOLJUNČIĆ, mag. paed. | učiteljica 2. c | OŠ Jurja Dobrile, Rovinj

Vezani članci
Školski portal: Graničar s dvjema loptama

Graničar s dvjema loptama

Prigode za takvo djelovanje pružaju nam se svakodnevno, pa tako…

Školski portal: Prijedlozi mogućih komentara i fraza za izvješće o napretku učenika

Prijedlozi mogućih komentara i fraza za izvješće o napretku učenika

___________________  potpuno razumije koncepte društvenih predmeta u skladu s dobnim zahtjevima.…

Školski portal: Da se prstići ne dosađuju

Da se prstići ne dosađuju

Pokreti prstiju također pozitivno djeluju na moždani korteks. Dakle, vježbe…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: O pametnim klincima koji kodiraju i programiraju od najranije dobi

O pametnim klincima koji kodiraju i programiraju od najranije dobi

Uspjesi projektnog tima vukovarskih gimnazijalaca u…

Školski portal: Omotaj me!

Omotaj me!

Biraju se omoti koji često ne…

Školski portal: Kaos u prvom razredu

Kaos u prvom razredu

UPIT JEDNOG RODITELJA: Moja kći uskoro…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…