Zanimljivosti
[PRED]BLAGDANSKO OZRAČJE U RAZREDU
Odgoj za bolji i drukčiji svijet
objavljeno: 24. prosinca 2019.

Zatamnili smo učionicu, posjedali u krug i upalili svijeću u sredini kruga. Iz pozadine nas je promatrala ukrašena novogodišnja jelka. Jutarnji su se pozdravi izvodili svakodnevno. Učenici su to jako dobro prihvatili. Sami bi prije moga dolaska u učionicu pripremili krug sa stolicama, posjedali bi i nestrpljivo čekali početak. Pozdrave smo prenosili zatvorenih očiju i držeći se za ruke, tako što bismo kolegu iz razreda koji je stajao u krugu pokraj nas pozdravili stiskom ruke.

Svakoga je dana pozdrav počinjao netko drugi. Kada bi se pozdrav vratio nazad onome koji ga je počeo, on bi rekao: „Primio sam pozdrav.” Na početku je malo zapinjalo, djeca nisu bila dovoljno usredotočena ili nisu obraćala dovoljno pozornosti i događalo se da je netko po dva puta poslao pozdrav nenamjerno i slučajno, odmahnuvši rukama, ali nažalost tada pozdrav ne bi stizao do pravoga primatelja. Srećom, učenici trećega razreda veoma su brzo shvatili pravila igre, tako da je pozdrav od ranih dana tekao glatko.

■  NAVIKNUTI SLUŠATI JEDNI DRUGE ■ 

Uslijedio bi razgovor o tome kako se osjećaju, što očekuju od današnjega dana, što im se dopada ili čega se možda boje. Svi koji su željeli nešto reći dobili su i priliku. Katkad bih im ispričala kakvu smiješnu ili tužnu prigodu iz svojega života, djeca to vole slušati. Drugom bismo prilikom pročitali bajku ili pjesmu o određenoj temi koja se odnosila na događanja u našem razredu ili pak u našoj okolini, jer za tako nešto nikad nismo prestari. Nakon toga bismo malo popričali i tijekom razgovora pokušali pronaći odgojni namjenu. Svakako, tekstove sam povezivala s temom nastavnoga gradiva i katkad bih još u krugu objašnjavala novu materiju, kao i upute za daljnji rad.

Djeca bi donijela pregače u školu i zamolili bismo kuharicu da nam zamijesi tijesto. Očistili bismo stolove i prihvatili se posla. Oblikovali smo kuglice koje smo ukrašavali ukrasima, kako bismo dobili medenjake. Pečene i ohlađene medenjake spakirali bismo u vrećice s naljepnicama i poslali u određenu školu, gdje su ih krajem prosinca prodavali na dobrotvornoj tržnici. Ako to radimo s entuzijazmom i puno dobre volje, pridonosimo boljem osjećaju za sebe i sve oko nas.

■  ADVENTSKI KALENDAR ■ 

Početkom prosinca pokrenuli smo i kreativnu radionicu gline. Oblikovali smo ukrase za ukrašavanje školske novogodišnje jelke, a neke su od ukrasa djeca napravila kao dar svojim roditeljima za kraj kalendarske godine. Uz pomoć različitih metalnih modela stvarali bi različite oblike. Osušenu glinu obojili bismo akrilnim ili vodenim bojama. Osušene ukrase zamotali bismo u ukrasni papir, uz srdačnu čestitku.

Svakoga dana tijekom prosinca ja bih im pripremala adventske zadatke kako bih potaknula dobročinstvo, ljubaznost i odnos pun poštovanja. Zadatci bi ih svakoga dana čekali u posebnoj prazničnoj omotnici koju bi otvarali u krugu sa svijećom kako bi pročitali upute. O ispunjavanju zadataka adventskoga kalendara djeca su voljela razgovarati u jutarnjem krugu, jer su neke zadatke morali raditi sami kod kuće.

Zadatci adventskoga kalendara pisani su različitim stilovima pisanja i oblicima slova, tako da su učenici usputno vježbali i čitanje. Veoma su brzo shvatili da zadatke treba čitati glatko, jer u suprotnom kolege iz razreda ne mogu razumjeti što moraju napraviti i potrebno je katkad bilo ponavljanje čitanja.

EVO PRIMJERA ZADATAKA IZ ADVENTSKOGA KALENDARA:

Nacrtajte crtež za svoje ukućane. Možete sastaviti kraću pjesmicu za njih i pročitati im je. Veselit će se vašoj pažnji.

Odaberite nekoga u blizini vašeg doma i pomozite mu, učinite neko dobro djelo za njega. Možete pomoći svojoj starijoj susjedi ili susjedu donijeti vrećicu iz trgovine, donesite im drva za ogrjev, prijazno ih pozdravite i lijepo razgovarate s njima.

Pospremite svoju sobu i ako imate maloga brata ili sestricu možete se igrati s njima i pokušajte proživjeti dan bez svađe.

Pomozite roditeljima u kuhinji (kuhanje ručka, priprema stola, čišćenje nakon obroka). Roditeljima će biti drago.

Sa svojim kolegama iz razreda priredite kratki glazbeni nastup za kuharice u našoj školi, tako im možete zahvaliti za njihov trud u pripremi hrane.

Danas je dan za glazbene želje. Imamo pet sati, podijelit ćemo se u pet grupa i svaka može izabrati glazbu po želji koju ćemo slušati i uz koju ćemo plesati i aktivirati se u minuti za zdravlje.

Danas je dan za odmor i slušanje. Za zadatak će učiteljica pročitati bajku. Pažljivo slušajte.

Sutra je dan za smijeh. Zamolite tatu ili mamu kod kuće da zajedno napišete smiješnu šalu. Sutra ćete to pročitati ili ispričati u krugu.

Danas ćemo u krugu igrati igricu „Magarčiću, tko te jašeˮ.

Danas je poseban dan, jer ćemo cijeli dan šaputati. Tko pogriješi od ostalih će dobiti zadatak: uređivanje police, brisanje školske ploče, slaganje obuće u školskim ormarićima, slaganje torba na policama…

 Pokažimo poštovanje prema svim ljudima. Obvezatno pozdravite kolege iz razreda, učitelje, roditelje, čistačice, domara, kuharicu, prodavačicu, susjeda, roditelje, baku, djeda i sve ljude koje ćete danas sresti pozdravite i lijepo ih pogledajte u oči.

Pronađite u kući neku društvenu igru i donesite je sutra u školu kako bismo se mogli igrati s kolegama i kolegicama iz škole.

Budući da smo cijeli prosinac jako marljivi, danas ćete u gimnastičkoj dvorani, na satu sportskoga odgoja moći izabrati igru po želji. Dogovorite se zajedno.

Opet je vrijeme za širenje dobre volje kod kuće. Priredite nastup za roditelje i razveselite ih pjevajući pjesmu, igrajući neku lutkarsku igru, recitirajući ili čitajući. Neka vide što sve znate!

Vrijeme je za novogodišnje praznike. Svima koji su vam dragi recite da ih volite i snažno ih zagrlite.

U slučaju da djeca ne bi ispunila zadatak, ljubazno bih ih podsjetila da bi bilo dobro da to učine kako je dogovoreno, a dogovora se svakako u našem razredu pridržavamo. Potaknula bih ih da to naprave do sljedećeg kruga i rijetko bi tko to zaboravio.

■  MEĐUSOBNO DARIVANJE ■ 

S učenicima sam se dogovorila da će do kraja prosinca svi donijeti dar u vrijednosti do tri eura. Dar se može sastojati od crteža, čestitke ili dara napravljena kod kuće.

Zadnji dan prije praznika okupili smo se u krugu. Željela sam ih pripremiti na otvaranje darova. Objasnila sam im da za tako malu svotu novca ne mogu očekivati neki veliki poklon, ali ispravno je, ljubazno i s dužnim poštovanjem radovati se darovima, jer je učenik koji ga je donio dao je sve od sebe da nekoga razveseli; izabrao je, kupio i zamotao darove. Dogovor je bio da svatko pripremi dar prikladan za djevojčicu ili dječaka, baš onakav kakvom bi se sam veselio ako bi ga dobio. Zbog toga će svi odmotati darove pred svojim razredom, a mi ćemo to ispratiti odgovarajućim riječima. Neprimjerene riječi poput onih „To već imamˮ, „Ovo je nebitnoˮ, „Ovo mi se ne sviđaˮ i slične nisu bile poželjne. Naime, čineći to, mogli bismo nekoga uvrijediti i ražalostiti.

Djeca su nastupila iznenađujuće lijepo i vrlo smo kulturno obavili samodarivanje. Darove sam obilježila brojevima, a zatim bi svatko odabrao svoj broj i time svoj dar. Strpljivo su čekali svoj red, s poštovanjem odmotavali darove i do darova se ophodili dobro. Ovo je bio najljepši završetak prosinca, jer su dokazali da mogu dati sve od sebe i da im je stalo kako se osjećaju njihove kolege iz razreda.

■  JAČANJE POZITIVNOGA SAMOPOUZDANJA ■ 

Svakoga dana izabrala bih dijete kojem bi ostala djeca napisala svoje želje, nešto lijepo, pohvalili ga, primijetili u čemu je uspješno, zahvalili mu ili jednostavno rekli nešto lijepo i učinili ga sretnim. Dijete koje bi bilo izabrano ukrasilo bi omotnicu svojega pisma crtežima svjetlucavim naljepnicama i potpisalo na njemu. Radili su to sa zadovoljstvom i uporno tražili sitnice koje nas čine drukčijima i dobrima. Djeca su vrlo razumna, svjesna i sposobna za velike ideje i djela. Svakoga dana u prosincu netko bi došao na red, a mi bismo radosno punili našu prazničnu torbu porukama. Posljednjeg dana prije praznika svi su veselo otišli svojim kućama s omotnicama ukrašenima crtežima u kojima su bile ljubazne i prijatne poruke od kolega iz razreda. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisala Tatjana HREN, prof. | učiteljica razredne nastave | OŠ Žužemberk, PŠ Dvor, Slovenija ]

………………………….

Dobro se dobrim vraća

Učenici su razgovarali o tome kako su se osjećali kad su učinili dobro djelo, kad su nekome učinili nešto lijepo, pomogli mu. Bili su impresionirani time i dopalo im se da se, čineći nešto dobro za drugoga, ujedno dobro osjećaju i sami.

Pokušala sam im objasniti da u našem materijalnom svijetu nisu samo stvari bitne, važniji su dobri odnosi, prijateljstvo i ljubav.

Ponosna sam na svoje učenike, jer su dokazali da i s malim postupcima možemo napraviti velike promjene.

Treba graditi na dobru i dobro će nam se vratiti ili barem uroditi plodom u našim srcima, jer to je najdragocjenije što možemo prenijeti na buduće generacije za bolji svijet.

SVRHA JE TOGA:

  • poticanje milosrđa s dobrim postupcima, ljubaznošću
  • poticanje poštovanja drugih
  • poticanje radnih aktivnosti
  • razvijanje vještine čitanja
  • razvijanje socijalnih vještina
  • poticanje želje za traženjem dobroga u ljudskom biću
  • poticanje i rast samopouzdanja i kreativnosti
  • poticanje radosti življenja i osjećaja za sve lijepo u životu
  • poticanje razmišljanja da je lijepo biti dobar.

………………………. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Napisala Tatjana HREN, prof. | učiteljica razredne nastave | OŠ Žužemberk, PŠ Dvor, Slovenija ]