Školstvo u medijima
DIJETE I NJEGOVO PONAŠANJE U ŠKOLI
Zašto djeca izigravaju razrednog zabavljača
objavljeno: 29. kolovoza 2019.

Učitelj vam je upravo rekao kako vaše dijete zabavlja sve ostale na nastavi. Niste posebno iznenađeni, jer ste primijetili slično ponašanje kod kuće, pogotovo kad su prisutni drugi ljudi. O čemu se radi i je li ovakvo ponašanje problem?

Istina je da neka djeca jednostavno vole biti u središtu pažnje. Zbijaju šale, prave grimase i prave se važni, uglavnom kako bi zadivili drugu djecu. Glupiraju se na odmoru, između satova.

Međutim, neka se djeca jednako ponašaju i tijekom nastave, čak i kad zbog toga upadnu u nevolju i razljute svoje kolege iz razreda.

Djeca izigravaju razrednog zabavljača na različite načine. Evo nekoliko primjera:

  • odgovaraju pošalicama kad im učitelj postavi pitanje
  • nose odjeću koja je vrlo upadljiva, neprimjerena ili uvredljiva
  • dižu galamu prilikom ulaska u učionicu
  • bacaju stvari i prave scenu podižući ih s poda.

Kad se djeca tako ponašaju, to ne mora značiti da postoji problem. Ali njihovo ponašanje može stvoriti problem. Glupiranje ometa nastavu i iritira učitelja. Dovodi do primjene disciplinskih mjera i utječe na ocjene. Izigravanje zabavljača može utjecati i na društveni život vašeg djeteta. Djeca često misle da je takvo ponašanje smješno i vole se družiti s takvom djecom, no takvog zabavljača često smatraju iritantnim i čudnim.

Zašto djeca izigravaju razrednog zabavljača?

Postoji nekoliko razloga zbog kojih se djeca glupiraju na nastavi. Dobiju li pozitivnu reakciju od kolega, svidjet će im se pozornost. Međutim, to nije uvijek slučaj.

Djeca koja imaju problema sa samokontrolom mogu se teško oduprijeti porivu da učine ili kažu nešto što smatraju smiješnim. To se često odnosi na djecu s ADHD-om. Ako im misao padne na um, oni reagiraju na nju ne razmišljajući o posljedicama.

Katkad se djeca neprimjereno ponašaju na satu ne kako bi skrenuli pažnju na sebe već kako bi odvratili pozornost od onoga što ih muči. Oni se glupiraju kako bi sakrili da se bore s određenim izazovima. Evo nekoliko problema koje djeca pokušavaju sakriti:

  • tjeskoba
  • zlostavljanje
  • poteškoće s učenjem
  • poteškoće s koncentracijom i organiziranjem
  • impulzivnost i hiperaktivnost
  • nedostatak društvenih vještina
  • stresne situacije kod kuće
  • nisko samopouzdanje.

Oni obično nemaju namjeru biti „teški”, već pokušavaju prikriti svoje slabe točke. Bolje je glasno umarširati u učionicu i nasmijati razred nego da se razred smije vama jer ste neorganizirani, nemate pojam o vremenu ili imate neki drugi problem. Glupiranje je način da preduhitrite kritike.

Povezanost s ADHD-om

To se uopće ne mora odnositi na vaše dijete, ali postoji jedinstvena veza između ADHD-a i izigravanja zabavljača. Biti smiješan, teatralan i veći od života može biti prirodna korist ADHD-a za mnogu djecu. Igranje uloge zabavljača način je na koji se može iskoristiti energija za nadoknadu izazova.

Ako to činite u pravo vrijeme na pravi način, biti zabavljač može biti društvena prednost. Djeca često smatraju da su njihovi vršnjaci s ADHD-om zaista smiješni i zabavni.

Ali djeca s ADHD-om riskiraju da pretjeraju u pogrešno vrijeme i na pogrešnome mjestu, npr. usred nastave. U tom slučaju dobit će negativnu pozornost i odbiti drugu djecu od sebe.

Što činiti?

Kad se vaše dijete ponaša neprimjereno kako bi privuklo pažnju, postoje načini na koje možete ispraviti takvo ponašanje.

  • Pratite djetetovo ponašanje i tražite obrasce koji se ponavljaju.
  • Podijelite zapažanja s učiteljem kako biste mogli djelovati zajedno.
  • Pitajte dijete kako mu je u školi.
  • Utvrdite jače strane vašeg djeteta, istaknite ih i pohvalite.
  • Pomozite djetetu u jačanju samopoštovanja.
  • Pronađite aktivnosti u kojima vaše dijete uživa i u kojima se dobro snalazi.

Također, djeci je katkad potrebna pomoć u razumijevanju posljedica njihova ponašanja. Oni možda ne vide učinak koji ima njihovo „zabavljanje”. Ili se mogu osjećati neugodno zbog svog ponašanja, ali ne znaju što učiniti.

Odaberite mirno razdoblje dana i razgovarajte s djetetom o tome kako drugi reagiraju na njegovo ponašanje i koji su alternativni i bolji načini postizanja njegovih ciljeva. Ako se vaše dijete glupira kako bi prikrilo poteškoće s kojima se suočava, možda će se ponašati isto i dok s njime pokušavate razgovarati o tim problemima.  

Tad ćete morati povesti nekoliko kraćih razgovora umjesto samo jednoga. Rasporedite ih kako bi vaše dijete imalo više vremena za razmišljanje o onome što ste rekli i o tome kkao promijeniti ponašanje.

Ako mislite da se vaše dijete teško nosi sa školom, razgovarajte s učiteljem. Učitelj će vam moći reći nešto više o poteškoćama koje vaše dijete ima u školi. Nakon toga, ako je potrebno, možete zatražiti besplatnu pomoć školskog psihologa.

………………

NAPOMENA

  • SAD: Understood.org – portal za podršku roditeljima s djecom s poteškoćama u učenju.
  • Izvor: understood.org