VAŽNOST IGRE NEUPITNA JE TIJEKOM CIJELOG ŽIVOTA

Imamo HAI! – Hrvatske autentične igračke

četvrtak, 14. studenoga 2019.

HAI! – Hrvatske autentične igračke projekt je nastao u suradnji Studija dizajna s Udrugom Povucizakulturu radi koncipiranja i dizajna didaktičkih igračaka koje potiču interaktivno iskustvo igre, a inspirirane su hrvatskom baštinom.

Didaktički materijal namijenjen je djeci predškolske dobi koja igrom usvajaju razvojne vještine i ujedno upoznaju hrvatsku baštinu.

Važnost igre neupitna je tijekom cijelog života, a posebno u ranim godinama kad je zapravo osnovno sredstvo stjecanja znanja i vještina na kojima se gradi osobnost i društvena svijest. Igru često gledamo kao aktivnost oprečnu radu iako ima uglavnom iste komponente – motivaciju, orijentire, interakciju i nagradu u smislu ugode kad radimo ono što volimo.

Možemo zaključiti da igra nije manje ozbiljna ili odgovorna aktivnost, posebno i po tome što su oni koji rade igrajući se učinkovitiji pa i zadovoljniji, a još je uvjerljivije kad prihvatimo da se djeca igrajući razvijaju u svim područjima, što zapravo znači da rade na sebi.

  • Trebaju li pravila igre biti unaprijed određena?
  • Mogu li im pri tome pomoći pretjerano atraktivne igračke upitnog smisla?
  • Treba li igračka na prvi pogled reći baš sve?

Time se, naime, odlikuje veći dio ponude igračaka na tržištu. Motivirani tim pitanjima počeli smo istraživanje radi stvaranja igračaka koje potiču samopouzdanje, inventivnost i kreativnost, koje svoj smisao nalaze u provjerenim vrijednostima i iskustvima.

One će privlačiti širenjem novih spoznaja i postignuća, a svrha im nije tek prepoznati nego razumjeti i interpretirati. Već sami kriteriji pri tome navode na osnovne vrijednosti kojih se nikad nećemo odreći i na originalna iskustva kojima smo te vrijednosti komunicirali. Na tome se u pravilu temelji razvoj zajednice, osigurava egzistencija i gradi identitet. Gledajući unatrag to zovemo baština, a unaprijed gledajući to su izvori potencijalnog prosperiteta.

PEDAGOŠKI CILJEVI

Međusobnom interakcijom, ali i interakcijom s proizvodima djeca razvijaju identitet, društvenu svijest, kreativnost, stvaralački potencijal, vizualnu percepciju, koordinaciju i finu motoriku, prostornu orijentaciju, rješavanje problemskih situacija itd... Poseban naglasak u projektnom zadatku stavljen je na izbjegavanje doslovnosti u prenošenju sadržaja i na kreativnu slobodu u interpretaciji vrijednosti baštine koje su osnova koncepta igračke.

OPISI IZDVOJENIH PROIZVODA

✿ ZVUTKA – Karla KOCIJAN

Zvutka je igračka inspirirana hrvatskim narodnim nošnjama i plesovima. Oblik je nastao stilizacijom lutke te primjenom principa i forme zvrka, iz čega je i izvedeno ime.

Uza Zvutku igračka obuhvaća šablone za oslikavanje priloženih tkanina koje označavaju nošnje. Vrtnjom Zvutke tkanina se kreće poput nošnje na ženi u plesu.

Na šablonama su iscrtani pojednostavljeni motivi s hrvatskih narodnih nošnji. Pomoću šablona djeca mogu oslikavati priložene „haljinice”, ali mogu osmisliti i vlastiti dizajn, kombiniranjem različitih motiva stvarati individualizirane nošnje. Pokretom Zvutke, motivi na tkanini stvaraju zanimljive animacije.

Oslikavanjem haljinice igračka postaje personalizirana te samim time i vrjednija za djecu, njihove vlasnike. Igrati se može samostalno, no ako se upotrebljava više Zvutki ples će nalikovati kolu, čime nastaje još čvršća poveznica s narodnom baštinom.

PEDAGOŠKA I DIDAKTIČKA OBILJEŽJA ZVUTKE

Igračka Zvutka potiče interes za upoznavanjem hrvatske baštine, posebno plesnih izričaja, folklora, narodnih nošnji i tradicionalnih motiva.

Na provjerenim vrijednostima kulturnog i nacionalnog identiteta pridonosi razvoju osobnosti, spontanim usvajanjem znanja i stjecanje vještina:

  • samoiniciranje i samoorganiziranje vlastitih aktivnosti
  • promišljanje i samoprocjena vlastitih aktivnosti i postignuća
  • razvoj kreativnosti, likovnog i stvaralačkog potencijala
  • poticaj na različite oblike stvaralačke prerade osobnih doživljaja i iskustava
  • razvoj vizualne percepcije
  • razvoj koordinacije oko – ruka
  • senzorna integracija osjetila dodira i vida
  • razvoj prostorne orijentacije
  • poticaj na plesni izričaj
  • rješavanje problemskih situacija vezanih uz ravnotežu, točku težišta.

 ✿ PAGUS – Paula KOVAČ

Inspiracija za igračku Pagus proizašla je iz istraživanja paške čipke kao tradicionalne tehnike vezenja, ali i njezina vizualnog potencijala.

Smisao je igre u samostalnom stvaranju plošnih kompozicija, čime nastaju različiti stilizirani motivi (detalji uzoraka čipke) koji se potom slažu u prostornu kompoziciju. Elementi se mogu slagati na različite načine, od jednostavnih kompozicijama prema složenima.

Igranjem s Pagusom djeca razvijaju finu motoriku, razumijevanje plošne i prostorne forme te likovnih potencijala koji proizlaze iz jednostavne geometrije. 

OBILJEŽJA PAGUSA

Igračka Pagus potiče interes za upoznavanjem hrvatske baštine, posebno tradicionalnih tehnika vezenja, Paške čipke i tradicionalnih motiva. Na provjerenim vrijednostima kulturnog i nacionalnog identiteta pridonosi razvoju osobnosti, spontanim usvajanjem znanja i stjecanje vještina:

  • promišljanje i samoprocjena vlastitih aktivnosti i postignuća
  • razvoj kreativnosti, likovnog i stvaralačkog potencijala u plohi i prostoru
  • razvoj koordinacije oko – ruka
  • razvoj fine motorike
  • razvoj predmatematičkih vještina kroz umjet­nost
  • razvoj koncentracije, kombinatorike i prostorne orijentacije
  • razvoj trodimenzionalnog izražavanja
  • razvoj vizualne percepcije geometrijskih likova i tijela
  • razvoj 3D percepcije i konstrukcije.

 ✿ ČIČULIN – Erika FILIPAN 

Istraživanje načina života, predmeta i konteksta njihove upotrebe u prošlim vremenima suženo je na pohranu kruha, u to vrijeme osnovne životne namirnice.

U vrijeme kad nije bilo pekara obitelji su svake nedjelje pekle kruh za svaki dan u nadolazećem tjednu, od kojih su prvi pojeli odmah.

Ostalo su pohranjivali na viseće grede kako bi kruh bio što dalje od tla i prljavštine, no i zato što je često bio plijen glodavaca. Inspiracija za kolute koji označavaju kruh na gredi proizašla je iz tradicionalne tehnike pisanja kruha u vrijeme blagdana.

Igra je predviđena za dva igrača, a cilj je riješiti se svih koluta bez da se poremeti ravnoteža konstrukcije. Ako se ravnoteža naruši, igra je gotova i mora se krenuti ispočetka.

Najprije se poslože drveni štapići i podijeli međusobno jednak broj koluta (svaki igrač po šest koluta). Zatim igrači kreću po redu stavljati kolute na označene krajeve letvica. Potrebno je međusobno surađivati i pratiti gdje suigrač stavlja određeni kolut kako bi se mogla uspostaviti ravnoteža s druge strane.

Kad se zajednički riješe svih koluta, a da se konstrukcija nije srušila, igrači su ispunili svoj zadatak i zajednički došli do pobjede.

OBILJEŽJA ČIČULINA:

Igračka Čičulin potiče interes za upoznavanjem hrvatske baštine, posebno tradicionalnih načina čuvanja i spravljanja hrane, čime razvija pozitivan odnos prema prehrambenim običajima i kulturi predaka. Na provjerenim vrijednostima kulturnog i nacionalnog identiteta pridonosi razvoju osobnosti, spontanim usvajanjem znanja i stjecanje vještina:

  • promišljanje i samoprocjena vlastitih aktivnosti i postignuća
  • rješavanje problemskih situacija i poštivanje pravila
  • uspostavljanje, razvijanje i održavanje kvalitetnih odnosa djeteta s drugom djecom i odraslima
  • aktivno sudjelovanje, pregovaranje i konstruktivno rješavanje konfliktnih situacija
  • zajedničko (usklađeno) djelovanje djeteta s drugima
  • razvoj komunikacijskih, predmatematičkih i logičkih vještina
  • razvoj socijalne kompetencije u igri u paru
  • razvoj koordinacije oko – ruka
  • razvoj fine motorike. 

✿ ZNATIŽELJNA NIT – Jovana VLAISAVLJEVIĆ

Prirodni materijali i stare tehnike tkanja iz običaja naših predaka u ličkim krajevima interpretirani su u dizajn igračke.

Tradicionalne tehnike tkanja koje se danas njeguju u sve manjoj mjeri vrlo su prikladne za razvoj fine motorike i stvaralački rad prilagođen predškolskoj dobi.

Djeca se igrom uče strpljenju i preciznosti, a brojni načini tkanja potiču na slobodu kreativnog izražavanja. Postoje tri vrste tkanja: paralelno, kružno i 3D tkanje. Kod paralelnog i kružnog tkanja postavljaju se osnovne niti vune kroz koje se, ispod i iznad, provlači glavna nit.

Kod paralelnog tkanja glavna nit počinje se provlačiti s gornje ili donje strane, dok kod kružnog tkanja ona kreće od križišta osnovnih niti. Također, 3D tkanje djeci daje potpunu slobodu namotavanja niti u prostornu kompoziciju.

Istraživanjem različitih načina tkanja stvara se vlastita mala tapiserija, a moguće je kombinirati i više različitih tkanja i spojiti ih u jednu, većeg formata.

OBILJEŽJA ZNATIŽELJNE NITI:

Igračka Znatiželjna nit potiče interes za upoznavanjem hrvatske baštine, posebno tradicionalne tehnike tkanja i motiva čime razvija pozitivan odnosa prema običajima i kulturi predaka. Na provjerenim vrijednostima kulturnog i nacionalnog identiteta pridonosi razvoju osobnosti spontanim usvajanjem znanja i stjecanje vještina:

  • promišljanje i samoprocjena vlastitih aktivnosti i postignuća
  • razvoj kreativnosti, likovnog i stvaralačkog potencijala u plohi i prostoru
  • razvoj fine motorike
  • razvoj koncentracije, kombinatorike i prostorne orijentacije
  • razvoj plošnog i prostornog izražavanja
  • razvoj 3D percepcije i konstrukcije.

………………..

Tanja TANDARA, struc. spec. oec. | projektna menadžerica u kulturi | poVUcizakulturu – udruga za projektni menadžment u kulturi

Vezani članci
Školski portal: Vesela razmjena igračaka

Vesela razmjena igračaka

… DV Kaštanjer i DV Centar uspješno razmijenili igračke i…

Školski portal: ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

Drage učiteljice i dragi učitelji, i ove smo godine za…

Školski portal: Knjižnica u drvetu starom 110 godina

Knjižnica u drvetu starom 110 godina

Sposobnost da se uroni u književnu fikciju i čita polako…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

U međupredmetnoj temi ODRŽIVI RAZVOJ klimatske…

Školski portal: Štrajk i početak došašća

Štrajk i početak došašća

Nadam se da smo nešto pokrenuli…

Školski portal: ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

Drage učiteljice i dragi učitelji, i…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…