Zanimljivosti
I RODITELJI I UČITELJI MORAJU OBRAĆATI POZORNOST NA ONO ŠTO PRENOSE, ALI I KAKO TO ČINE
Mlađa djeca radije uče od samopouzdanih ljudi
objavljeno: 27. veljače 2020.

… razinu samopouzdanja te osobe s njezinim znanjem i točnošću u prošlosti (ovaj se koncept naziva kalibracija) i izbjegavaju učiti nove informacije od ljudi koji su često pretjerano samouvjereni.

NOVO ISTRAŽIVANJE provedeno na Sveučilištu Britanske Kolumbije kaže da mlađa djeca doista imaju impresivne vještine kad se radi o prepoznavanju loših izvora informacija.

„Sad znamo da su djeca zapravo snalažljivija kad je u pitanju društveno učenje, odnosno učenje od drugih, nego što smo mislili”, rekla je Susan Birch, voditeljica studije. „Ne samo da više vole učiti od osoba koje su samopouzdane, već i izbjegavaju učiti od ljudi koji su samopouzdano dali pogrešne informacije u prošlosti.”

Birch tvrdi da će djeca zahvaljujući ovoj sposobnosti manje vjerojatno biti žrtvom dezinformacija te da će upijati najtočnije informacije koje su im dostupne.

Zanimljivo je to da unatoč ovim istančanim sposobnostima rasuđivanja kod djece, ona još uvijek nemaju razumijevanje samopouzdanja i njezine druge strane – neodlučnosti – poput odraslih, čak i u dobi od osam godina.

„Djeca pojam neodlučnosti odvajaju od samopouzdanja, a ne smatraju ga njegovom suprotnom stranom”, rekla je Birch. „Ona ne razumiju potpuno što znači biti neodlučan, a zaključci koje primjenjuju na to je li nečije samopouzdanje opravdano nisu primijenjeni i na neodlučnost.”

Primjerice, odrasli prepoznaju da je neodlučno reagiranje opravdano kad ne znate odgovor na neko pitanje, ali djeca to nisu prepoznala u sklopu istraživanja.

U tri su eksperimenta istraživači ispitali 662 djece u dobi između tri i 12 godina. Pokazali su im videozapise glumaca koji prikazuju opravdano i neopravdano samopouzdanje kao i opravdanu i neopravdanu neodlučnost te zatim dokumentirali od koga su djeca radije učila nove riječi te koga su smatrala pametnijim.

Istraživači tvrde da će djeca brže shvatiti da nečije samopouzdanje može biti opravdano (usklađeno s njezinom razinom znanja) nego što će razumjeti da nečija neodlučnost također može biti opravdana, zbog toga što je njihov mozak ustrojen tako da obraća više pozornosti na točne nego na pogrešne informacije. Drugim riječima, naučiti vjerovati ljudima kad su opravdano neodlučni može biti teže nego naučiti sumnjati u ljude kad su neopravdano samopouzdani.

Kao rezultat ove studije, istraživači su preporučili roditeljima i učiteljima da moraju ne samo obraćati pozornost na ono što prenose djeci već i kako to čine, jer bi to moglo dugoročno potkopati njihovu vjerodostojnost.

……………

NAPOMENA 

  • SAD: ScienceDaily jedan je od najpopularnijih i nagrađivanih znanstvenih portala, s više od šest milijuna posjetitelja mjesečno.
  • Izvor: sciencedaily.com