Školstvo u medijima
PET NAČINA KAKO UČENICIMA NASTAVU UČINITI BITNOM
Metafore i analogije učenicima olakšavaju razumijevanje novog sadržaja
objavljeno: 15. studenoga 2019.

Evo pet načina kako bilo koju temu učiniti bitnom za učenike u vašoj učionici.

POVEŽITE TEMU S AKTUALNIM SVJETSKIM PROBLEMIMA

Integriranje trenutačnoga društvenoga konteksta u predmet potiče učenike da napuste percepciju učenja kao nečega odvojenoga od života. Možete li lekciju početi razgovarajući o najnovijim vijestima ili aktualnim pitanjima iz stvarnog života koji zanimaju određene dobne skupine?

POVEŽITE TEMU S NJIHOVOM OKOLINOM

Prenoseći kurikulum na stvarni život i pokazujući na koji se način znanje može iskoristiti u njihovoj okolini, učenju dajemo neposrednu važnost. Možete li početi lekciju povezivanjem sadržaja s fotografijom iz središta grada, novinskim člankom o njihovu susjedstvu, videoviješću o lokalnom događaju ili ih čak povesti izvan učionice i uključiti u događanja u zajednici?

POVEŽITE TEMU S NJIHOVIM INTERESIMA

Povezivanje sadržaja s interesima mladih jedan je od najboljih načina da shvate važnost teme. I bez ulaženja u osobne detalje pojedinaca, postoje zajedničke teme koje će zanimati svakog učenika, na primjer sport, moda, zvijezde, glazba, filmovi strave, aktualna igra na Xboxu ili PS4, najnoviji film, popularna TV emisija ili mjesto gdje se oni navečer okupljaju (lokalni park ili trgovački centar).

POVEŽITE TEMU SA STVARNIM PROBLEMIMA KOJI ODGOVARAJU NJIHOVOJ DOBI

Adolescencija može biti vrlo izazovno razdoblje života, jer se većina tinejdžera susreće s problemima koje smatraju zbunjujućima i teškima. Kad je učenje povezano s temama koje učenici mogu iskusiti, kao što su kultura uličnih bandi, droga ili alkohol, samopouzdanje i nisko samopoštovanje, vjerojatnije je da će moći suosjećati, a time i uvidjeti važnost onoga što im se prenosi.

KORISTITE SE METAFORAMA I ANALOGIJAMA

Metafore i analogije jedan su od najboljih načina stvaranja novih koncepata koji su važni za učenike, jer se na taj način uspoređuju nove informacije s prethodnim znanjem, općim znanjem, svakodnevnim predmetima, događajima ili aktivnostima. U svom se poučavanju često koristim metaforama i analogijama kako bih opisala postupke, aktivnosti, koncepte, ma zapravo sve, jer to učenicima olakšava razumijevanje novog sadržaja. Moglo bi se reći da je to kao da im upalite svjetlo ili otvorite zemljopisnu kartu. Shvaćate?

Postoji lak način pronalaženja metafore za gotovo sve što poučavate. Postavite si pitanje „čemu je ovo nalik?” i odaberite odgovor koji je vašim učenicima najbliži. Na primjer, difuzija (širenje čestica iz područja veće koncentracije u ona niže koncentracije) nije lak koncept za objašnjavanje, zato se zapitajte „čemu je to nalik?”. Recimo, to je poput promatranja ljudi koji silaze pokretnim stepenicama, a kada dođu do dna rasprše se u različitim smjerovima. Ili, to je poput širenja dima dalje od logorske vatre. Ili, to je kao kad čujete da je učenik „pustio vjetar”, a zatim gledate kako se ostali učenici udaljavajući drže se za nos.  

Bilo koja od tih analogija mogla bi se upotrijebiti za opisivanje difuzijskog procesa tako da ga učenici, koji nisu imali nikakvu sliku o tom procesu, razumiju. Većina mojih učenika, iz nekog razloga, najlakše razumije analogiju.

………………

NAPOMENA 

  • SAD: NeedsFocusTeaching – blog učitelja Roba PLEVINA koji zagovara poučavanje čiji su prioritet potrebe učenika, smatrajući takav pristup učinkovitijim. 
  • Izvor: needsfocusteaching.com