Iz školskog svijeta
MLADI POKRETAČI PROMJENA NA GLOBAL CHILDREN'S DESIGNATHONU U ZAGREBU
Inovativnim idejama pokazali put prema boljoj budućnosti
objavljeno: 20. studenoga 2019.

Radi se o afirmiranoj inicijativi koju je 2014. godine u Nizozemskoj pokrenula udruga Designathon Works. Temelji se na jedinstvenoj metodologiji Designathon koja kombinacijom dizajnerskog promišljanja s elementima pokreta stvaraoca (maker movement) potiče kreativnost i kritičko razmišljanje osnovnoškolaca te razvija njihovu tehnološku pismenost i sposobnost suradnje s drugima.

Pritom ih upoznaje sa stvarnim svjetskim problemima, a sve to radi spremnosti na aktivno sudjelovanje u stvaranju bolje budućnosti svijeta i zauzimanja uloga pokretača promjena. S godinama se inicijativa proširila na šest kontinenata te doprla do više od 30 000 djece koja su sudjelovala na radionicama Designathona.

Metodologija je prepoznata na svjetskoj razini. Proglašena je jednim od 29 Expo Live najinovatora. Expo Live program je partnerstava i inovacija koji je pokrenuo Expo 2020 Dubai, kojem je svrha pomoći financirati, akcelerirati i promovirati kreativne projekte koji će poboljšati uvjete života i očuvati planet. Također, podržava ga i HundrED kao jedna od 100 najutjecajnijih svjetskih edukacija u području održivosti.

Unatoč kiši, u zagrebačkom HUB385 od jutra je na Global Children’s Designathonu vladala pozitivna atmosfera, jer se 32 djece u dobi od sedam do 12 godina okupilo kako bi promijenili svijet. Radili su istodobno s 1200 vršnjaka u 40 država svijeta, svi okupljeni oko ovogodišnje teme „Hrana i klimatske promjene”, koja u sebi objedinjuje nekoliko UN-ovih Globalnih ciljeva održivog razvoja.

Cjelodnevna radionica Designathona počela je upoznavanjem sudionika s temom, vezom između hrane i problema gladi s utjecajem na klimatske promjene i okoliš, kroz zajedničku raspravu te višemedijski sadržaj. Zatim su djeca, podijeljena u timove, ponudila svoja rješenja na pitanje „Kako bismo mogli osigurati dovoljno hrane za sve i pritom biti odgovorni prema našoj Zemlji?”. Nakon razrade i skiciranja ideja, uslijedila je izrada prototipova pomoću različitih tehničkih komponenti: mini elektro-motora, LED lampica, propelera, senzora te drugih alata i recikliranih materijala.

Tijekom radionice vodili su ih stručni mentori: Mateja Bašić [odgajateljica], Teo Drempetić Čonkić [dizajner], Sanja Novak [stručna suradnica u Upravi za znanost i tehnologiju, MZO], Jelena Petrović [defektolog], Petra Počanić [WWF Adria] i Petra Ravlić [CX konzultantica / design thinker].

Na kraju su dana djeca sudionici svoja rješenja ponosno predstavila stručnjacima, roditeljima i ostalim uzvanicima. Među kreativnim te inovativnim rješenjima bila su i: „Polje pod zemljom” – prijedlog za rješavanje problema nedostatka tla sadnjom biljaka ispod razine zemlje, koje bi se navodnjavalo pomoću kišnice, a energiju dobivalo pomoću solarnih ploča postavljenih iznad površine; „Spas biljkama” – inicijativa koja odgovara na isti problem pomoću građevine stroja u kojoj su nalaze biljke [svojevrsna mehanizirana stambena zgrada za biljke], koja koristi sunčevu energiju, a ljude se na sađenje i održavanje biljaka dodatno motivira pripadajućom mobilnom aplikacijom; „NED” – automat kojim bi se rješavao problem gladi, i to tako da bi skupljanjem neiskorištene hrane od kuće do kuće, tj. od restorana do restorana odvajao potencijalno upotrebljivu hranu od otpada te je upakiranu odvozio potrebitima. Svi su timovi nakon prezentacije dobili konstruktivne komentare od stručnog žirija koji su ove godine činili: Boris Jokić, poznati hrvatski psiholog i doktor na području obrazovnih znanosti, Kornelija Benyovsky Šoštarić, dugogodišnja voditeljica i urednica TV emisije „Vrtlarica” te autorica knjige „Zdravlje iz organskog vrta”, i Nik Oroši, poduzetnik, vlasnik Eliscaffea i četverostruki Croatian Barista Champion.

Global Children’s Designathon 2019 u Zagrebu sigurno ne bi bilo moguće ovako uspješno realizirati bez pomoći partnera koji su prepoznali vrijednost ovog projekta: zlatni partner Signify, srebrni partner Veleposlanstvo Kraljevine Nizozemske u Hrvatskoj te ostali partneri projekta – Cerovski Print Boutique, Esplanade Hotel, HUB385, Lidl, Planetopija, Radenska Adriatic i WWF Adria.

Lokalni tim Designathon Works Hrvatska, u suradnji s Međunarodnom komorom mladih Zagreb, domaćin je ove zanimljive inicijative. U pripremi je i nova Designathon radionica, a za više informacija moguće je prijaviti se izravno na petra@designathon.nl ili se putem stranice na Facebooku javiti organizatorima [Designathon Works Hrvatska].