Školstvo u medijima
MOJA KĆI POHAĐA OSNOVNU ŠKOLU U ŠVICARSKOJ
Svako dijete početkom godine dobiva gotovo sve što mu je potrebno za nastavu
objavljeno: 23. siječnja 2020.

Govorit ću o tome kako je strukturirana nastava u njezinoj školi, ali i o onome što me je ugodno iznenadilo.

Marta je učila njemački jezik od početka po posebnom programu namijenjenom djeci iz stranih zemalja. Nakon dvije godine priopćeno joj je da može nastaviti obrazovanje na njemačkom jeziku, s izvornim govornicima u redovitom školskom programu.

KAKO JE ORGANIZIRAN OBRAZOVNI PROCES U OSNOVNOJ ŠKOLI

Školska godina u našem kantonu počinje u kolovozu. Proslava početka nastave pravi je spektakl u kojem sudjeluju i učitelji. Učitelji pjevaju, plešu, sviraju instrument, a katkad čak izvode i akrobatske točke. Djeca koja su došla sa zračnim balonom odlaze na školsko igralište i uz krike uzbuđenja puštaju balone k nebu.

Nakon ovakvih čarobnih trenutaka, počinje nastava. Ovdje ne postoji tradicija darivanja učitelja cvijećem. U Martinoj školi nastava se održava radnim danima. Od 12 do 13:30 stanka je za ručak. Možete objedovati u školi, a neka djeca idu i kući na ručak. Nastava završava u 16 sati. Srijedom je kratak školski dan, tad nastava završava u 12 sati.

Druženje uz mobitele ondje ne možete vidjeti. Naime, zabranjeno je donositi pametne telefone u školu. U školi također nema javnog pristupa internetu, osim na satovima informatike na kojima se djeca uče koristiti tražilicama i pisati e-mail poruke.

Svako dijete početkom godine dobiva gotovo sve što mu je potrebno za nastavu: bilježnice, udžbenike, čak i personalizirane gumice za brisanje.

Roditelji trebaju kupiti samo pribor, ruksak, uniformu za tjelesni odgoj i rezervnu obuću. Svaka školska dvorana opremljena je tušem kako bi se djeca mogla istuširati prije sljedećeg sata. Školska uniforma ovdje nije uobičajena.

POSEBNOSTI OBRAZOVNOG PROCESA

U nižim razredima osnovne škole sve glavne predmete poučava jedna učiteljica, školski sat traje 30 minuta i učiteljica sama odlučuje kojem će predmetu koliko pažnje posvetiti. To može biti 15 minuta matematike, pola sata prirode i društva, pola sata njemačkog jezika i 15 minuta sinkroniziranog plesa, kako bi se djeca mogla opustiti.

U ovakvoj nastavi djeci nije potreban odmor, oni se prelaskom na novu disciplinu ne umaraju.

Nastavni plan i program osnovne škole izgrađen je po zanimljivom principu: u svim se predmetima, iz različitih gledišta, poučava ista tema. Primjerice, isprva su djeca proučavala kukce, zatim rješavala matematičke zadatke vezane za njih, oblikovali ih od plastelina i crtali ih. Nakon praznika učili su po istom principu, ali o mačkama. Krajem prosinca bavili su se Božićem i svime što je s njim povezano.

Obrazovanje se temelji na praktičnim stvarima. Na primjer, za domaću zadaću može biti pisanje pisma nekome od članova obitelji. Djeci se podijele ukrasni listovi papira, pismo se donosi u školu i otuda se šalje članu obitelji kojem je namijenjeno. Po mome mišljenu, ovakav pristup potiče djetetov interes za učenjem.

Ovdje su roditelji pošteđeni nužnosti pisanja domaće zadaće s djecom, jer se ona gotovo nikad ne zadaje. Sve što je djetetu potrebno objašnjava se na nastavi.

NEOBIČNI PREDMETI

U Švicarskoj uče djecu osnovama financijske pismenosti. Daju im pravi novac i kataloge iz supermarketa. Raspolažući određenom svotom novca, dijete uči planirati proračun za kupnju.

Program ručnog rada je nevjerojatan. Sva djeca uče raditi s pilom, šivati, plesti predmete od šibe. U četvrtom razredu već svladavaju rad na šivaćem stroju! Moja je kći sama sašila torbicu. Djecu uče preskakati lastiku odnosno igrati gumi – gumi, postoji čak i obrazovni materijal za tu disciplinu!

PRISTUP DJECI

U školi moje kćeri nije uobičajeno međusobno uspoređivati djecu. To je jedna od njihovih temeljnih vrijednosti, težnja prema ravnopravnosti.

Ovdje se obraća pažnja na to koliko djetetu uspijeva socijalizirati se, komunicirati s ljudima oko sebe i razvijati vlastite sposobnosti. Uobičajeno je hvaliti djecu i slaviti njihov napredak. Od djece se zahtijeva da pozdravljaju i rukuju se s učiteljima svako jutro i večer. Djeca se redovito vode na izlete i planinarenje. Pritom nije potrebno ništa platiti. Djeca mogu ići u toalet i piti vodu bez pitanja.

Susret roditelja i učitelja u nižim razredima osnovne škole odvija se jednom godišnje, i to individualno, odnosno samo s našom obitelji, uključujući i Martu.

Učitelj teme razgovora ne piše na papir već na kamenčićima. Svaki kamenčić označava određen aspekt učenja: matematika, njemački jezik, rukopis, strpljenje, odgovornost, motivacija i tako dalje. Dijete je punopravni sudionik ovog razgovora i poziva se da odabere kamenčić s temom s kojim ćemo početi raspravu.

Kamenčići su originalan način izlaganja tema. Zamislite samo kakva se slika svijeta oblikuje u djetetovoj glavi kad ih uzme u ruke! Oni nisu samo ugodni na dodir: oni su koncepti koji čine život odraslih.

Tijekom našeg života ovdje i Martina obrazovanja u lokalnoj školi, došla sam do zaključka kako je važno ne raditi pritisak na dijete. Sve će doći u svoje vrijeme, a obrazovni sustav podržava ovaj princip.

Dok sam živjela sa svojom kćeri u Rusiji, taj pomalo panični odnos prema školi izazivao je u meni neugodu. Sad je moja kći oduševljena švicarskom školom. Ima samo 12 godina, a već govori četiri jezika! Vidim da je odrasla osoba koja ozbiljno razmišlja o studiju i, s moga gledišta, to je velika zasluga škole i učitelja.

………………

NAPOMENA

  • RUSIJA: Kanal „O” – mrežna stranica dječjega televizijskoga kanala „O”.
  • Autorica članka: Anna CHEDIYA SENDERMOEN
  • Izvor: kanal-o.ru

https://www.kanal-o.ru/news/9474