Zanimljivosti
OŠ DR. FRANJE TUĐMANA, BRELA
Poboljšajmo naše poučavanje
objavljeno: 24. siječnja 2020.

Projektna koordinatorica i učiteljica Hrvatskoga jezika Gorana Babić sudjelovala je na stručnom usavršavanju u Pragu pod nazivom „Flipped Classroom” u listopadu prošle godine.

Ovo je prva od ukupno pet planiranih mobilnosti učitelja koje financira EU putem Agencije za mobilnost koja je odobrila financiranje projekta. Seminar su, uz učiteljicu Babić, pohađali nastavnici iz raznih zemalja Europe (Mađarska, Finska i Španjolska).

Program stručnog usavršavanja održavao se na engleskom jeziku. Sadržaj ovoga strukturnog tečaja bio je raznolik, ali ne i pretežak tako da su ga bez poteškoća mogli pratiti svi sudionici, unatoč tome što su različitih stupnjeva poznavanja engleskog jezika.

SVRHA STRUČNOG USAVRŠAVANJA bila je upoznavanje s principom obrnute učionice te mogućnošću uporabe novih tehnologija (mobitela, interneta, pametne ploče) u nastavi radi povećanja motivacije kod učenika i postizanja boljih obrazovnih rezultata, kao i osuvremenjivanja nastavnog procesa.

OBRNUTA UČIONICA (Flipped classroom) oblik je kombiniranog učenja u kojem učenici uče nastavne sadržaje putem mreže (online), gledajući većinom videopredavanja, i to najčešće kod kuće. 

U školi učenici zajedno raspravljaju te postavljaju pitanja o onome što su vidjeli kod kuće. Dokazano je da je komunikacija s učenicima u obrnutoj učionici mnogo veća nego kod tradicionalne nastave. Naime, tradicionalni model obrazovanja nudi frontalni pristup nastavi, tj. daje učenicima udžbenike, slušanje predavanja i ponavljanja nastavnikovih riječi, tj. bubanje napamet, koje nema smisla.

U obrnutoj učionici osobito je zanimljivo da učenici sami istražuju zadane sadržaje, ali to također rade pomoću videa koji je pripremio sam nastavnik ili netko drugi te im ga zadao kao domaći uradak. U razredu zatim obavljaju raznolike aktivnosti – raspravljaju, postavljaju pitanja, pomažu jedni drugima i rješavaju problem tako primjenjujući znanje koje su dobili. Kad učenici ne mogu samostalno doći do rješenja, nastavnik djeluje objašnjavajući im problem te usmjerava tijek rasprave. Zaključno, obrnuta učionica podrazumijeva drukčije metode i načine rada, odnosno omogućuje učenicima da sami odaberu načine i sadržaje poučavanja te da odrede koliko će im vremena biti potrebno kako bi naučili određeni sadržaj.

Sadržaj tečaja bio je također vezan za metakogniciju za bolje učenje (poznavanje vlastitih sposobnosti za učenje, samopromatranje/samopraćenje napretka vlastitog učenja prema cilju i vrjednovanje uspjeha na kraju učenja, samoregulacija procesa učenja izmjenom postupaka u slučaju poteškoća u postizanju ciljeva), alate za učinkovite prezentacije, alate za izradu vlastite mrežne stranice, mrežne alate za formativnu procjenu, pronalaženje resursa na mreži i strategije za učinkovito planiranje poučavanja te aktivnosti u razredu u sklopu kojih se primjenjuje princip obrnute učionice.

Sudionici ovoga strukturiranog tečaja upoznali su se s digitalnim alatima Edpuzzle, Quizizz, Nearpod, Insertlearning, Plickers, QR Code Generator and Scanner te s alatom za izradu stripova Comicpixton, kao i s alatom za izradu mrežnih stranica Weebly koji će sudionici primijeniti u diseminaciji projektnih aktivnosti.

Weebly svojim jednostavnim (drag and drop) i intuitivnim sučeljem nudi način izrade mrežne stranice bez potrebnoga (pred)znanja o programiranju. Omogućuje stvaranje, upravljanje i uređivanje mrežne stranice s bilo kojeg uređaja: računalo, dlanovnik, iPhone, iPad ili Android. 

Weebly ima jako lijep izbor predložaka koji izgledaju fantastično. Organizirani su u kategorije koje su zaista raznovrsne i vizualno atraktivne, tako da je lako snaći se i naći svoju kategoriju. Sve značajke koje korisnici očekuju uključuju galeriju fotografija, YouTube, zvuk. Fotografije se mogu urediti izravno iz Weeblyja, što je praktično, pogotovo ako vam se ne sviđa upotreba složenih fotourednika poput PhotoShopa.

Edpuzzle je besplatan alat usmjeren na ocjenjivanje i omogućava nastavnicima i učenicima da stvaraju interaktivne mrežne videozapise ugrađivanjem pitanja otvorenog ili višestrukog izbora, audiobilješki, audiozapisa ili komentara na video. Zanimljivo je da se Edpuzzleovi interaktivni videozapisi mogu izrađivati pomoću videozapisa s brojnih mrežnih stranica, uključujući YouTube, TED, Vimeo i National Geographic te se zbog toga učenici njime rado koriste.

Quizizz je digitalni alat koji se upotrebljava za izradu raznih kvizova. Taj alat posjeduje elemente učenja igrom u stvarnom vremenu koji u učenicima mogu potaknuti natjecateljski duh i na taj ih način motivirati kako bi se više posvetili nastavnom sadržaju.
Navedene digitalne alate lako se primjenjuje u nastavnom procesu raznih predmeta kao alate za podršku u učenju. Ovi alati pokazali su se u praksi jako motivirajućima za učenike, jer omogućuju moderan pristup nastavnim sadržajima te je gradivo učenicima predstavljeno na slikovitiji i jednostavniji način, što olakšava proces učenja i poučavanja.

Nearpod je korisna aplikacija za nastavnike koji se žele koristiti pametnim uređajima svojih učenika kao alatima u učionici. Učitelji mogu izraditi vlastite prezentacije ili crtati iz knjižnice pripremljenih planova lekcija. Nearpod je platforma koja učiteljima lako omogućuje kreiranje, preuzimanje i poučavanje interaktivnih predavanja na svim uređajima učenika, uključujući Chromebook, iPad, iPhone i Android i radi na bilo kojem operativnom sustavu ili pregledniku. Ove lekcije mogu se brzo podijeliti s učenicima, kojima ne trebaju vlastiti računi. Učitelji mogu lako učitati svoje postojeće datoteke PPT i PDF, Googleove prezentacije i SWAYS te ih pretvoriti u interaktivne lekcije Nearpod uključivanjem angažiranih aktivnosti poput kvizova, anketa, otvorenih pitanja itd.

Insertlearning je alat koji štedi vrijeme nastavnicima i učenicima dok učenike održava stalno uključenima u proces. Učitelji mogu umetati pitanja, rasprave i imati izravan uvid u bilo koju mrežnu stranicu. Kad studenti odu na tu mrežnu stranicu, mogu odgovoriti na pitanja i rasprave te izrađivati bilješke. Pomoću alata InsertLearning bilo koju mrežnu stranicu može se pretvoriti u interaktivno iskustvo učenja. Učitelji mogu kliknuti na riječ u rječniku, ostaviti definiciju ili drugi uvid odnosno dodati „ljepljivu” bilješku u koju mogu ugraditi bilo što (na primjer igra Quizlet koju su prethodno stvorili).

Učitelji također mogu održavati rasprave na bilo kojemu mjestu na kojem učenici mogu reagirati i vidjeti odgovore drugih u stvarnom vremenu.

Učitelji također mogu održavati rasprave na bilo kojemu mjestu na kojem učenici mogu reagirati i vidjeti odgovore drugih u stvarnom vremenu.

Svi prethodno navedeni alati pomažu učiteljima da osmisle i kreiraju različite igre za koje nije potrebno mnogo sredstava za materijal ni prostora. Digitalni materijali koje učitelji pripremaju za nastavu trebaju biti interaktivni i motivirati učenike na stjecanje znanja iz određenog područja, poticati znatiželju i kreativnost kod učenika. Učenici su u razredu aktivniji i motiviraniji te bolje pamte sadržaje ako se rabe različite igre u nastavi. Time će se poboljšati i uspjeh učenika te ugled škole i lokalne zajednice kojoj škola pripada.

Zadnjeg dana predavanja svi su sudionici predstavili svoju mrežnu stranicu ili kviz koji su izradili na tečaju.

Naša predstavnica odlučila se za alat Quizizz u kojem je izradila vlastiti kviz vezan za ponavljanje književnih pojmova te pročitanih književnih djela kojim će se koristiti s učenicima 6. razreda. Zatim je odradila interpretaciju Sretnoga kraljevića Oscara Wildea i pritom se koristila alatima Insertlearning, QR Code Generator i Plickers. 

Polaznica je odlučila te alate primjenjivati prilikom interpretacije književnih djela za cjelovito čitanje, kao i kod ponavljanja gramatičkih sadržaja te obrade gradiva iz medijske kulture. Planira organizirati radionicu u školi kojom će i kolege iz drugih predmeta zainteresirati i potaknuti za uporabu istih alata radi ostvarivanja svrhe projekta (osuvremenjivanje nastavnog procesa i poboljšanje digitalnih kompetencija učitelja i učenika). Također, sudionica planira organizirati otvoreni sat na kojem će moći sudjelovati učenici i roditelji te vidjeti primjenu navedenih alata u nastavi.

Sve ove aktivnosti važne su za osobni i profesionalni razvoj djelatnika naše škole (učitelji će postati svjesniji vlastite odgovornosti za kvalitetu poučavanja i učenja, što svakako pridonosi razvoju ugleda škole i većoj vidljivosti škole na međunarodnoj razini (internacionalizacija rada ustanove) te ima pozitivan učinak i na lokalnu zajednicu u kojoj se ova ustanova nalazi.

Sve u svemu, ovaj boravak omogućio je upoznavanje kultura i običaja svih navedenih, sad možemo reći, prijateljskih zemalja. Ovakva stručna usavršavanja imaju posebnu i iznimno važnu vrijednost – zajednički cjelodnevni boravci na predavanjima, rad i druženja neizbježno potaknu sklapanje novih prijateljstava i stvaranje novih suradnji na međunarodnim projektima.

Detaljnije o mobilnosti možete pročitati na blogu učiteljice goranababic.blogspot.com, a u pripremi je i mrežna stranica na kojoj ćete od kraja siječnja moći pročitati informacije vezane za naše mobilnosti iz ovog projekta. 

…………….

Gorana BABIĆ, učiteljica hrvatskog jezika, OŠ Oca Petra Perice, Makarska i OŠ Dr. Franje Tuđmana, Brela