Zanimljivosti
SAD: OSNOVNA ŠKOLA DOULL U DENVERU
Joga umjesto kazne
objavljeno: 4. listopada 2019.

Osnovna škola Doull u Denveru, u SAD-u, počela je provoditi novu vrstu aktivnosti za učenike čije se ponašanje ocijeni neprikladnim, a radi se o satovima joge nakon nastave. Oni su, naime, dio novog programa socioemocionalnog obrazovanja, uz pomoć kojeg ova škola nastoji poboljšati ozračje brinući se o društvenoj i emocionalnoj dobrobiti učenika. Ako nastavnica primijeti da se neki od učenika stalno neprimjereno ponaša, ona ga, u dogovoru s roditeljima, šalje na satove joge, koji se organiziraju nakon nastave.

– Zasad smo prezadovoljne, jer znamo da djeci na ovim satovima pružamo praktične vještine koje će im dobro doći u životu. Dodatni zadatci iz matematike ili prepisivanje nisu pomagali djeci da shvate šta se događa u njihovu tijelu kad su, na primjer, ljutiti – kaže ravnateljica te škole Jo Carrigan.

Manje učenika izostaje s ovih satova, a bilježi se i veliko zanimanje među onima koji se nikad nisu neprimjereno ponašali, pa je škola organizirala dodatni dan za jogu kao izvannastavnu aktivnost.

Prije nego što učenike pošalju na satove joge, nastavnici ih šalju u takozvane mirne sobe, gdje imaju priliku raditi vježbe disanja ili razgovarati s nekime o onome što ih je uznemirilo.

Međutim, iako u školama u kojima se provode programi temeljeni na praksama usredotočene svjesnosti (mindfullness) nastavnici imaju uglavnom pozitivne dojmove, studije još uvijek nisu pružile jasne dokaze o uspješnosti ovih metoda. Tako je, recimo, istraživanje iz 2018. godine, koje je uključivalo 73 osobe, uglavnom afričko-američke učenike petog razreda iz urbane sredine gdje žive siromašnije obitelji, pokazalo kako ni bihevioralni pristup (nagrada za pozitivno ponašanje, odnosno kazna za negativno), ali ni pristup usredotočene svjesnosti nisu bili uspješniji od onoga u kontrolnoj skupini u kojoj se učenicima prvo davalo upozorenje, zatim naređivalo da promijene mjesto u razredu, a nakon toga pozivalo roditelje. Jedina je dobrobit pristupa usredotočene svjesnosti bila terapeutska.

Sa Sveučilišta Louisiana upozoravanju na to da škole ne mogu biti uspješne u prihvaćanju ovakvog pristupa ako se ozbiljno ne posvete educiranju nastavnika, kako bi oni na uspješan i dosljedan način mogli pomoći učenicima.

S druge strane, postoje i nastavnice, ali i roditelji koji još nisu uvjereni u dobrobiti ovakvog pristupa u školama.

– Mnogi su zabrinuti zbog religiozne dimenzije joge i smatraju da joj zbog toga nije mjesto u školi. Činjenica jest da se ovdje ne radi tek o jogi, nego o prepoznavanju energije u svakome od učenika… Nekome će pomoći bojenje mandale, nekome vježbe disanja ili nešto treće. Mi se jednostavno želimo početi baviti socioemocionalnim učenjem i želimo da naši učenici saznaju više o tome – kaže ravnateljica ove škole.

Njezina se škola koristi i drugim metodama stvaranja pozitivnog ozračja – učenike na ulazu u školu pozdravlja školsko osoblje, a na ulazu u učionicu nastavnice. Nakon toga svaki razred zajedno doručkuje u učionici, što se smatra jednom vrstom prakse usredotočene svjesnosti.

– Na ovaj način jasno možemo vidjeti koje dijete dolazi pognute glave u školu. Nama je jednostavno bitnije da se ponašanjem učenica i učenika pozabavimo prije nego što se neko dijete počne ponašati neprimjereno; važnije je da naučimo djecu kako da se nose s osjećajem ljutnje ili uznemirenosti na vrijeme – zaključuje ravnateljica Osnovne škole Doull u Denveru Jo Carrigan. [IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Prema Edweek ]