Školstvo u medijima
KAKO LJEPLJIVI PAPIRIĆI POMAŽU DA POBOLJŠAMO RAZUMIJEVANJE
Poticanje suradnje i bolji protok povratnih informacija
objavljeno: 10. siječnja 2020.

… koje unaprjeđuju nastavu ili interdisciplinarne aktivnosti u srednjoškolskim učionicama koje uz pomoć ljepljivih papirića svih oblika, boja i veličina poboljšavaju razumijevanje kod učenika.

01 / STRATEGIJA SAŽIMANJA „TARZAN/JANE”

Sažetak „Tarzan/Jane”

■ tekstu (fikcijskom ili nefikcijskom) s mnogo odlomaka brojkama označite svaki odlomak.

■ Pripremite ljepljive papiriće za svakog učenika; veličina bi učeniku trebala omogućiti da na njemu sažme svaki odlomak teksta.

■ Nakon što su učenici označili jednak broj ljepljivih papirića kao i odlomaka, trebaju napisati kratki sažetak za svaki odlomak.

■ Potom trebaju prikupiti ljepljive papiriće i posložiti ih u nizu (prema brojevima).

■ Naposljetku, neka učenici u skupinama ponude proširene usmene sažetke u sklopu prepričavanja priče (Ja Tarzan, ti Jane) za svaki odlomak. 

 02/ STRATEGIJA „PITAM SE”

Strategija prije čitanja / poslije čitanja: 

PRIJE ČITANJA: predstavite temu.

■ Koristeći se ljepljivim papirićima, neka učenici napišu pitanja poput „Pitam se je li…” ili misli koje bi mogle proizaći iz teme.

■ Prikupite sve papiriće.

POSLIJE ČITANJA: nakon što završite čitanje, stavite sve ljepljive papiriće na isto mjesto.

■ Formirajte stupce: „Pitam se je li… – odgovoreno” te „Pitam se je li… – neodgovoreno”.

■ Neka učenici razvrstaju odgovorena i neodgovorena pitanja stavljajući ih u odgovarajuće stupce.

■ Uzmite neodgovorena pitanja i odredite koje su informacije još potrebne da bi učenici mogli odgovoriti na njih.

03 / STRATEGIJA „SVEDITE NA / PRECIZIRAJTE”

Dva vrlo slična načina na koje učenici mogu rezimirati tekst. 

SVEDITE NA

Ova prva aktivnost zahtijeva ljepljive papiriće različitih veličina. 

■ Zamolite učenike da na najveće ljepljive papiriće napišu sažetak teksta (fikcijski ili nefikcijski).

■ Zatim neka na druge po veličini papiriće napišu još jedan sažetak prijašnjeg sažetka.

■ Nastavite na ovaj način sa sve manjim ljepljivim papirićima, vodeći brigu o tome da učenici pišu slovima iste veličine.

  PRECIZIRAJTE

  1. Nakon čitanja teksta (fikcijskog ili nefikcijskog) sažmite svaki odlomak u jednoj rečenici.
  2. Zatim sažmite sve rečenice u jednu rečenicu.
  3. Naposljetku, sažmite rečenicu u jednu riječ.

04 / STRATEGIJA „ZALIJEPITE LJEPLJIVI PAPIRIĆ NA… SLIKU”

Učitelj projicira sliku ili tekst na ploču i traži od učenika da pojedinačno ili u skupinama napišu pisane odgovore/komentare/objašnjenja koje zatim lijepe na odgovarajuće područje:

■ matematika: lijepljenje papirića s odgovorom na odgovarajuću točku grafikona, uz objašnjenje

■ povijest: lijepljenje papirića s odgovorom na povijesni lik/kartu/infografiku sa sažetim objašnjenjem

■ engleski: lijepljenje papirića s napisanom rečenicom ili dvjema o jednom aspektu opisne slike u određenom tekstu ili analiza prezentacijskog uređaja u medijskom tekstu

 ■ u svim predmetnim područjima: višestruki odgovori koji mogu produbiti kvalitetu analize. 

05 / STRATEGIJA „STANICE ZA RASPRAVU”

U strategiji „stanice za raspravu” postoje natuknice za poticanje rasprave na raznim mjestima diljem učionice (stolovi, zidovi itd.). Dok učenici posjećuju svaku točku s natuknicom, mogu davati ideje drugim učenicima. Možda će biti potrebno nekoliko krugova kako bi svi učenici vidjeli sve komentare.

■ Učenici dobivaju ljepljive papiriće.

■ Posjećuju sva označena mjesta u prostoriji i ostavljaju svoje ideje na ljepljivim papirićima.

■ Međusobno dijele ljepljive papiriće s idejama i komentarima tijekom nekoliko krugova obilaska učionicom.

Moguće natuknice mogu biti postavljene kao:

■ ogledi testova

■ etičke rasprave

■ istraživanje novog materijala

■ analiziranje književnosti. 

 

 

06 / STRATEGIJA POGODI TKO/ŠTO/GDJE?

■ Napišite ključnu riječ / ime lika / koncept na ljepljivi papirić.

■ Stavite ljepljivi papirić na učenikovo čelo ili leđa.

■ Učenici mogu postavljati ograničen broj pitanja (ovisno o veličini skupine, neka broj pitanja bude što manji) prije nego što pogode izraz/temu na ljepljivom papiriću.

BONUS:

■ Ova zabavna grupna aktivnost može pomoći učenicima da poboljšaju svoje vještine postavljanja pitanja te potaknu raspravu da bi se prisjetili ključnih informacija.

 …………………….

NAPOMENA

  • SAD: ThoughtCo jedna je od deset najboljih informacijskih mrežnih stranica usmjerena na obrazovni sadržaj koji su osmislili stručnjaci, a ima više od 13 milijuna korisnika.
  • · Izvor: thoughtco.com