Školstvo u medijima
POHVALI ME NJEŽNO
Razlika između lažne i zaslužene pohvale
objavljeno: 26. rujna 2019.

♦ ♦  LAŽNA POHVALA

LAŽNA POHVALA često se daje da se umiri učenike, laska im se ili se njima manipulira u namjeri da rade ono što učitelj želi. Drugim riječima, lažna se pohvala ne temelji na pravom postignuću.

Također je poznata kao „uhvaćen u dobrom ponašanju”; meta lažne pohvale nije toliko učenik koji prima pohvalu već oni kraj njega koji čuju pohvalu, a na koje učitelj želi utjecati.

  • Lažnom će se pohvalom okoristiti zapravo učitelj, a ne učenik.

Štoviše, to je pohvala koja je dana za očekivano ponašanje, što vrlo učinkovito spušta granicu za ono što se smatra dobrim ili izvanrednim, primjerice stavljajući čin pisanja izvanrednog eseja na istu razinu kao i pospremanje svojih stvari pri izlasku iz učionice.

To je za učenike vrlo zbunjujuće te im čak može dati „napuhani” osjećaj njihovih sposobnosti.

Također, ako učenicima opisujete pozitivno ponašanje koje vidite, oni to shvaćaju kao pohvalu, a to je na kraju jedini razlog zbog kojeg to i rade.

Iako je istina da lažna pohvala može imati učinka u određenom trenutku, što je i razlog zbog kojeg se toliko učitelja oslanja na nju, cijena koju time plaćamo intrinzična je želja za uspjehom. Cijena je skok u uspješnosti i zrelosti iz godine u godinu koji učenici u našem trenutačnom obrazovnom sustavu očajnički trebaju.

Stoga, što biste trebali reći nakon što vaši učenici završe neki zadatak onako kako ste ih naučili?

  • „Hvala” će biti dovoljno.

♦ ♦  ZASLUŽENA POHVALA

ZASLUŽENA POHVALA temelji se na istinskom postignuću, koje se može definirati kao novo učenje, trud ili postizanje boljih rezultata od očekivanih ili prethodno postignutih rezultata.

  • Meta je učenik. Pohvala je namijenjena njegovu radu.

A pohvala se nikad ne daje zbog toga da bi se manipuliralo drugima radi dobrog ponašanja.

To je iskrena povratna informacija koja učenicima pomaže opisati kako izgleda izvrsnost i kakav je osjećaj biti izvrstan u nečemu.

Pohvala također stiže nakon što je rad ili zadatak završen.

Zaslužena je pohvala prirodni odgovor koji dolazi iz učiteljeva srca. To je priznanje onoga što učenik već osjeća iznutra.

Ona dolazi zbog ponosa u dobro obavljen posao i u učenika koji je napravio sljedeći korak na svom putovanju do veće samostalnosti, sposobnosti i marljivosti.

Stvarni trenutak pohvale može biti suptilan. To može biti kimanje glavom s druge strane prostorije ili tihi pozdrav šakom (tzv. fist bump).

  • Moć zaslužene pohvale da motivira i inspirira učenike zaista nema granica.

✿   BOLJI NAČIN

NAŠI UČENICI VRIJEDE MNOGO VIŠE od manipulacije i nepoštenja koji se neprimjetno odobravaju u našim školama.

Oni vrijede više od brojnih učitelja koji im iz sata u sat govore da je njihova sposobnost postrojiti se u liniju ili sjediti u tišini vrijedna posebnog priznanja.

Iako može varirati od učenika do učenika, pohvala koja se temelji na istinskom postignuću ne samo da je iskrena i da ćete se bolje osjećati zbog nje u svome poslu, već je i moćan motivator.  

Također, upravo zbog toga učenici znaju da su na pravome putu.

  • Zaslužena pohvala pruža prave povratne informacije.

Ona razvija zrelost, radne navike te pravi osjećaj za svoje sposobnosti. Ona im daje do znanja da su mnogo dragocjeniji od niskih očekivanja koja katkad imamo od njih.

……………………

NAPOMENA

  • SAD: Blog Smart Classroom Management projekt je Michaela Linsina, učitelja s 27 godina iskustva i autora nekoliko uspješnica. Smart Classroom Management jedan je od najposjećenijih blogova posvećenih temi upravljanja učionicom, s više od 120 tisuća pretplatnika.
  • Izvor: smartclassroommanagement.com