Školstvo u medijima
KAKO I KADA UČITI SLOVA
Mnogo je nevolja sa slovima
objavljeno: 25. rujna 2019.

U predškolskoj je dobi dovoljno da dijete zna da slovo „R” označava zvuk „R”, a ne „eR”.

Slova i zvukove najbolje je učiti kad dijete ima najmanje šest godina, kada ima sposobnost čuti zvukove i raspoznati razliku među njima. Ti koncepti nisu bez razloga uključeni u školski plan i program. Kako bi se uspješno usvojili potrebna je dovoljno razvijena funkcija razmišljanja – sposobnost analize, sinteze, generalizacije, apstraktnog mišljenja. Predškolac još ne vlada ovim misaonim operacijama koje su u predškolskoj dobi još uvijek u razvojnoj fazi.

Doći će vrijeme kad će dijete naučiti slova po abecednom redu, naučit će analizirati zvukove i karakterizirati ih. Prije polaska u školu dijete bez tih znanja može učiti slova mnogo lakše i brže.

Prije polaska u školu dovoljno je da dijete upamti grafički dizajn slova i zvuk koji ono označava. Nama se odraslima čini kako je dovoljno djetetu pokazati slovo, poigrati se s njime i dijete će odmah zapamtiti kako se ono piše i izgovara. Ako je to tako, zašto mnogu djecu bune slova čak i u školi, pišu ih nepravilno ili zrcalnom slikom te zaboravljaju kako se izgovaraju?

Naučiti dijete slovima dan ili dva nemoguće je. U djece predškolske dobi razvijeno je kratkoročno pamćenje, dok je dugoročno pamćenje tek u povojima. Da bi dijete nešto zapamtilo na duge staze, potrebno je informaciju više puta ponoviti prisiljavajući ga da je poveže s nečim poznatim kako bi je najzad bili u stanju pohraniti u pretinac „nužnih” informacija.

Dijete će lakše i brže naučiti slovo u igri. Trebamo osmisliti igre koje će pomoći djetetu da zapamti kako slovo izgleda te koji zvuk označava.

SASTAVITE SLOVO. Predložite djetetu da sastavi slovo od drvenih štapića, šibica, konopca, tijesta, plastelina ili da ga jednostavno nacrta na papiru ili pijesku. Potaknite dijete da se prisjeti određenog slova u raznim situacijama.

NA ŠTO PODSJEĆA SLOVO? NACRTAJ. Neka dijete uz pomoć odrasle osobe pokuša smisliti na što je nalik određeno slovo. Na primjer, slovo „E” nalik je na češalj, a kad ga prevrnete sliči na ogradu.

POPRAVI SLOVO. Napišite slovo, ali iz njega uklonite jedan element ili dodajte suvišni. Dijete treba pogoditi slovo i popraviti ga dodavanjem elementa koji nedostaje ili uklanjanjem suvišnog elementa.

IGRA SKRIVAČA. Nađite potrebno slovo skriveno među drugim slovima. Na list papira napišite ili nalijepite razna slova među kojima je i nekoliko primjera traženog slova različite boje i veličine. Neka dijete pronađe, oboji ili zaokruži traženo slovo. Umjesto da otkrijete traženo slovo, možete reći: „Pronađite slovo kojim počinju riječi ulica, uši, um.

Igrajući ovakve igre, učimo slova, usvajamo njihovu grafičku sliku, učimo ih raspoznati po njegovim elementima. Na taj će način dijete brže zapamtiti kako se piše slovo, lakše će ga moći raspoznati u masi drugih slova te će brže naučiti čitati.

Želite naučiti dijete čitati? Igrajte se! Učite slova u igri, igrajte se riječima i na taj ćete način potaknuti da čita sa zanimanjem i usaditi mu ljubav prema čitanju.

………………

NAPOMENA

  • RUSIJA: Čitaločka –blog Tatjane Džalo, učiteljice i majke dvoje djece, koji se bavi temama vezanima za obrazovanje djece predškolske dobi i nižih razreda osnovne škole.
  • Izvor: chitalochka-ru.ru