U POTRAZI ZA VEĆIM IZAZOVIMA U OBRAZOVANJU ZA DAROVITE UČENIKE

Mitovi o darovitim učenicima

utorak, 19. studenoga 2019.

„Nadarena će djeca uspjeti i bez naše pomoći”, „Programi za nadarenu djecu su elitistički”... Ovi i drugi mitovi sprječavaju našu zemlju da na odgovarajući način obrazuje milijune darovite djece.

Mitovi o darovitim učenicima

NAGC je načinio popis najčešćih mitova u obrazovanju darovite djece s dokazima koji pobijaju svaki od njih. Koliko je sličnih mitova onemogućilo vas, vaše dijete ili školu u potrazi za većim izazovima u obrazovanju za darovite učenike?

MIT ■ Darovitim učenicima ne treba pomoć, oni će uspjeti i bez naše pomoći.

ISTINA ✿ Biste li poslali sportaša da trenira za Olimpijske igre bez trenera? Darovitim je učenicima potrebno vodstvo iskusnih učitelja koji će im postavljati izazove i poticati ih kako bi potpuno razvili svoje sposobnosti. Mnogi su daroviti učenici toliko napredni da znaju pola svoga nastavnoga plana i prije nego školska godina počne. Rezultat je dosada i frustracija koje mogu dovesti do slabih postignuća, omalovažavanja nastave ili nezdravih radnih navika. Uloga je učitelja ključna za prepoznavanje i njegovanje učeničkih talenata u školi.

MIT ■ UČITELJI POSTAVLJAJU IZAZOVE SVIM UČENICIMA, STOGA ĆE DAROVITIM UČENICIMA BITI DOBRO I NA REDOVITOJ NASTAVI.

ISTINA ✿ Iako se učitelji trude postavljati izazove svim učenicima, često nisu upoznati s potrebama darovite djece. Nacionalna studija koju je proveo američki Institut Fordham otkrila je da u posljednjih nekoliko godina 58 posto učitelja nije imalo nikakvo profesionalno usavršavanje o temi poučavanja akademski naprednih učenika, a 73 posto njih složilo se kako se najbistriji učenici često dosađuju i nemaju odgovarajuće izazove u školi: „Ne dajemo im dovoljno prilika za postizanje uspjeha.”

MIT ■ DAROVITI UČENICI POTIČU OSTALU DJECU U RAZREDU, PRUŽAJUĆI IM UZOR ILI POSTAVLJAJUĆI PRED NJIH IZAZOV.

ISTINA ✿ Prosječni ili ispodprosječni učenici darovite ne smatraju uzorom. Promatranje ili oslanjanje na nekoga od koga se očekuje uspjeh malo pomaže u unaprjeđenju samopouzdanja slabijih učenika. Isto tako, daroviti učenici imaju koristi od interakcije s vršnjacima iste razine sposobnosti i znanja te se počinju dosađivati, postaju frustrirani i nemotivirani u razredu s učenicima prosječnih ili slabijih sposobnosti.

MIT ■ SVA SU DJECA DAROVITA

ISTINA ✿ Sva djeca imaju svoje jače strane i pozitivne osobine, ali nisu sva djeca darovita u akademskom smislu te riječi. Oznaka „nadaren” u školskom kontekstu znači da dijete u odnosu na drugu djecu ima napredne sposobnosti učenja i primjene naučenoga u jednom ili više područja odnosno da posjeduje izvanredni umjetnički dar. Ovaj napredni kapacitet zahtijeva izmjene redovitoga kurikuluma kako bi se toj djeci osigurao izazov i učenje novog sadržaja. Darovit ne znači bolji, to je naziv koji omogućuje prepoznavanje učenika radi zadovoljavanja njihovih potreba u obrazovanju.

MIT ■ MOGUĆNOST NAPREDNOG OBRAZOVANJA DRUŠTVENO JE ŠTETNA ZA NADARENO DIJETE.

ISTINA ✿ Akademski napredni učenici često se dosađuju na nastavi ili se ne uklapaju među vršnjake, težeći starijim učenicima koji su njihovi „intelektualni vršnjaci”. Istraživanja su pokazala da su mnogi učenici sretniji družeći se sa starijom djecom koja dijele njihove interese nego s djecom svoje dobi. Stoga bi se trebale razmotriti mogućnosti naprednog obrazovanja, poput ranijeg upisa u predškolski odgoj, preskakanja razreda ili ranijeg završetka školovanja.

MIT ■ PROGRAMI ZA DAROVITE UČENIKE SU ELITISTIČKI.

ISTINA ✿ Programi za darovite učenike osmišljeni su kako bi pomogli svim visokonadarenim učenicima. Daroviti učenici mogu se naći u svim kulturama, svakom etničkom korpusu i socioekonomskoj skupini. Međutim, mnogim je učenicima uskraćena mogućnost ostvariti svoj puni potencijal zbog načina financiranja ovakvih programa odnosno manjkavih praksi prepoznavanja nadarenih učenika. Na primjer, oslanjanje na rezultat jedinstvenog testa za pristup obrazovnim uslugama za darovitu djecu može isključiti odabir učenika s različitim kulturnim iskustvima i obrazovnim mogućnostima. Uz to, bez državnog novca većina obrazovnih programa za nadarenu djecu ovisi isključivo o lokalnim sredstvima i zainteresiranosti roditelja. To znači da, unatoč potrebama, često samo školske četvrti s višim primanjima mogu omogućiti obrazovne programe za darovite učenike, što daje privid elitizma.

MIT ■ OVAJ UČENIK NE MOŽE BITI NADAREN, ON IMA LOŠE OCJENE.

ISTINA ✿ Slab uspjeh označava odstupanje učenikova akademskog uspjeha od njegovih stvarnih sposobnosti. Korijeni ovog problema su različiti, razlikuju se od djeteta do djeteta. Daroviti učenik može biti frustriran neizazovnom nastavom i s vremenom izgubiti interes za učenje, steći loše navike ili izgubiti povjerenje u školski sustav. Neki će učenici pokušati prikriti svoje sposobnosti kako bi se uklopili među svoje vršnjake, dok drugi imaju poteškoće u učenju koje prikrivaju njihovu nadarenost. Bez obzira na uzrok, nadarenim je učenicima potrebna brižna i pronicljiva odrasla osoba koja će im pomoći razbiti začarani krug neispunjenosti kako bi ostvarili svoj puni potencijal.

MIT ■ DAROVITI SU UČENICI U ŠKOLI SRETNI, POPULARNI I DOBRO PRILAGOĐENI.

ISTINA ✿ Mnogi nadareni učenici „cvjetaju” u svojoj zajednici i u školskom okruženju. No neka se nadarena djeca razlikuju po svom emocionalnom i moralnom kapacitetu, osjetljivosti na očekivanja i osjećaje, perfekcionizmu i dubokoj zabrinutosti za društvene probleme. Drugi ne dijele interese sa svojim vršnjacima, što rezultira izolacijom ili su neprikladno označeni kao „štreberi”. Zbog takvih je iskustava školsko obrazovanje za njih nešto što treba izdržati, a ne slaviti.

MIT ■ Ovo dijete ne može biti nadareno, ima poteškoće u učenju.

ISTINA ✿ Neki nadareni učenici također imaju poteškoće u učenju i druge nedostatke. Ti „dvostruko iznimni” učenici često se ne primjećuju na redovitoj nastavi, jer njihovi nedostatci i nadarenost maskiraju jedno drugo, čineći da se doimaju „prosječnima”. Drugi „dvostruko iznimni” učenici prepoznati su kao učenici s poteškoćama u učenju i stoga ne kvalificiraju za napredne programe. U oba je slučaja važno usmjeriti se na sposobnosti učenika i ponuditi im napredni kurikulum uz odgovarajuću pomoć za prevladavanje njihovih nedostataka.

..................

NAPOMENA

  • SAD: National association for gifted children – Nacionalna organizacija za darovitu djecu.
  • Izvor: nagc.org
Vezani članci
Školski portal: Kreativnošću i radom od iskrica mogu stvoriti plamen

Kreativnošću i radom od iskrica mogu stvoriti plamen

Neki od njih uspiju i bez neke posebne potpore razvijaju…

Školski portal: Više od 50% darovite djece podbaci u obrazovnom sustavu

Više od 50% darovite djece podbaci u obrazovnom sustavu

…Ksenija BENAKOVIĆ, psihologinja u Dječjem vrtiću 'Mali princ', Dubravko ČOP, predsjednik…

Školski portal: Razotkrivanje mitova o učiteljima

Razotkrivanje mitova o učiteljima

Pitanje je bilo o najrasprostranjenijim mitovima o poučavanju. Evo što…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…