Školstvo u medijima
KAKO SE NOSITI S NEUMJESNIM UČENIČKIM KOMENTARIMA
Kad učenici pretjeraju …
objavljeno: 26. studenoga 2019.

Uvijek će biti učenika koji će se truditi postidjeti učitelja postavljajući osobna, neumjesna i neprimjerena pitanja. To je vrlo čest slučaj kad je učitelju dodijeljen novi razred i s time se mora odmah uhvatiti u koštac, jer će u protivnome kontrola nad razredom biti ozbiljno narušena.

  • „Zašto kasnite, nastavniče?”
  • „Jeste li sinoć bili vani?”
  • „Pijete li?”
  • „Jeste se sinoć napili?”
  • „Zna li vaša žena za to?”
  • „Imate li ženu?”
  • „Je li zgodna?”…

Učenici to čine kako bi privukli pozornost na sebe, zaustavili predavanje, pravili se važni pred prijateljima, kako bi nam pronašli slabu točku, osramotili nas i, konačno, kako bi nas „izbacili iz takta”. Katkad nas pokušavaju šokirati pred vršnjacima kako bi popravili odnosno iskazali svoj društveni status ili se samo žele dobro nasmijati. Katkad to čine zato što im činjenica da se dugo poznajete daje pogrešan osjećaj da je pretjerana prisnost dopuštena.

Takve se situacije, koliko god se činile bezazlenima, moraju sasjeći u korijenu, jer brzo izmiču kontroli. Ako pristanete na tu igru i odgovorite na prvih nekoliko pitanja, uključit ćete u nju sve više učenika, a tad će komentari bivati sve gori, bezobrazniji i osobniji, sve dok situaciju ne postane nemoguće kontrolirati.

Rezultat je, u najboljem slučaju, vrlo živčan i osramoćen učitelj, gubitak poštovanja, narušeni odnosi i razred pun uzbuđenih učenika od kojih će neki dobiti kazne koje će vjerojatno smatrati nepoštenima i koje su se mogle izbjeći.

Učinkovita strategija suočavanja s ovakvim ispitivanjem jest skrenuti pozornost s učenika što je brže moguće. Sljedeće su tehnike vrlo učinkovite i trebale bi se primijeniti u svakoj situaciji u kojoj je učitelj suočen s neumjesnim učeničkim pitanjem ili uvredom.

SMIRENO ZAKLJUČITE DA JE RAZGOVOR NEUMJESTAN I ODMAH MORA PRESTATI

„Ovaj je komentar neumjestan/neprihvatljiv. Trebaš razmisliti prije nego što kažeš nešto takvo.”

„Na ovaj ćemo se komentar osvrnuti kasnije.”

Rečenicu izgovorite bez emocija i prijeđite na lekciju. Time ćete potpuno „pomesti” neumjestan komentar. Ne dajte se uvući u razgovor i ne odgovarajte na daljnje komentare. Njima ste se već pozabavili i više ne zaslužuju vašu pažnju.

ODVRATITE POZORNOST BRZOM DEMONSTRACIJOM, UVODOM U TEMU ILI IGRU I SLIČNO

„Sad svi obratite pažnju, molim vas, ovu sam temu počeo ranije.”

„U redu, za ovu vam je igru potrebna plava kemijska olovka i komadić papira…”

Ponovimo još jednom, tajna je u tome da je potrebno odmah odvući pažnju od njihova komentara i preusmjeriti fokus ostalih učenika. Da biste to mogli izvesti hitro, bez da vas uhvate kako iznenada pokušavate smisliti alternativnu aktivnost, dobro je imati spremne zanimljive igre ili aktivnosti za popunjavanje „praznog hoda” (na papiru ili u glavi). Ako se ne možete ničega dosjetiti, u ovoj ćete knjizi pronaći mnoštvo ideja.

IZVUCITE PAPIR I OLOVKU PA RECITE

„Zapisat ću vaše komentare, vodim bilješke o onome što govorite kako kasnije ne bih učinio pogrešku objašnjavajući vaše ponašanje drugima.”

SLUŽITE SE HUMOROM

Iako biste trebali izbjegavati sarkazam i osobne uvrede, ispravnom upotrebom humora na lijep način možete odvratiti pozornost od neumjesnoga komentara.

„Tri jednostavne upute: zašuti, sjedi i zadrži dah dok ne pocrveniš.”

Ovo su četiri tehnike upravljanja učionicom koje pomažu učiteljima koji se suočavaju s uvredljivim učeničkim komentarima. Nadamo se da će vam barem neke od njih biti korisne.

………………

NAPOMENA

  • SAD: NeedsFocusTeaching – blog učitelja Roba PLEVINA koji zagovara poučavanje u kojem su prioritet potrebe učenika, smatrajući takav pristup učinkovitijim. 
  • Izvor: needsfocusteaching.com