Savjeti stručnjaka
KAKO UČINKOVITO POSTIĆI ODGOVORNO PONAŠANJE DJECE?
Samo je odgovoran čovjek slobodan čovjek
objavljeno: 23. listopada 2019.

Što napraviti da sebi i njima olakšamo posao? Je li zaista istina da je u školi nemoguće odgajati? Naravno da to nije točno!

Poznati američki psihijatar dr. William Glasser (1925. – 2013.) autor je teorije stvarnosti ili teorija izbora. Njegova je temeljna ideja da su ljudi jedina bića koja su odgovorna za svoje ponašanje. Postoje, prema Glasseru, dvije vrste ponašanja: odgovorno i neodgovorno. Odgovorno ponašanje nema negativnih posljedica ni za nas ni za druge i njime ispunjavamo svoje potrebe i ne ograničimo potrebe drugih ljudi. Neodgovorno ponašanje ima negativne posljedice i za nas i za druge, a do toga dolazi kad nam nisu zadovoljene odnosno ispunjene sve naše potrebe. Potrebno je znati koje potrebe nisu zadovoljene i načine kako ih zadovoljiti. Tek kad zadovoljimo sve svoje potrebe, ponašat ćemo se odgovorno.

TEMELJNE ČOVJEKOVE POTREBE

Temeljne čovjekove potrebe dijelimo na fiziološke i psihološke. Fiziološke su potrebe vezane za njegov fizički opstanak (hrana, voda, zrak, smještaj, odgovarajuća temperatura, svjetlost). Pretpostavljamo da one moraju biti zadovoljene kako bismo mogli normalno funkcionirati. Ako nisu, razbolimo se.

PSIHOLOŠKE SU POTREBE:

  • potreba za ljubavlju (potreba za pripadnošću, sudjelovanjem i prihvaćanjem, na primjer u obitelji, među prijateljima i školskim drugovima)
  • potreba za moći (potreba za vladanjem, dominacijom, priznavanjem)
  • potreba za slobodom (ova potreba uključuje okupljanje, izražavanje, kretanje)
  • potreba za zabavom (potreba za igrom, učenjem, opuštanjem).

Svakako moramo utvrditi koja potreba djeci nije zadovoljena, a to vidimo po njihovu ponašanju.

Evo i primjera.

Dijete kojemu nije zadovoljena potreba za ljubavlju cijelo vrijeme tražit će pažnju učitelja, školskoga druga ili prijatelja, stalno uznemiravati okolinu. Naš je zadatak da to prepoznamo i da mu pokažemo pravi put te mu pomognemo zadovoljiti tu potrebu. Najčešće su to djeca iz obitelji u kojima im roditelji ne pružaju dovoljno ljubavi. Takvom djetetu pokušajte dati ulogu vašega pomoćnika, jer će se tako osjećati prihvaćenim. S vremenom će i druga djeca početi gledati na njega drukčije.

Dijete kojemu nije zadovoljena potreba za moći želi vladati među školskim drugovima, katkad čak želi prevladati nad učiteljem, želi imati zadnju riječ, posjedovati druge, zanemaruje i ne poštuje mišljenje drugih ljudi. Opet je naš zadatak usmjeriti ga na pravi put i pomoći mu zadovoljiti tu potrebu na odgovarajući način. Možda se s njime možemo dogovoriti da nadzire samo jednu aktivnost, a da druge aktivnosti prepusti drugima. Naravno, treba izabrati njemu važnu aktivnost.

Dijete kojemu nije zadovoljena potreba za slobodom kršit će pravila prilagođavanja, pravila igre i druga pravila. Opet moramo prepoznati tu potrebu, usmjeriti ga i pomoći mu da to zadovolji. Djetetu moramo postaviti granice i reći mu da je slobodan unutar tih granica, ali da preko te granice ne smije zbog svoje sigurnosti.

Potreba za zabavom rijetko kad nije zadovoljena. Ako nije, dijete se želi neprestano igrati. Tad ga je potrebno motivirati i obećati mu nekoliko dodatnih minuta igre poslije završenoga zadatka.

ODGOVORNO I NEODGOVORNO PONAŠANJE

Navela sam samo nekoliko primjera, a učitelji će se sigurno moći prisjetiti još više slučajeva iz svoje nastavne prakse.

Potrebe zadovoljavamo na različite načine, na primjer s ljudima (s članovima obitelji, prijateljima ili školskim drugovima razvijemo posebnu vezu i tako zadovoljimo potrebu za ljubavlju), sa životinjama (kućni nam ljubimci pomažu zadovoljiti potrebu za ljubavlju i zabavom), predmetima (knjige, sportski rekviziti i računala zadovoljavaju nam potrebu za zabavom i slobodom), aktivnostima (sportske nam aktivnosti također zadovoljavaju potrebu za zabavom i slobodom).

Kad ne znamo koja potreba nije zadovoljena u djeteta, možemo si pomoći sljedećim pitanjima:

♦ Kako se osjećaš kad imaš moć?

♦ Što radiš tada?

♦ Kad se osjećaš prihvaćenim?

♦ Tko je tada uz tebe?

♦ Kad se najbolje zabavljaš, kod kuće ili u školi?

♦ Kad se osjećaš slobodnim?

♦ Što radiš tada?

♦ Želiš biti još moćniji i slobodniji u školi ili kod kuće?

Što bi napravio da bi to postigao?

Pomoću odgovora na sva ta pitanja možemo uputiti djecu i pomoći im u zadovoljavanju tih potreba.

TKO KOGA KONTROLIRA?

Kad su zadovoljene sve naše potrebe, to znači da kontroliramo svoj život i tada smo sretni. Ono čega ste svjesni možete kontrolirati. Ono čega niste svjesni kontrolira vas. To vrijedi i za odrasle i za djecu.

Odgovorite na pitanja: Kakvo ponašanje želite od djeteta? Kakvo ponašanje djeteta smeta nama?

Odgovor na prvo pitanje jest odgovorno ponašanje. Kad se dijete tako ponaša, to znači da su mu sve četiri potrebe zadovoljene.

Odgovor na drugo pitanje jest da nam smeta neodgovorno ponašanje. Kad se dijete ponaša neodgovorno, nisu mu zadovoljene sve potrebe.

Najčešće se dijete ponaša neodgovorno kad mu nije zadovoljena potreba za moći ili za slobodom. Tad vrijeđa školske drugove, učitelja, roditelje. Čim nekoga povrijedi, njegova je želja za moći ili slobodom zadovoljena, ali ubrzo se više ne osjeća tako dobro jer zna da je pogriješilo. Tad mu moramo dati priliku da svoje ponašanje popravi.

✿ Djecu moramo prihvatiti, ali ne smijemo prihvatiti njihovo neodgovorno ponašanje.

Ako uspijemo prepoznati koja potreba djetetu nije zadovoljena i ako mu pomognemo pronaći put da ih zadovolji, imat ćemo u razredu manje problema s ponašanjem naše djece, a rad će ponovno postati ugodan. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisala Katja PRISTUŠEK, učiteljica razredne nastave, OŠ Antona Aškerca, Velenje, Slovenija ]