Savjeti stručnjaka
ZANIMANJE UČITELJ
Postavite sebi profesionalne izazove i izbjegnite izgaranje
objavljeno: 30. kolovoza 2019.

…  i služili su nam kao primjeri u koje se trebamo ugledati. Vjerovali smo da je naš zadatak pronaći svoju učionicu i ostati u njoj do mirovine.

Rekli su nam da oko 20 postati učitelja napušta zanimanje do pete godine poučavanja, ali nismo nikad vjerovali da će se to dogoditi i nama. Danas mnogi učitelji smatraju da je dočekati treće desetljeće u učionici bez izgaranja luksuz i ne mogu zamisliti da će 30 godina provesti na istome mjestu.

Ova generacija nastavnika suočena je s najmanjom sigurnosti posla otkad je zanimanje institucionalizirano početkom 20. stoljeća. To donosi nove vrste stresova: nedostatak zaštite u kolektivnim pregovorima, širok spektar testiranja visokih uloga o čijim rezultatima ovisi državna podrška školi, profesionalna procjena koja se uglavnom temelji na rezultatima standardiziranih testova, stalne promjene proračuna i nastavnici kao meta pritužbi društva na obrazovanje. Nije čudo da čak i učitelji koji su stigli do pete, osme ili desete godine poučavanja već osjećaju posljedice izgaranja. Mnogi se učitelji više ne vide 30 godina u istoj učionici, iako je to još uvijek godinama hvaljen profesionalni ideal i ukorijenjena slika o učiteljima.

Kad jednom „osigurate” učionicu, vrlo je primamljivo „zatvoriti vrata i poučavati”, isključujući potragu za drugim profesionalnim iskustvima i mogućnostima. Snaga sigurnosti i udobnosti poznatoga često može biti jača od privlačnosti ili nužnosti promjene. Ipak, mnogi od tih „udobno smještenih” učitelja doživljavaju simptome izgaranja: nemogućnost upravljanja stresom, iscrpljenost, dosadu, frustraciju, nedostatak znatiželje, katkad čak i beznađe.

Kad bismo mi učitelji naučili stvarati profesionalno okruženje za sebe i svoje kolege koje se temelji na razmišljanju usmjerenom na rast i uokvireno željom za uvođenjem raznolikosti, mogućnosti i izazova u naše karijere, tad bismo bili bolje pripremljeni za sve pritiske posla i lakše bismo izbjegli izgaranje.

Evo nekoliko ideja za promjenu vaše profesionalne paradigme koje će vas, nadamo se, navesti da razmislite o tome kako izbjeći izgaranje.

♦♦ IZAĐITE IZ UČIONICE.
Tradicionalni model podrazumijeva zatvoriti sebe i svoje učenike i živjeti u čarobnom svijetu vlastite kreacije, vašoj učionici. Na mnogo načina to je dar koji svi učitelji mogu pružiti svojim učenicima. S druge strane, to vas također može odsjeći od vanjskog svijeta, koji i vas i vaše učenike može naučiti rasti i učiti na posve nov način. Zatvaranje u učionicu može vas također odvojiti od kolega i mogućnosti suradnje koju možete ostvariti izvan učionice. Zatvaranjem u učionicu propuštate i mnoge prilike za povezivanje s učenicima. Otvaranje vrata i omogućavanje drugima da vide i sudjeluju u onome što radite može otvoriti potpuno novi svijet prakse, rasta i promjena.

♦♦ NE BOJTE SE PROCJENE. Bilo koji stručnjak reći će vam da je njihov rad, bez obzira na područje kojim se bave, uvijek pažljivo nadgledan i ocjenjivan. Mi učitelji volimo tvrditi da je poučavanje drukčije i da se ne može vrednovati na isti način, što je, naravno, točno, ali se ipak može vrednovati. Kao profesionalci trebali bismo težiti postavljanju novih zadataka, prikupljanju relevantnih podataka radi unaprjeđenja prakse i napretka naših učenika. Naši učenici imaju dobrobit samo kad stalno učimo i mijenjamo način rada kako bismo njihovo obrazovanje učinili važnijim i bogatijim prilikama za izgradnju sposobnosti i ostvarivanjem postignuća. U svakom se području karijere procjena rezultata i mogućnost napredovanja vežu za učinak.

♦♦ POTRAŽITE MOGUĆNOSTI VODSTVA. Odgajani smo vjerujući i razmišljajući da je poučavanje zanimanje na jednoj razini: postanete učitelj i to ostanete idućih 30 godina. Doista, mnogi nevjerojatni učitelji pružili su nam upravo ovakav primjer. Ali to također može dovesti do izgaranja i nedostatka spremnosti za promjenu. Zašto ne biste iskoristili svoje vještine kako biste na neki način usmjerili svoje kolege? Protegnite se profesionalno i postavite sebi izazov koji će vam omogućiti da učite uz svoje učenike. Postanite voditelj odjela, pridružite se odboru koji radi na promjenama u vašoj školi, opredijelite se za mrežu odgajatelja na lokalnoj ili državnoj razini izvan vaše škole, razvijte program koji može koristiti vašim učenicima ili nastavnicima i vodite ga! Ne morate postati administrator da biste bili voditelj. Pronalaženje načina za vodstvo sigurno će u vaš posao unijeti raznolikost i donijeti izazov i rast vašem profesionalnom životu.

♦♦ UČITE, UČITE, UČITE! Ako dosad niste tražili mogućnosti profesionalnog razvoja osim onih koje nudi vaša škola, ohrabrujem vas da ih potražite. Možda su vaša škola ili okrug spremni odobriti sredstva koja biste mogli iskoristiti za pohađanje radionica izvan vašega grada. Izlazak izvan poznatog obrazovnog okruženja i miješanje s profesionalcima iz drugih dijelova vaše zemlje mogu bitno pridonijeti poboljšanju vašega profesionalnog života. Vi ste stručnjak u onome što radite, počnite se time razmetati. Druženje s kolegama i prikaz vlastitih iskustava nevjerojatna su prilika za rast i promjenu prakse.

♦♦ BUDITE SPREMNI ISPROBATI NEŠTO NOVO. Jedna stvar koju učitelji ne rade toliko često kao ljudi drugih struka jest priprema za pronalazak novog posla. Iako danas ekonomska situacija i nesigurnost vladaju našom profesijom, nastavnici i dalje nisu spremni razvijati osobni ili profesionalni brend za sebe i rijetko kreću dalje. Stvorite naviku ažurirati svoj životopis najmanje svakih šest mjeseci. Odvojite nekoliko trenutaka kako biste provjerili koje su mogućnosti zaposlenja u drugom dijelu zemlje ili inozemstvu, čak i ako trenutačno ne razmišljate o promjeni posla. To je jedan od načina da o sebi razmišljate kao o profesionalcu. Što ako ove godine dobijete potpuno novu vrstu učenika? Što ako ćete morati poučavati buduće učitelje? Biti učitelj, voljeti poučavanje i dijeliti svoju stručnost ne mora izgledati isto tijekom cijele karijere. Nijedna druga vrsta zanimanja to ne podrazumijeva, zašto bismo onda mi zahtijevali tako nešto od sebe? Razmišljanje o unaprjeđenju vaših vještina, dobivanje novih certifikata ili čak samo ažuriranje životopisa mogu vam pomoći da razmišljate izvan okvira.

Ovo je samo nekoliko načina za razmišljanje o promjeni vaše profesionalne paradigme. Ne morate desetljećima ostati vjerni istim načinima rada. Toliko je mogućnosti oko vas i nikad ne znate na što možete naići kad se odlučite otvoriti vrata svoje učionice.

……………….

NAPOMENA

  • SAD: The Educators Room – obrazovni portal čija je glavna svrha podići svijest o važnosti učitelja u društvu i zalaganje za obrazovne reforme čiji bi glavni nositelji trebali biti učitelji.
  • Izvor: theeducatorsroom.com