Savjeti stručnjaka
OSAM KARAKTERISTIKA ODLIČNIH UČITELJA
Što učitelja čini odličnim?
objavljeno: 5. rujna 2019.

… ali mnoge od njih nikad se neće naći u sklopu neke službene procjene nastavnika.

OSAM KARAKTERISTIKA ODLIČNIH UČITELJA

1) ONI POKAZUJU SAMOPOUZDANJE.

Samopouzdanje kod poučavanja može značiti mnogo stvari, od samopouzdanja u poznavanje gradiva koje poučavate do samopouzdanja u svoje učiteljske sposobnosti. Iako su ovakvi oblici samopouzdanja važni, najvažnije samopouzdanje koje učitelj može imati mnogo je općenitije i teže ga je opisati.

To je samopouzdanje koje vam govori da ste na pravome mjestu i da radite upravo ono što želite raditi te da će, bez obzira na ono što se događa, vaše vrijeme provedeno s učenicima biti korisno za njih i za vas. Učenicima je jasno kad učitelji zrače ovom vrstom samopouzdanja. Raditi u školi je teško i stresno, ali i vrlo zahvalno.

 2) ONI IMAJU ŽIVOTNO ISKUSTVO.

Posjedovanje životnog iskustva izvan učionice i obrazovnog svijeta neprocjenjivo je za stavljanje učenja u određeni kontekst i održavanje školskih aktivnosti. Učitelji koji su putovali, radili u drugim područjima ili koji imaju bilo kakva druga životna iskustva u svoje zanimanje unose perspektive koje nisu samo „učiteljske”.

Od razumijevanja ključne važnosti suradnje i timskog rada, do sposobnosti da odgovore na pitanje gdje će nam to znanje trebati kasnije u životu, učitelji koji su iskusili i druge stvari osim poučavanja ulaze u ovo zvanje s dubokim razumijevanjem o tome kako se škola uklapa u veću sliku života.

3) ONI RAZUMIJU MOTIVACIJU UČENIKA.

Motivacija učenika je važna. Baš kao što svaki učenik ima različite interese, svaki će imati i različitu motivaciju. Mnogi će učenici moći pomiriti vlastite stavove i ambicije s onime što se događa u razredu i biti motivirani tim odnosom. Nažalost, neki će se jednostavno osloniti na vanjske motivatore, uostalom svi smo naletjeli na učenike koji zaista ne povezuju ono što ih motivira i ono što se događa u učionici. 

Kod ovakvih učenika postoji rizik od toga da se potpuno isključe. Tu nastupa odličan učitelj koji poznaje svoje učenike i pomaže im da ono što uče bude u skladu s njihovim interesima. Učitelji koji ne mogu pomoči učenicima da uspostave ovu vezu moraju promisliti o svojoj praksi. Naposljetku, koji je smisao rada u kojem učenik ne pronalazi nikakav interes i za koji ne može pronaći nikakvu vezu? 

4) ONI SU LJUDI, A NE JUNACI.

Da, svi su učitelji junaci. No, što to zaista znači? Neki učitelji i dalje ne žele pokazati da griješe ili da su ranjivi. Spremni su potrošiti mnogo energije kako bi prikrili činjenicu da su frustrirani zbog nečega, da su uznemireni ili možda čak i ljuti.

Učitelji koji se iskreno povezuju sa svojim učenicima ne boje se pokazati emocije u učionici i mogu priznati da ne znaju baš sve.

5) ONI SU TEHNOLOŠKI SPOSOBNI.

U današnje doba izjave poput „nisam baš upućen u _______” (ispunite prazninu s bilo kakvim tehnološkim uređajem) više jednostavno nisu prihvatljive. Jedino kad je tako nešto prihvatljivo jest kad je popraćeno izjavom poput „…ali voljan sam učiti”. Naposljetku, ni mi od učenika ne bismo prihvatili takva opravdanja o njihovu radu.

 6) ONI RISKIRAJU.

Potičemo svoje učenike da riskiraju, ali, budimo iskreni, istina je da mnogi učitelji to sami ne rade. Ova točka ide ruku pod ruku s pokazivanjem ranjivosti, učitelj koji je voljan riskirati, iskušati nešto novo, biti ‘luckast’ u ime pedagogije zavrjeđuje poštovanje učenika.

Bez obzira na to poluči li rizik uspjeh ili ne, iskustvo će sigurno biti pamtljivo za učenike, a to je upravo ono što želimo, zar ne?

7) ONI SU USMJERENI NA ONO ŠTO JE VAŽNO.

Bez obzira na to radi li se o brizi o tome tko je zakasnio na sat, provođenju previše vremena na prenošenje sadržaja da bi se obradilo sve gradivo ili na poučavanje onoga što je važno, uvijek postoji više nego dovoljno stvari koje učiteljima mogu skrenuti pozornost s onoga što je važno. Odlični učitelji znaju da su kronično kašnjenje ili markiranje obično simptomi većih problema te stoga trošenje dragocjenog vremena i energije na pokušaj „popravljanja” stvari gotovo nikad ne djeluje.                 

Oni također razumiju da učinkovita procjena znači uklanjanje beskorisnog rada i davanje važnih povratnih informacija te da je angažiranje učenika i povezivanje sadržaja lekcije s njihovim interesima i strastima najsigurniji način da poboljšate učenje. U obrazovanju je prelagano skrenuti s puta, stoga je važno usmjeriti se na ono što je zaista važno.

8) ONI SE NE BRINU PREVIŠE O TOME ŠTO ADMINISTRATORI MISLE 

Najbolji učitelji ne rade ono što im je rečeno. Ova je osobina povezana s mnogim navedenim osobinama. Odlični učitelji rade svoj posao i pritom se ne brinu previše o tome „što će ravnatelj misliti”. Oni će riskirati, njihovi će satovi možda biti glasni, kaotični ili oboje. Njihove aktivnosti katkad mogu prekršiti pravila da bi potaknuli uzbuđenje ili angažirali učenike.

Oni razumiju da učenje nije čista i uredna aktivnosti te da preveliko pridržavanje pravila i rutina učenike može odvratiti od njihove prirodne znatiželje, spontanosti i strasti koju donose u školu. Brinuti se o tome što šef misli može biti iscrpljujuće i ograničavajuće u bilo kojem poslu, a poučavanje nije iznimka.

Zapravo, najbolji učitelji žive prema pravilu: „Lakše je dobiti oprost nego dopuštenje.”

……………..

NAPOMENA

  •  SAD: TeachThought portal je posvećen podršci i obrazovanju učitelja te razvijanju poučavanja u 21. stoljeću. Primarno prenosi teme vezane za istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju te pomaže učiteljima da usavrše svoj zanat u današnjim učionicama.
  • Izvor: teachthought.com