Školstvo u medijima
BUDUĆNOST SREDNJE ŠKOLE?
Philadelphijske „škole superjunaci”
objavljeno: 13. siječnja 2020.

… da sam prisiljen podijeliti s vama ono što sam vidio, posebno zato što sve zajednički rade na suzbijanju siromaštva svojih učenika, omogućujući im učenje kakvo se može vidjeti u najsuvremenijim školama.

Škole u zajednicama koje sam posjetio nazvao sam „školama superjunacima” zbog svega što čine za svoje učenike. Učitelji u školama Workshop School, Building 21, U School i Vaux Big Picture School posvetili su svoj život, ne samo mijenjanju života mladih ljudi, već i stvaranju školskog modela koji ima potencijal mijenjati živote mladih u drugim zajednicama sličnoga socioekonomskog statusa.

I ŠKOLE MOGU RASTI

Na uglu ulice Hanson i Locust neupadljiva je građevina. Ističu se samo jedna vrata u jedinstvenoj srebrnoj boji s pričvršćenim zupčanicima i metalnom pločom na kojoj piše Workshop School [Škola radionica]. 

Iza njih je škola koju su osnovali Simon HAUGER i Matt RIGGAN, koja se razvija već deset godina.

Kroz ta vrata i uza stepenice dolazimo do labirinta prostorija i mjesta za stvaranje gdje učenici predano rade na raznim praktičnim projektima. Otuda i naziv Škola radionica. U podrumu je zgrade autoservis koji uključuje prostoriju za profesionalno lakiranje automobila i stolarsku radionicu s motornim pilama, bušilicama, alatima, brusilicama, laserskim rezačem. Naši su nam učenici vodiči, pokazujući učionice, govorili o svojim pripravničkim poslovima koji su u skladu s njihovim željama za nastavak obrazovanja.

Učenici David BROOMLEY iz škole Vaux Big Picture School i Laura SHIBULLA iz škole Building 21 [Zgrada 21] oboje govore o svojoj odlučnosti da slijede obrazovanje temeljeno na kompetencijama i učenju za stvarni život, imajući na umu teškoće i stvarne okolnosti njihovih života.

Nije dovoljno imati školskog psihologa i socijalnog radnika kako bi se zadovoljile potrebe učenika. U ovim je školama glavna zadaća upoznati i slijediti učenike i njihovu stvarnost. Učitelji ondje aktivno rade kako bi ustanovili na kojoj su razini njihovi učenici i dali im do znanja kako su ovdje da im pruže pomoć i podršku. Upravo to mi je reklo sedmoro učenika iz škole Building 21 s kojima sam razgovarao.

Kultura ovih škola sastoji se u uključivanju učenika u aktivnosti koje im pomažu da se otvore prema učenju, što se ostvaruje kad učenici svoje obrazovanje smatraju smislenim, povezanim sa svojim interesima i u kojemu ih vode oni kojima je istinski stalo do njih.

VOLI, SANJAJ, RADI

Škola u ulici North 7th Street izgleda poput bilo koje trokatnice u Philadelphiji, osim logotipa škole U School na masivnim crnim vratima. Što označava „U” u imenu škole? Označava zamjenicu ti (you), mladost (youth), jedinstvenost (unique) i jednoroga (unicorn), želeći poslati poruku: „Ti si jedinstven poput jednoroga.”

Misija je škole podržati individualan razvoj te pružiti podršku učenicima u prihvaćanju izazova i prilika kroz autonomiju učenja, rješavanje stvarnih problema te razvoj kvalitetnih projekata radi pokazivanja usvojenih vještina. To postižu zajednički osmišljenim okvirom, slijedeći krilaticu „Voli, sanjaj, radi”, koja potiče učenike da se hvataju u koštac s neugodnim problemima stvarnog života i uz vodstvo učitelja uče kako se s njima suočiti na pravi način.

 

Tijekom posjeta školi imao sam priliku razgovarati s dvama mladićima koji su bili uzbuđeni zbog školskoga književnog časopisa u kojem su mi s velikim ponosom predstavili posljednja poetska ostvarenja.

Imao sam također čast razgovarati s djevojkom koja je jednako strastvena u vođenju školskoga plesnoga kluba. Usto, posjetio sam „aktivističku učionicu” učiteljice Frede ANDERSON. Zidovi su prekriveni kolažom slika i izreka koje se temelje na osnovnim načelima obrazovnog procesa: otkrivanje, definiranje, oblikovanje, rast. Freda, koja i sama potiče stvaranje promjena u svijetu, strastveno se bavi poticanjem mladih na razmišljanje o tome kako mogu pridonijeti promjenama u svojoj zajednici.

POSAO JE RAD

Na zidu škole Workshop School stoji natpis „Posao je rad”. Za mene je vrhunac ovih škola koje hrabro i smjelo potiču širenje životnih mogućnosti svojih učenika upravo u njihovu praktičnom radu.

Iz njihove perspektive, rad smatraju jedinom kompetencijom koja može imati bitan utjecaj na živote učenika, mnogo veći od teorijske obrade gradiva. Na dubljoj razini, ove škole redefiniraju ulogu škole koja učenicima želi pružiti ono što im je potrebno kako bi se izdignuli iznad svojih životnih okolnosti: pronalaženje odgovarajućeg smjera, osobni razvoj i učenička autonomija.

To pokazuje duboku predanost osnaživanju učenika koja nadmašuje tipično i tradicionalno prikupljanja ocjena kako bi srednjoškolcima pomogli otkriti tko su, što žele i na koji način mogu biti krojači vlastite sudbine.

………………

NAPOMENA

  • SAD: GettingSmart.com – zajednica za razmjenu informacija vezanih za inovacije, poučavanje i učenje.
  • Izvor: gettingsmart.com