Savjeti stručnjaka
JE LI MANJE ZAISTA VIŠE?
Nova studija pokazuje da pretjerano ukrašena učionica može preopteretiti djetetov mozak i omesti učenje
objavljeno: 19. studenoga 2019.

Učenički radovi ovdje, plakati ondje, a dugine boje kamo god pogledate. Na drugoj je strani spektra učitelj minimalist. Možda poneki plakat u kutu, možda pokoja tablica s rezultatima, ali njegova je učionica uglavnom gola pustoš bijele boje. Dakle, koje je od ova dva uređenja korisnije za učenje?

Godinama smo slušali kako trebamo omogućiti vizualno obogaćeno okružje, ali nova su mišljenja kako je manje zaista više.

Prošle je godine u časopisu Journal of Experimental Child Psychology objavljeno istraživanje provedeno nad grupom učenika koja je dobila dva kognitivna zadatka za rješavanje: jedan u bogato ukrašenoj učionici i drugi u učionici golih zidova. Učenici su ostvarili bolji ukupni rezultat okruženi bijelim zidovima, što je u izravnoj suprotnosti s onime što se učiteljima sugerira već godinama. Zaključak je istraživanja da pretjerana vizualna stimulacija može preopteretiti djetetov mozak i omesti učenje.

Rezultati istraživanja pokazuju da djeca mogu imati poteškoća u ignoriranju vizualnih smetnji kad su one ugrađene u prostor koji ih okružuje [autori studije Pedro RODRIGUES i Josefa PANDEIRADA].

To je isti zaključak do kojeg je došlo nekoliko drugih nedavnih studija. U izvješću Michaela HUBENTHALA i Thomasa O’BRIENA istražen je utjecaj pretjerano ukrašene učionice gdje se pokazalo kako djetetov mozak može obraditi samo određenu količinu informacija istodobno, stoga pretrpavanje zidova različitim informacijama djetetu može otežati njihovo razvrstavanje.

Ove su studije donijele veliko olakšanje učiteljima minimalistima i onima koji se smatraju nenadarenima za ukrašavanje učionice. Dok jedni učitelji provode sate osmišljavajući vizualno zanimljivu učionicu, drugi preferiraju umjereni pristup. Čini se kako istraživanja idu na ruku ovim drugima, no ova je priča ipak malo složenija.

Iako pretjerano ukrašavanje može „bombardirati” djetetova osjetila, goli zidovi također ne pomažu mnogo. Sveučilište u Salfordu 2015. godine objavilo je studiju koja zaključuje kako nije toliko važno koliko ukrašavate već je važno čime to činite. Tvrde da stvaranje „pametne učionice” s pravom količinom zanimljivih izložaka koje učenici mogu obraditi može uvelike pomoći popraviti njihovo raspoloženje i rezultate testova.

„Istraživanje je otkrilo mnoge jednostavne, brze i jeftine načine za uvođenje promjene u učionicu radi poboljšanja učeničkog uspjeha u čitanju, pisanju i računanju. Ne govorimo u korist velikih ulaganja škole ili lokalne uprave, naprotiv, govorimo u korist jednostavnih načina uporabe učionice putem odluka temeljenih na znanstvenim dokazima”, rekao je glavni istraživač Sveučilišta Salford Peter BARRETT.

Dakle, što učitelji mogu učiniti kako bi učenicima omogućili najveće izglede za uspjeh? Najnovija istraživanja pokazuju kako na umu treba imati nekoliko stvari:

ŽELITE LI NEŠTO STAVITI NA ZID, NEKA TO BUDE SVRHOVITO

Ne ukrašavajte samo ukrašavanja radi. Plakati trebaju sadržavati informacije koje su učenicima zanimljive ili korisne. Tablice s podatcima i rezultatima pak trebaju imati značenje za trenutačni proces učenja i učenici trebaju moći upravljati njima.

UKLJUČITE DJECU

Ukrašavate učionicu radi djece, zar ne? Onda ih uključite u proces. Ako je svaki centimetar zida ukrašen nečime što ste vi izradili ili pronašli, učenici će se osjećati kao u muzeju, a ne kao u učionici. Izlažite radove svojih učenika i uključite ih u proces ukrašavanja učionice.

POBRINITE SE DA IZLOŠCI ODGOVARAJU DOBI VAŠIH UČENIKA

Jarke boje, abeceda i brojevi sjajni su za učionicu nižih razreda osnovne škole, ali nemaju isti učinak u višim razredima. Plakati sa znanstvenom terminologijom ili matematičkim formulama mogli bi biti korisni srednjoškolcima, ali će trećaše zbuniti.

AKO JE DOVOLJNO VAŽNO DA SE IZLOŽI NA ZID, DOVOLJNO JE VAŽNO DA SE O TOME I RAZGOVARA

Otmjeni plakati i grafikoni o kojima se nikad ne raspravlja s vremenom postaju samo pozadinski šum. Učenici će ih vidjeti, ali nikad neće obraditi informaciju koja je na njima izložena. Zato se plakatom s brojevima koristite kad učite brojenje i dopunjavajte rječnik na zidu sukladno napretku vaših učenika. Izložite učenicima informacije koje ste im pripremili i oni će ih rado upijati.

………………

NAPOMENA

  • SAD: Bored Teachers – mjesto za sve učitelje koji ovdje mogu pronaći humor u frustraciji, iscrpljenosti i kompleksnosti koja dolazi uz ovo zanimanje.
  • Izvor: boredteachers.com