Zanimljivosti
GIMNAZIJA VUKOVAR
Sat kodiranja HoC2019
objavljeno: 16. prosinca 2019.

Jedna od aktivnosti bila je izrada računalne igre pomoću softverske platforme GameMaker orijentirane na stvaranje 2D igara i ostalih grafičkih aplikacija, koju je razvio YOYO Games. GameMaker omogućuje lako kreiranje i razvijanje vlastite ideje i projekata i bez prethodnih programerskih predznanja, prakticirajući jednostavnu metodu „Drag and drop” odnosno „Povuci i postavi”, koja omogućava kreatoru igre da intuitivno i vizualno organizira i postavi ikone na zaslonu, koje će putem niza funkcija i logičkih uvjeta izvršavati određene radnje. Kako se Sat kodiranja održava u predblagdansko vrijeme, tako je i sadržaj igara trebao sadržavati blagdanski ugođaj.

Ova aktivnost pokazala se prilično učinkovitom u svrhu učenja osnovnih programerskih koncepata, a učenici su uz visoku razinu zainteresiranosti i angažmana proširivali svoja znanja ne samo iz područja programiranja i računalnog razmišljanja već i iz područja umjetnosti, dizajna i obrade fotografija.

Budući da je sama ideja Sata kodiranja potaknuti djecu, mlade i sve zainteresirane da se upoznaju sa svijetom programiranja, izvrsno su nam poslužili motivacijski videoisječci poznatih osoba poput Billa Gatesa, Malale, Rosario Dawson, Lise Loeb, Susan Wojcicki… koji progovaraju o kreativnosti What is Creativity?, o onome što većina škola ne poučava What Most Schools Don’t Teach te o demistifikaciji programiranja The Hour of Code is Here.  

Sat kodiranja hvalevrijedan je projekt kojim se kod mladih podiže razina svijesti i znanja o informatičkim tehnologijama te se potiču vještine potrebne za poslove 21. stoljeća.

Na stranici Hour of Code  pronašli smo niz zanimljivih praktičnih vodiča i isprobali ih te se na taj način pridružili milijunima učenika i nastavnika u više od 180 zemalja kako bismo promovirali i popularizirali područje programiranja. Ove smo godine izabrali praktične vodiče Intro to App Lab za izradu vlastite aplikacije u programu JavaScript koristeći se blokovima ili tekstom, Program in Python with Tracy the Turtle za upoznavanje osnova programiranja crtajući oblike na zaslonu pomoću kornjače Tracy, budući da je kornjača grafika izvrsna platforma za istraživanje koncepata programiranja putem kreativnoga vizualnog oblika programiranja. Uz pomoć praktičnog vodiča Kano računarstvo – Napravite Pong učenici su stvorili klasičnu arkadnu igru ping-pong (simulacija stolnog tenisa).

U projektu Codesters: Code Your Own PSA koristeći se osnovama programiranja u Pythonu, učenici su stvorili vlastite najave o javnim uslugama za koje su odlučili kako ih treba popularizirati i o njima razmijeniti stavove i mišljenje. O odabranoj su temi napravili svoj animirani ili interaktivni PSA putem kojega su podijelili kritične informacije o tome kako pozitivno utjecati na svijet. Neke od zastupljenih tema bile su globalno zatopljenje, problem plastike, obnovljivi izvori energije… Sličan projekt – Plastic Pollution PSA odabrali su učenici koji su svoje zamisli željeli izraziti putem videozapisa i programskog jezika JavaScript.

Jedna od aktivnosti bila je i upoznavanje s platformom CodeAcademy, a među brojnim besplatnim tečajevima (12 različitih programskih jezika) izabrali smo tečaj za upoznavanje s jednim od najmlađih računalnih jezika – Ruby, pod nazivom Learn Ruby. Codeacademy.com jedan je od predvodnika u pokretu „learn to code”, a sami su tečajevi podijeljeni u nekoliko kategorija: Osnove weba, PHP, JQuery, JavaScript, Python, Ruby, Projekti i API (application programming interface) i sadrže dobro koncipirane zadatke i projekte, što omogućuje korisnicima izvrsne mogućnosti učenja i svladavanja gradiva. Kao nagradu za uspješno završen tečaj, osim znanja, polaznici dobivaju i digitalnu značku koja je dokaz stečenih znanja i vještina. Ruby je interpretirani, potpuno objektno orijentiran programski jezik i pripada otvorenom kodu, a njegova sintaksa ne sadrži nepotrebne znakove te stoga sam kod ostavlja dojam jasnoće i jednostavnosti. Tijekom nastavnog sata uspjeli smo proći uvodni dio i algoritamske konstrukcije, a nekolicina je učenika tijekom tjedna radom kod kuće uspješno dovršila tečaj i izrazila interes za produbljivanjem znanja i vještina u stvaranju programskoga koda upotrebom ovoga programskog jezika.

Događanje na globalnoj razini bilo je sudjelovanje na drugoj videokonferenciji za učenike StudentsMeetCRO, održanoj u organizaciji Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana iz Ogulina, u kojoj su uz učenike škole organizatora pod vodstvom profesorica Marijane SMOLČEC i Jadranke MURGIĆ sudjelovali i učenici iz Industrijske strojarske škole Zagreb pod vodstvom profesorica Kristinke LEMAIĆ, Ive BOJČIĆ i profesora Mate SABOLA i Josipa FILIĆA te Zdravstvene škole Split pod vodstvom profesorica Marije JURIŠIĆ ŠARLIJE i Ane PARADŽIK.

Gimnazija Vukovar predstavila se projektom Seizmograf – detektor potresa u stvarnom vremenu temeljenom na sustavu Arduino i IoT, radom učenika Matije Hardija, Ivana Kolara, Matka Gašparića i Marka Macure, pod mentorstvom profesora Davora Šijanovića i profesorice Sanje Pavlović Šijanović.

Bilo je to druženje putem kojeg se dinamičkim predstavljanjem primjera dobre prakse upoznaju razne aktivnosti koje učenici provode u svojim školama i zajednicama te sigurno proširuju vidici i produbljuju suradnje.

U sklopu globalne inicijative Hour of Code, provodeći niz raznovrsnih radionica, nastojali smo učenicima približiti osnove informatike, programiranja i kodiranja, potaknuti ih na rješavanje problema rabeći logičko razmišljanje i kreativnost, a sudeći po ostvarenim postignućima, zasluženim certifikatima i pozitivnim povratnim informacijama Sat kodiranja bit će saktivnost koja će trajati znatno dulje od jednoga sata.

…..

Autori članka: Sanja PAVLOVIĆ ŠIJANOVIĆ, Mate SABOL i Kristinka LEMAIĆ