Savjeti stručnjaka
ŠEST JEDNOSTAVNIH NAČINA DA SMANJITE STRES KOD UČENIKA
Neutralizirajte izvore stresa koji sprječavaju uspjeh u učionici
objavljeno: 27. studenoga 2019.

… svoje domaće zadaće – gotovo bilo čega – imaju povišene razine kortizola, hormona povezanog sa stresom.

Iako kortizol ima svoje prednosti, stalno povišene razine kortizola (te čak i redoviti porast kortizola) štetno je za tijelo na brojne načine od kojih je jedan smanjena kognitivna sposobnost. Studije pokazuju da česte povećane razine kortizola dugoročno vode do manjih ukupnih razina kortizola, što je također problematično. Drugi, neposredniji efekt jest to da se fiziološka energija koja je tijelu potrebna za regulaciju razina hormona stresa oduzima od energije potrebne za usmjeravanje na učenje.

Kao edukatori, moramo biti svjesni ne samo toga kako naše ponašanje i očekivanja utječu na naše učenike, već moramo raditi na neutralizaciji učinaka vanjskih izvora stresa koji mogu onemogućavati uspjeh u učionici.

Mi, naravno, nemamo nikakav način raspoznavanja emocionalnog stanja (i time spremnosti za učenje) svakoga pojedinog učenika. Međutim, sa sve većim brojem djece koja imaju poteškoća pri samoregulaciji, možemo biti sigurni da su neki (ili mnogi) učenici svakodnevno u stanju iznimno naglašenoga ili nedovoljno naglašenoga emocionalnog stanja.

Ovdje možete pronaći šest jednostavnih stvari koje učitelji mogu napraviti da bi smanjili stres učenika u učionici.

1) STVORITE PROSTORE UČENJA KOJI PROMIČU KREATIVNOST. Izbjegavajte nered i zasićenost, uključujući pretjeranu vizualnu stimulaciju u obliku jarkih boja i drugih vizualnih distrakcija. Ukrasi i izlaganje učeničkih radova su u redu, ali neka vaša učionica ne izgleda prezasićeno. Evo još nekoliko ideja za uređenje razreda koje promiče kreativnost i razmišljanje.  Također, koliko je moguće, dopustite kretanje ili vrpoljenje. Mirno sjedenje jednostavno nije opcija za neku djecu ili jest, ali pritom stradaju pozornost i fokus. Neki učitelji imaju velikog uspjeha u eksperimentiranju s loptama za vježbanje umjesto stolaca. Naposljetku, smanjite „loše” zvukove. Pokušajte s pozadinskim šumom za učenje. Neki su oblici buke dobri, mogu biti produktivni i dobri za razvoj. Ali ako se radi o neorganiziranoj buci tad se neka djeca mogu jednostavno isključiti.

2) OSIGURAJTE UČENICIMA RAD PRIKLADAN NJIHOVU PROSTORU PRIBLIŽNOG RAZVOJA. Rad koji nije prilagođen učeničko, prostoru učeničkog razvoja jest prelagan (u smislu da omogućuje distrakcije i gubitak fokusa) ili pak pretežak (uzrokuje stres).

3) NEKA UČENJE BUDE VAŽNO, A VAŠE POVRATNE INFORMACIJE POSEBNE, KORISNE I JEDNOSTAVNE ZA RAZUMIJEVANJE. Učinkovite povratne informacije jasne su, pravodobne, posebne i korisne u određenom trenutku za određenog učenika u određenim okolnostima. Pogrešne povratne informacije mogu obeshrabriti ili zbuniti učenike, ali odgovarajuće povratne informacije mogu poslužiti kao inicijator poboljšanja i razvoja.

4) ODREDITE JASNE CILJEVE UČENJA KOJE UČENICI MOGU IZRAZITI SVOJIM RIJEČIMA. Ako učenik ne može objasniti što radi i zašto, vjerojatno će naučiti manje i možda neće naučiti sve što biste željeli da nauči.

5) STVORITE RASPORED KOJI PODRŽAVA UČENIKE. Većina učitelja ovo radi intuitivno. Međutim, katkad žurimo s jedne aktivnosti na sljedeću. Djeca koja imaju poteškoća u prebacivanju s „lakše” aktivnosti na nešto što zahtijeva više fokusa, ili prebacivanjem s teže aktivnosti na lakšu, mogu se izgubiti u procesu ako im ne omogućimo vrijeme (i možda malo vodstva).

6) PROMIČITE NAČIN RAZMIŠLJANJA KOJI POTIČE RAZVOJ, ZDRAV RAZGOVOR SAMIH SA SOBOM I METAKOGNICIJU. Odgovarajući način razmišljanja može potaknuti učenike da budu svjesni svoje spremnosti za učenjem. Mlađa će djeca uvijek trebati vodstvo i pomoć pri samoregulaciji, ali ako su učenici svjesni toga kako se osjećaju te ako su učitelji svjesni toga kako oni (i njihovo razredno okruženje) utječu na učenike, problemi upravljanja učionicom bit će mnogo manji, a učenje kvalitetnije.
Nedavna otkrića u neurofiziologiji i psihologiji naglašavaju važnost samoregulacije kod djece. Za više informacija provjerite knjigu dr. Stuarta Shankara „Calm, Alert and Learning”.

…………..

NAPOMENA

  • SAD: TeachThought portal je posvećen podržavanju i obrazovanju edukatora i razvijanju poučavanja u 21. stoljeće. TeachThought primarno prenosi teme vezane za istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju te pomaže edukatorima usavršiti svoj vlastiti zanat u današnjim učionicama.
  • Izvor: teachthought.com