Zanimljivosti
KAKO PREPOZNATI TOKSIČNU ŠKOLSKU KULTURU
Prije nego što dobijete posao, trebali biste provjeriti…
objavljeno: 21. siječnja 2020.

Toksična školska kultura ne diskriminira. Ona preuzima imućne škole, siromašne, gradske i privatne. Evo kako izgledaju indikatori toksične škole na koje morate obratiti pozornost. 

NAPETI ODNOSI

Vrlo je teško raditi u školi gdje se ljudi ne slažu ili ne razumiju jedni druge. Jednom sam prilikom pozvan u ured ravnateljice. Rečeno mi je da je razlog neprofesionalan razgovor u zbornici. Nisam znao na što ravnateljica točno misli. Prvo sam mislio da me zamijenila s nekim drugim kolegom. Ispalo je da je razlog bio to što sam svoje kolege tražio za savjet o upravljanju ponašanjem. Budući da su u to vrijeme u zbornici bili studenti na praksi u našoj školi, moji su kolege smatrali da šaljem negativnu poruku o školi. Budite oprezni i pripazite na učitelje koji loše pričaju o drugim učiteljima ili o svom ravnatelju. To može biti indikator nevolja. 

ODSUSTVO KOMUNIKACIJE

Učenici i učitelji koji pomažu jedni drugima te iniciraju otvorenu komunikaciju osjećaju se kao kod kuće u svome školskom okruženju. Kad ste na razgovoru za posao, obratite pozornost na buku oko vas i na okruženje. Priča li osoblje međusobno i postavljaju li pitanja jedni drugima? Dolaze li učenici u ured i traže li pomoć od školskog osoblja? Škole s pozitivnom školskom kulturom ostavljaju dojam mjesta na kojem se ljudi osjećaju dobrodošlo i imaju osjećaj pripadanja. To je nešto opipljivo. 

NEDOSTATAK JASNO DEFINIRANOG CILJA ILI SVRHE

Potražite misiju ili viziju škole. Čini li vam se da djeca razumiju vodeće principe? Kreću li se učionicom s nekom svrhom ili čekaju da im učitelj kaže što da rade? Pozitivna školska kultura ljudima nudi priliku da budu autentični, da definiraju svoje ciljeve i da znaju što se od njih očekuje. 

KAZNENO UPRAVLJANJE PONAŠANJEM

Kad vas pitaju imate li nekih pitanja, ponudite nekoliko scenarija i pitajte kako bi se većina učitelja nosila s njima. Primjerice: ako je dijete ljuto i prevrne stolicu, kako razriješiti takvu situaciju? Pažljivo slušajte odgovor, uzmite u obzir je li odgovor usmjeren na učenika i učenje ili na kažnjavanje neprimjerenog ponašanja. Škole s pozitivnom kulturom usmjerene su na ljude, a ne na provođenje pravila. 

IZOSTANAK ISKRENOG RAZGOVORA

Pitajte kako se rješavaju nesuglasice i neslaganja školskog osoblja sa školskom politikom. U pozitivnim školskim kulturama učitelji i administratori pričaju u obliku otvorenog dijaloga u kojem svatko ima pravo glasa. Također možete pitati o tome kako rješavati zahtjeve roditelja. Ako svi okreću očima, shvatite to kao crvenu zastavu. 

NEDOSTATAK POVJERENJA

Kako se u toj školi nose s promatranjem nastave i planovima lekcija? Događa li se to uopće i, ako da, koliko često? U redu je ako administrator želi općenito razumjeti što se događa u učionici svakog tjedna, ali ne želite nekoga tko će mikroupravljati vama i neće vam dopustiti da budete profesionalan učitelj. Umjesto da vas pokušavaju uhvatiti kako radite nešto pogrešno, administratori bi trebali voditi i podržavati učitelje kako bi oni mogli podržavati učenike. 

NEDOSTATAK RAZNOLIKOSTI MEĐU OSOBLJEM

Nemojte samo površno razgledati uokolo. Raspitajte se o različitosti koja je zastupljena među učenicima i školskim osobljem. Ako u školskom vodstvu primjerice nema žena, morate se zapitati zašto.

Postoji mnogo stvari koje morate uzeti u obzir kad tražite nastavnički posao, ali jednako vam mnogo vremena treba da prepoznate toksičnu kulturu kao što je potrebno i za pozitivnu kulturu. Isplati se pronaći školsko okruženje na koje možete biti ponosni i u kojem ćete biti produktivan, sretan član školskog osoblja.

………………

NAPOMENA 

  • SAD: We Are Teachers mrežna je zajednica poučavatelja čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com