Zanimljivosti
RUKOPIS IMA PSIHOLOŠKU ODNOSNO FIZIOLOŠKU VEZU U MOZGU
Istraživanja pokazuju iznimnu dobrobit poučavanja pisanih slova
objavljeno: 20. rujna 2019.

Uz pozitivni učinak koji poučavanje pisanih slova ima na razvoj mozga, to također pomaže učenicima izgraditi fine motoričke vještine i spretnost te vodi do većeg angažmana i boljeg zadržavanja informacija. Uz to, istraživanja pokazuju da je pisanje rukom korisno za učenike koji imaju poteškoće pri učenju.

Evo nekoliko načina na koje poučavanje pisanih slova učenicima donosi dobrobit.

RAZVOJ MOZGA

Prema studiji koju je provelo Sveučilište u Washingtonu, učenje pisanja tiskanih i pisanih slova te tipkanja na tipkovnici pridonosi razvoju mozga kod učenika. Međutim, učenje pisanih slova ima najveći neurološki učinak.

Ključna je razlika u tome što pisanje pisanih slova stimulira moždane sinapse i sinkroniju između obiju strana mozga, za razliku od pisanja tiskanih slova ili tipkanja. William KLEMM, profesor neuroznanosti pri Sveučilištu A&M, kaže da „pisanje pisanih slova iznimno uključuje rasprostranjena područja obje cerebralne polutke”. Klemm kao primjer navodi skenove mozga koji su napravljeni tijekom pisanja rukom, a koji pokazuju aktivaciju rasprostranjenih moždanih regija koje su uključene u razmišljanje, jezik i radno pamćenje.

Stručnjakinja za rukopis Jeanette FARMER daje snažan argument za poučavanje pisanih slova u školama. „Rukopis ima psihološku odnosno fiziološku vezu u mozgu. Ta je veza toliko jaka da se ništa drugo što radite u učionici ne može usporediti sa snažnim utjecajem koji repetitivno manipuliranje palca i ostalih prstiju tijekom vremena ima na mladi mozak.”

MENTALNI ANGAŽMAN

Pisanje rukom pridonosi većem zadržavanju informacija i dubljem učenju. Čini se smislenim da učenici kod pisanja rukom provode više vremena procesuirajući informacije te da imaju veću sposobnost pamćenja.

Naučiti pisati pisana slova važno je zbog toga što zahtijeva pažnju. Dijete prvo mora razmisliti o strukturi svakog slova, zatim otkriti kako mehanički reproducirati slova. Ponavljanje ovog aktivnog procesa pomaže postaviti temelje buduće pismenosti.

To vrijedi i za starije učenike. Prema istraživačima Pam MUELLER i Danielu OPPENHEIMERU, „učenici koji bilješke rade na laptopu obično informacije prepisuju od riječi do riječi, dok učenici koji bilješke zapisuju rukom procesuiraju informacije i sami slažu svoje rečenične konstrukcije, što produbljuje učenje”.

Kad učenici uče pisati pisana slova, moraju koordinirati svoje fine motoričke vještine s vizualnim i taktilnim sposobnostima procesuiranja. Fizički čin dodirivanja papira olovkom izgrađuje mišićnu memoriju koja je temeljna za učenje. Rukopis zahtijeva znanje ne samo oblikovanja slova, već i krivulja i spojeva. To zahtijeva koordinaciju ruke i oka – vještina koja je ključna za učenje sviranja glazbenog instrumenta, sudjelovanja u sportu, korištenje alatom te čak za svladavanje rada na tipkovnici.

DOBROBITI ZA UČENIKE S TEŠKOĆAMA U UČENJU

Izvještaj iz 2012kaže da pisanje pisanih slova može biti posebno učinkovito za pojedince s neurološkim poremećajima poput disleksije i disgrafije.

Disleksiju uzrokuje prekid veze između slušnih i jezičnih centara u mozgu. Pisanje pisanih slova ima učinak povezivanja ovih dvaju centara u mozgu. Uz to, pokazalo se da pisanje pisanih slova, radi tečnih kretnji, pomaže učenicima s disgrafijom, koju obilježavaju motoričke poteškoće pri pisanju. 

Svi znamo da učitelji imaju ograničen broj sati u danu i da standardi diktiraju druge prioritete, ali golema količina dokaza pokazuje da poučavanje pisanih slova ima iznimnu dobrobit za naše učenike. Stoga svakog tjedna moramo rezervirati nekoliko minuta za poučavanje pisanih slova. To je nešto u što moramo uložiti pod svaku cijenu.

…………………

NAPOMENA

  • SAD: We Are Teachers mrežna je zajednica edukatora čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com